Zamknij
REKLAMA

Drzewa na placu Kościeleckich nie będą wycięte. Jest "nie pozwalam" Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

11:30, 09.11.2017 | ech
REKLAMA
Skomentuj
Fot. Jacek Nowacki

Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Toruniu, Delegatura w Bydgoszczy, nie zezwolił prezydentowi Rafałowi Bruskiemu na wycinkę kasztanowców na placu Kościeleckich.

Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Toruniu w decyzji wydanej 6 listopada 2017 roku nie zezwolił prezydentowi Bydgoszczy na wycinkę 11 kasztanowców białych z placu Kościeleckich. Konserwator zabytków w odmownej decyzji powołał się na treść ekspertyzy dołączonej przez prezydenta do wniosku o wycinkę drzew.

"Ekspertyza jednoznacznie wskazuje na konieczność podjęcia wszelkich działań pozwalających na pozostawienie drzew. Zaleca ona poprawę statyki drzew poprzez wykonanie radykalnych korekt koron drzew w celu ograniczenia ich powierzchni oraz obniżenia głównego punktu naporu wiatru" - argumentuje konserwator.  Zwrócił też uwagę w decyzji, powołując się na "ekspertyzę", że wymagana jest poprawa warunków glebowych drzew i regularna ich obserwacja. Wymagane są też zabiegi mające na celu eliminację zagrożenia ze strony szkodnika gatunku szrotówki kasztanowcowiaczki.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Toruniu, Delegatura w Bydgoszczy, zwrócił też uwagę prezydentowi na fakt, że plac Kościeleckich jest historyczną kompozycją urbanistyczną, a drzewa będące przedmiotem postępowania, stanowią kompozycję wpisaną w krajobraz tej części miasta, stanowiąc jednocześnie o tożsamości miejsca.

Od decyzji Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przysługuje prezydentowi Bydgoszczy odwołanie do Ministra Kultury i dziedzictwa Narodowego.

"Miasto nie będzie się odwoływać od decyzji Konserwatora Wojewódzkiego. Jednocześnie podkreślamy, że jedynym powodem, dla którego wystąpiliśmy do WZK o zgodę na wycinkę, była troska o bezpieczeństwo mieszkańców. Decyzję rozumiemy w ten sposób, że WZK bierze pełną odpowiedzialność za stan drzew na placu Kościeleckich. Jednocześnie informujemy, że zastosujemy się do zaleceń Konserwatora zawartych w decyzji" - poinformowała Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy.

(ech)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (32)

JacekJacek

9 19

Ciekawe co będzie, jak na kogoś spadnie takie drzewo... 11:59, 09.11.2017

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

PilarzPilarz

14 2

Wytnijmy wszystkie drzewa z mieście i zalejmy betonem. Już ku temu zmierzamy - pl. Kościeleckich, park przy Unii Lubelskiej, Kujawska, otoczenie Kościoła Garnizonowego... 12:04, 09.11.2017


nie mąc wodynie mąc wody

10 1

ostatnimi czasy wyszukuje się byle pretekstu aby tylko wycinać bez opamiętania.Zieleń w miescie - tym bardziej taka dorodna, wielo dziesiat ( a czasem i starsza ) letnia to skarb.Pojedyńcze egzemplarze to nawet zabytki przyrody, nie wspominajac o ich funkcji estetyzującej oraz pożytecznej ( pochłaniacz dwutlenku i jednocześnie producent tlenu ).Należy więc bardzo roztropnie decydować się na trzebienie zieleni miejskiej.Prof. Wiktor Zin w swych cudnych gawedach ( także o krajobrazie ) mOwił <<pokaż mi swoje drzewa, a powiem ci kim jesteś>>.Nie badzmy wiec w Bydgoszczy barbarzyńcami i nie gódzmy się na wycinanie ,,jak leci,,.Nowe place budowy to zbyt mocno wygolone przestrzenie i nic z tego, że potem dokona sie nasadzeń nowych pikulajków ( z których wiele potem usycha, ulega dewastacji itp ).Bilans jest zazwyczaj na minus, nawet na ogromny minus jak np.wytrzebiona Wyspa Młyńska, która aktualnie jest TYLKO ogromnym raczej trawnikiem ze ścieżkami dookoła.Porównując z niegdysiejszą szatą roślinną istna tragedia ( uwzględniajac nawet niektóre konieczne korekty ).Tylko wzorem oporu wobec bezmyślności jak przed laty na ul.Chodkiewicza a teraz na Placu Kościeleckich można uratować to co budziło ( i niech tak nadal pozostanie ) u wielu podziw i uznanie, będąc słuszną podwaliną do hasła: zielona Bydgoszcz.
12:29, 09.11.2017


Seba-76Seba-76

6 2

a był w Bydgoszczy przypadek, żeby kogoś drzewo przygniotło? Ja sobie nie przypominam. Teraz warto się przyjrzeć rewitalizacji parków na Wzgórzu Dąbrowskiego i Wolności, bo nam znowu będą wycinać drzewa, zamiast leczyć i pielęgnować. 12:37, 09.11.2017


ZygiZygi

4 0

Jacusiu! Za bardzo się martwisz, makówka cię rozboli. A co będzie, jeśli ptak nasra ci na głowę? 10:52, 10.11.2017


mgmg

20 5

Brawo. Torunianin musiał uchronić bydgoskie drzewa przez bydgoskim prezydentem. Chore. 12:28, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lalolalo

9 5

Będzie o jednego pajaca mniej.......WYGRALIŚMY!!!!!!!!!!!!!! 12:29, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

monamona

6 19

Wojewódzki konserwator to stary dziadek z Torunia. Działa razem z Zaleskim i Całbeckim jak widać. 13:21, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dlaczego?Dlaczego?

8 6

Wojewódzki konserwator ma siedzibę w Toruniu, skoro jest podległy wojewodzie?Nie dość,że fotel marszałka od 5 kadencji okupują toruńczyki ,nie wspominając,że NIE ma żadnego Bydgoszczanina w tzw. zarządzie, władzach sejmiku ,to jeszcze nawet to zagarnęli? 13:54, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EDEKEDEK

14 7

BRAWO TORUŃ! 14:29, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LokalnyLokalny

8 10

Ten urzędas niech zrobi taki zakaz swojemu kolesiowi z partii niejakiemu Szyszce ..NIE WYCINAJ PUSZCZY I NASZYCH LASÓW !!!!!!!!! 15:08, 09.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PrzyrodnikPrzyrodnik

2 1

Oj brak wiedzy żenujący Szyszko wycina martwe drzewa by uratować żywe 15:08, 10.11.2017


torbydtorbyd

6 11

Rydzyk rządzi placem Koscieleckich. A ten zabytek to pewnie ochronka kon doma. 16:39, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Beonard LorowskiBeonard Lorowski

8 9

Za rok wytniemy Bruskiego. 19:20, 09.11.2017

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

janetjanet

4 2

Chyba ze ty wystartujesz na prezydenta 11:36, 10.11.2017


Bogdan KościelnyBogdan Kościelny

1 0

Ja wycinam Tomasza Luksusowadacza-Latosa i jego tłustą ferajne. 12:51, 12.11.2017


edaeda

0 1

wycinaj ale hołubce... 22:27, 12.11.2017


lenz też ciągle barolenz też ciągle baro

4 3

Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Toruniu, Delegatura w Bydgoszczy,...same delegatury urzędów wojewody? Podobnie jak szefostwo straży pożarnej ,czy lasów państwowych DLACZEGO nie w BYDGOSZCZY? Co ten Buzek nawyprawiał w tej reformie administracyjnej, gdzie dwa razy mniejsze miasto tak wypromował? Oprócz tej wszystkie jego reformy poszły do kosza a ta ciągle ,żywa niczym lenin? 20:02, 09.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

LukaLuka

6 8

Miasto ma wydawać pieniądze na wymianę ziemi pod drzewami? Paranoja! Pieniądze na to powinien dać toruński konserwator!!! 21:14, 09.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

polopolo

1 0

Dla Twojego zdrowia pajacu, a o smogu słyszałeś? 23:55, 11.11.2017


Waldemar PasińskiWaldemar Pasiński

10 4

Rozum zwyciężył! Kasztanowce zostaną. A komu strach przed zwaleniem drzewa odpowiadam: w kościele też może davhówka spaść na głowę, a kościołów się nie burzy. Symulacje w 12 stopniach skali Beauforta symulacjami. Gdy "Ksawery" hasał (najsilniejszy huragan od 100 lat) padły tylko dwa drzewa, a wedle symulacji powinno paść 13-cie. A gdy nadszedł "Grzegorz", xrzewom na Pl. Kościeleckich nic się nie stało, a z kościoła na Pl. Wolności zdarło dach. Więc teoria raczej z praktyką na bakier. 10:36, 10.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Waldemar PasińskiWaldemar Pasiński

7 3

Cd. Urzędnikom z Ratusza radzę puknąć się w głowę i zwolnić z pracy, bo rozumu im nie starcza. Wycinać drzewa tylko dlatego, że komputer to podpowiada... Mamy przecież skalę Richtera. Zbadajmy domy w Bydgoszczy na okoliczność trzęsień, a te, które nie przetrzymają maksimum - do wyburzenia. Profilaktycznie, jak drzewa. W ten sposób pewnie cała Bydgoszcz skończy jako ruina. Czy o to właśnie chodzi? 10:42, 10.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Leonard BorowskiLeonard Borowski

6 6

Ktoś arogancję i chamstwo ubeckiej bandy Bruskiego, w końcu musiał w załganą "mordę kopnąć". Ale teraz trzeba to przypilnować, bo jak ich znam, nadal będą kombinować. 10:54, 10.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

janet janet

3 8

Wszystkich cieszących się z tej decyzji zapraszam do ROD Drzewianowo aby zobaczyli skutki wichury z 12 sierpnia br, niemal wszystkie 40 letnie swierki padły niszcząc w 60 % sieć energetyczną , łamiąc 6 słupów, zgniatając 2 samochody i uszkodziły kilka dachów .Z działek mogliśmy się wydostać po 2 godzinach po przerąbaniu sobie drogi piłami łańcuchowymi na silniki benzynowe. 11:42, 10.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

To oczywiste, żeTo oczywiste, że

4 0

brzeszczotami nie da się. 17:43, 10.11.2017


stanczyk1511stanczyk1511

16 1

Szanowny Leonardzie
to nie jest łgarstwo ani ubeckie chamstwo, a zwyczajne wygodnictwo i brak wrażliwości. Lepiej przecież wyciąć ( kasztanowce) lub wyburzyć ( np. muszla koncertowa) i mieć święty spokój, niż się starać nieustannie o porządek, utrzymanie i bezpieczeństwo. Taka to już jest urzędnicza natura pod presją. Dobrze, że znalazł się Ktoś rozsądny i dał po łapkach wygodnisiom.
14:59, 10.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LoloLolo

2 2

Pani Prezydent tłumaczyła, że nowe kasztany to będą takie mutanty bez owoców, przez co nie trzeba będzie porządków robić 15:11, 10.11.2017


bydgoszczaninbydgoszczanin

3 10

@Stańczyk. Tylko człowiek nienawidzący ludzi lub człowiek chory psychicznie stawia drzewo ponad bezpieczeństwem ludzi. Miejsce pomników przyrody jest w parkach, a nie nad przystankami autobusowymi. 17:28, 10.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

polopolo

4 0

Właśnie z miłości do ludzi do ich płuc trzeba chronić te drzewa, proszę też zobaczyć dopiero co wycięte dwa zdrowe drzewa dęby przy Al. Ossoliński, jakiś szaleniec z toporkiem lata po Bydgoszczy 23:58, 11.11.2017


I.I.

8 4

Profilaktycznie wytnijmy wszystkie drzewa w Bydgoszczy, tylko na dachy nie mam pomysłu... 18:57, 10.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MikiMiki

3 8

Ciekawe jaki kapuś po UMK doniósł do Torunia. Obstawiam kapusia z Rubinkowa. 22:10, 10.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarekMarek

2 2

Trzeba było wyciąć i w razie draki zwalić to na Szyszkę. Martwa wiewiórka nie zakabluje.
18:47, 12.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma bydgoszcz24.pl jest Info-Net24 Sp. z o.o. 85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 39/7, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez bydgoszcz24.pl jest Info-Net24 Sp. z o.o. 85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 39/7 i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone