Zamknij
REKLAMA

Gdzie zwężać ulice, instalować miniprogi czy „kocie oczka”

06:46, 14.02.2018 | j
REKLAMA
Skomentuj
Przejście 3 Maja ? Piotra Skargi. Fot. Jacek Nowacki

Przejścia dla pieszych powinny być w Bydgoszczy bezpieczniejsze. Przede wszystkim trzeba zrobić wszystko, co możliwe, aby niefrasobliwych kierowców zniechęcić do zbyt szybkiej jazdy w mieście.

Zarządzeniem z dnia 15 marca 2016 roku prezydent zobowiązał ZDMiKP oraz zarządy spółek komunalnych do stosowania „dobrych praktyk w projektowaniu przestrzenni pieszej”. Mogliśmy się przekonać na przykładzie skrzyżowania sześciu ulic na Szwederowie (Nowodworska, Ugory, Leszczyńskiego, Orla, Na Wzgórze Dąbrowskiego i Podgórna ), gdzie zmieniana była w zeszłym roku organizacja ruchu, jak to wygląda w praktyce.

W bezpiecznej odległości od krawędzi jezdni ułożono płytki bąbelkowe (takie same, jak na skraju peronów tramwajowych). Sygnalizują one pieszemu dojście do krawędzi przejścia, może więc się zatrzymać w bezpiecznej odległości od jezdni. Z kolei kierowców o zbliżaniu się do przejść dla pieszych informują „kocie oczka” (pulsujące światełka ostrzegawcze).

Wszelkie nowe inwestycje drogowe są realizowane z poszanowaniem „dobrych praktyk”.  Ale pamiętajmy, że istnieje w naszym mieście mnóstwo przejść dla pieszych istniejących od niepamiętnych czasów. „Zebry” są wprawdzie często odnawiane, ale niektórzy kierowcy nic sobie z białych pasów na jezdni nie robią.

Potrącenia, do których doszło w ostatnim czasie na Nakielskiej, wywołały dyskusję na temat bezpieczeństwa pieszych w Bydgoszczy. Sprawą zajął się  osobiście prezydent Rafał Bruski. - Mając na względzie bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, w tym szczególnie pieszych, prezydent polecił Zarządowi Dróg Miejskich przeprowadzenie pilnej inwentaryzacji przejść dla pieszych na terenie miasta. Inwentaryzacja ma na celu sprawdzenie, czy wszystkie przejścia są prawidłowo oznakowane i doświetlone. Analiza posłuży następnie do wprowadzenia zmian wszędzie tam, gdzie będzie to konieczne. Drogowcy mają przedstawić wnioski i propozycje zmian w ciągu 2 tygodni  - poinformowała 31 stycznia br. Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta.

- Przeanalizujemy miejsca, w których są już wyznaczone przejścia dla pieszych, pod kątem wprowadzenia dodatkowych elementów bezpieczeństwa ruchu - powiedział nam Krzysztof Kosiedowski, rzecznik bydgoskich drogowców.

Pracownicy Zarządu Dróg mogą też skorzystać z wyników pracy bydgoskich społeczników. Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych przygotowało własną listę  przejść dla pieszych wymagających pilnej poprawy bezpieczeństwa poprzez doświetlenie bądź wprowadzenie dodatkowych elementów. Oto ona:

Centrum

3 Maja – Piotra Skargi
Jagiellońska – Pałac Młodzieży/NOT
Bernardyńska – Rondo Bernardyńskie
Kujawska – Ustronie
Grudziądzka – Podgórna
Wały Jagiellońskie – Zbożowy Rynek
Hetmańska – naprzeciw SP2
Grunwaldzka – Graniczna (+osłupkowanie)

Leśne

Kamienna – Lelewela
Kamienna – Grabowa
Sułkowskiego na odcinku Jarzębinowa – Jaworowa (+powtórzenie osłupkowania od strony dworca)

Fordon

Pelplińska – GOPR
Twardzickiego – Rzeźniackiego (ok. 50 m na wschód)
Twardzickiego – Przybory
Korfantego – Prejsa
Akademicka – Brzechwy
Fordońska – Traktorzystów
Niewiteckiego (osłupkowanie przed przejściem + uzupełnienie oznakowania)

Błonie/Górzyskowo

Szubińska – Łabiszyńska
Piękna między Orla – Jaskółcza
Władysława IV – Ostroroga (osłupkowanie)


Wzgórze Wolności

Wojska Polskiego – Sokola
Wojska Polskiego – Polna – Biziela
Wojska Polskiego – Zielone Arkady (powtórzenie oznakowania 100-200 m wcześniej w kier. wschodnim)

Szwederowo

Konopnickiej (uzupełnienie oznakowania + osłupkowanie)
Konopnickiej – Goszczyńskiego naprzeciwko targowiska (osłupkowanie bezpośrednio przy przejściu)
Brzozowa przy Zapolskiej – Orzeszkowej
Kujawska na wysokości Konopnickiej

Skrzetusko

Jagiellońska – Kolberga (osłupkowanie przed pasami, od strony sklepu z materacami)

Bartodzieje

Curie-Skłodowskiej – Park Handlowy Balaton

(j)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (1)

rufusrufus

4 0

Focha-opera, Pileckiego-przystanek autobusowy vis a vis Pesy, Kamienna-przejście przy przejeździe kolejowym koło Łęczyckiej.
Mrugające "oczka" to półśrodek. Trzeba nad przejściem zainstalować oświetlenie (nie takie gooowniane ledowe) aby pieszy w 99% ubrany na szaro lub czarno był widoczny, z daleka 15:58, 15.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone