Zamknij
REKLAMA

Radny Pastuszewski do prezydenta Bruskiego: Wreszcie po ośmiu latach Pan czymś zaszokował!

18:55, 10.08.2018 | .
REKLAMA
Skomentuj
Stefan Pastuszewski. Fot. Jacek Nowacki

Radny Stefan Pastuszewski wystosował dzisiaj do prezydenta Rafała Bruskiego "list otwarty". Jest zszokowany decyzją prezydenta Rafała Bruskiego przeniesienia pomnika Kazimierza Wielkiego na Stary Rynek. List publikujemy poniżej.

 

                                                                                                                                                                    Bydgoszcz, 10.08.2018

Stefan Pastuszewski

radny

                                                                                                                            

                                                                                                                            Pan

                                                                                                                            Rafał Bruski

                                                                                                                            Prezydent Bydgoszczy

 

List otwarty

 

Wreszcie po ośmiu latach Pan czymś zaszokował! Szkoda, że nazbyt nerwowym, przedwyborczym, dyktowanym chwilą, a nie głęboko przeanalizowanym i skonsultowanym ruchem. Niezgodnym z regułami postępowania w życiu publicznym. Decyzją ogłoszoną w sezonie ogórkowo-pomidorowym, kiedy ludzie odpoczywają i nie mogą protestować.

 

To tak, jakby podczas spokojnego, zaplanowanego rejsu, starszy oficer nawigacyjny rzucił nagle komendę Maszyny stop!, a potem chaotyczne komendy: Ster na prawo burt! Ster na lewo burt!

Nawigował Pan dotąd – nie zwracając uwagi na głosy innych bydgoszczan -  w kierunku wyrównania płyty rynkowej, z barbarzyńskim nieposzanowaniem poległych w 1939 roku bydgoszczan, których krew wsiąkała w miejsce, które Pan teraz przeznaczył na zadeptanie, nawet gdyby tam znalazła się płyta memorialna. A tu nagle, pod wpływem różnych podszeptów, decyduje się Pan na ustawienie pomnika króla Kazimierza III Wielkiego na środku rynku. Rozumiem intencję nieodpowiedzialnych, bo to Pan ponosi całą odpowiedzialność, podpowiadaczy. Widzą oni nagle, bo przecież mają oczy, że po zmarginalizowaniu pomnika martyrologicznego rynek robi się bardziej płaski i nudny niż dotąd. Brak na nim wizualnej dominaty, punktu skupienia. Dominatą taką byłaby zachodnia pierzeja w historycznym kształcie z wieżami widokowymi kościoła i kameralną, przecież nawą kościoła na szczególne uroczystości, a może tylko muzealną. Zabrakło Panu odwagi, aby podjąć decyzję o odbudowie pierzei  i w zasadzie utrudnił Pan tę odbudowę przyszłym pokoleniom, „korkując” linię pierzei pomnikiem, a przy okazji dewastując schowane pod ziemią fundamenty Muzeum Miejskiego, które byłoby świetnym miejscem na ekspozycję Skarbu Bydgoskiego.

Pomniki wrastają w krajobraz (także w pamięci wizualnej obywateli) i tworzą historię, a Pan - niczym azjatycki wódz - krajobraz ten dewastuje, a historii zaprzecza. W 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę odebrał Pan szacunek tym, którzy za tę niepodległość we wrześniu 1939 roku ginęli. Teraz dobiera się Pan do pomnika, którego ani Pan nie stawiał, ani Pan zbytnio nie szanował. Jako członek-założyciel Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy twierdzę, podobnie jak dyrektor Miejskiej Pracowni urbanistycznej Anna Rembowicz-Dziekciowska, że pomnik króla „stoi w dobrym miejscu – na tle murów  miejskich, broni miasta”.  Dodam do tego argument historyczny: Kazimierz III Wielki nadał prawa miejskie Bydgoszczy poza Bydgoszczą, w Brześciu Kujawskim. A więc jego pomnik słusznie stoi przed murami miasta, na tle miasta, o istnieniu którego zadecydował. Miasto to, jest jego dziełem, a nie miejscem sprawowania rządów.

„Przesuwanie pomników to horror” – twierdzi dr Grzegorz Kaczmarek. Horror ten niczym fatum wisi nad Bydgoszczą, a zaczął go w najnowszych  czasach (wcześniej komuniści dwukrotnie przestawiali statuę Łuczniczki) prezydent Konstanty Dombrowicz, usuwając z centrum miasta pomnik Leona Barciszewskiego. A stał on właściwie w centrum miasta, bo był jego prezydentem.

Jeżeli już zechce Pan wybudować pomnik, a nie przestawiać te, które wybudowali inni, jeżeli chce Pan zapisać się w historii grodu jakąś „wartością dodaną”, a nie „przeniesioną” (pojęcia z rachunkowości, w której jest Pan mistrzem nad mistrze), to niech Pan postawi na środku rynku, ale tak, aby nie niszczyć fundamentów ratusza, które ktoś mądry kiedyś odsłoni, Alegorię Bydgoską. Byłaby to figura ujmująca istotę miasta w formie wyjątkowo oryginalnej, a do tego potrzebny jest nawet konkurs międzynarodowy.

Miasta słyną nie z pomników władców, którzy istnieją pod każdą szerokością geograficzną, ale z form symbolicznych, jak „ Muzykanci” (”Piramida zwierząt”) w Bremie czy „Manekin Pis” w Brukseli. Na rynku w Pradze nie pomnik Jana Husa przyciąga, ale Orlov, czyli zegar z alegorycznymi figurkami. Rynek nie jest dla władców tylko dla ludzi, a ludzie potrzebują coś z ich szarej codzienności, coś ludycznego, coś co będzie im bliskie. No i wreszcie coś, co ich miasto odróżni od innych miast. A żaden władca, nawet najwspanialszy, nie jest wyjątkowy. Niech więc bydgoskie pomniki stoją gdzie stoją, a Pan – jeśli Pana na to stać – niech buduje nowe.

Z poszanowaniem

Stefan Pastuszewski

(.)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (27)

bobobobo

14 7

E... zaraz. Łuczniczka to pomnik? Czy rzeźba? Ech, Panowie nie ma spraw ważniejszych... ? 20:41, 10.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Waldemar PasińskiWaldemar Pasiński

19 12

Panie Pastuszewski!
Przeniesienie pomnika prezydenta Barciszewskiego na Wełniany Rynek uważam za rzecz słuszną. Pięknie teraz prezentuje się wyjście z ulicy Długiej. Myślę, że i pomnik Kazimierza Wielkiego na Starym Rynku doda Starówce uroku, a przede wszystkim wyeksponuje sam pomnik. Do tej pory tylko wtajemniczeni turyści spoza Bydgoszczy wiedzieli, gdzie go szukać. Poza tym pańskie tezy, że "rynek nie jest dla władców" przeczą praktyce. Choćby w naszej Bydgoszczy, gdy była Brombergiem i gdy pomnik pruskiego Fryderyka stał...
Naszym symbolem - jak Pan wie - jest "Łuczniczka". Niestety, dla przybyszów kompletnie nieznanym, gdyż przenosiny na dawne miejsce za czasów prezydentury pana Dombrowicza się nie udały. Krzyk podnosili tacy sami malkontenci jak Pan... 20:44, 10.08.2018

Odpowiedzi:8
Odpowiedz

i tak i niei tak i nie

3 5

miasto powinno być bogate w pomniki, zarówno te upamiętniające np. historyczne zdarzenia, lub ludzi z nim związanych albo i dla niego zasłużonych, ale też ważnych w dziejach naszego narodu vide muzycy, poeci itp, choć także ,,zdobiące,, jak nasze dwie łuczniczki.Jasnym jest, że nie powinno się tego bogactwa zbierać na jak najmniejszej przestrzeni ( bo turyści.... - bzdura ), bo traci to jakikolwiek sens.Obecnie nerwowe i siłowe ,,działania,,p.Bruskiego - niestety za przyczyną,,złego ducha,, kolegi profesora M. - są niczym nie uzasadnione.PO mnie choćby potop - to hasło minionych lat gdy w Bydgoszczy królowali sekretarze d.PZPR ( zasmiecajacy nas Kaskadami, Rywalami itp śmieciem urbanistycznym ), poloniści z dziwną karta chcący stawiać pseudo nowoczesne straszydła na Starym Rynku, ale nie tylko( ,,super trasa tnąca miasto śladem Al.Wyszyńskiego i jeszcze parę innych koszmarków ) i ,,sternicy,, fatalnie sobie radzacy z tym ,,przyrządem,, - Trasa Uniwersytecka i przebudowa ul.Kujawskiej sż tego nie jedynymi przykładami.Przypominam, że teren Starego Rynku ma klauzule ,, nie niszczyć niczego co jest pod ziemią,, - wiec ani żadnych nowomodnych ,,wodotrysków,, czy bezmyślnego sytuowania cokołów dla np.pomników.Wciąz się omija prawo, stwarzając problemy na przyszłość dla KONIECZNEJ odbudowy całej pierzei zachodniej a i nawet być może atrakcyjnego ukazania ale i także udostepnienia arcyciekawych podwalin Starego Ratusza.To jest strategiczny kierunek działania, łącznie z kompleksowym przywróceniem zabudowy w wielu miejscach tzw starówki, dziś straszacych tym co tam popada w ruinę lub czego po prostu brak.Dośc politykierskich eksperymentów i szurania pomnikami.Najpierw pomyśl ( dwa razy ) nim zrobisz raz ale dobrze.Pomniki i monument maja swe miejsce w CALYM mieście i o tym trzeba myśleć zawczasu.Tak na marginesie lokacja aż trzech pomników na Starym Rynku to jakaś paranoja.Przynajmniej o jeden duży za wiele. 23:29, 10.08.2018


Waldemar PasińskiWaldemar Pasiński

4 3

Dużo słów, mało argumentów. Warszawska Syrenka na Starym Mieście też wędrowała, aż znalazła swe miejsce i cokół i stała się ozdobą.
Słuszna uwaga w tym słowotoku jest taka, że o jeden obiekt za dużo: dla mnie o "Studzienkę". Fontanna powinna być przeniesiona. Najlepiej na Skwer Leona Barciszewskiego.
Poza tym należy pamiętać, że skoro na Starym Rynku nie będzie ruchu kołowego, plac automatycznie zyska na przestrzeni - o szerokość jezdni z trzech stron (z czwartej jest Ratusz) i dlatego pomniki nie będą stłoczone 07:36, 11.08.2018


PGPG

5 0

Panie W. Pasiński, zachłystując się lokalizacją pomnika Prezydenta Leona Barciszewskiego zapomniał Pan chyba, co znajdowało się w tym miejscu. Był tam szalet miejski, miejsce niegodne dla tak zacnego Prezydenta Bydgoszczy. Ale to tak jest jak bydgoskim włodarzem zostaje osoba z pod wąbrzeskiej wsi. Mowa o K. Dombrowiczu. 15:37, 11.08.2018


Waldemar PasińskiWaldemar Pasiński

1 2

Drogi Panie PG!
Doskonale pamiętam, jak wyglądał Wełniany Rynek przed zmianami: dziki parking i kontenery z wysypującymi się śmieciami i przemykającymi szczurami. Pamiętam i dlatego właśnie jestem zadowolony ze zmian. Pragnę, by Bydgoszcz piękniała, a nie brzydła. Pomnik prezydenta dzięki przenosinom ładnie został wyeksponowany. Również król Kazimierz na przenosinach zyska.
A czy prezydent naszego miasta jest z Wąbrzeźna czy z Koronowa, to naprawdę nieistotne. To czepianie się. Ważne, że przy nim miasto zyskało. Inna rzecz, że charakter ma trudny i raczej nie marzę o współpracy z nim 17:09, 11.08.2018


panie,,pasiński,,panie,,pasiński,,

3 2

pogląd to jeszcze nie racja, a tak pan czyni stawiając na swoim.Skoro charakteryzuje pana brak cierpliwości i brak szacunku dla opinii innych - do czego maja oczywiste prawo - wszystko co nie jest w zgodzie ze swoim,,ja,,, będzie słowotokiem.Aby mieć argumenty, trzeba znać także złe,,przesunięcia i dokonania,, z przeszłości, które Bydgoszczy wiele złego przyniosły.Tworzenie przestrzeni wymaga szacunku dla historii ale też musi wynikać z jasno określonej wizji dla charakteru miasta w przyszłości.Nie jest sztuką,,ubierać miasto,, po swojemu.Przewaga nie może wynikać z chwilowego zasiadania na urzędzie.MUSI wreszcie zaistnieć w Bydgoszczy sztafeta dobrego działania, wynikajaca właśnie z wypracowanego na lata obrazu i roli Bydgoszczy.Mądrość jest ponad partyjna, lecz w naszym mieście nie o mądrych się zabiega, lecz daje się ucho ,,swoim,, - bardzo często pozbawionym nie tylko tej wartości.Najczęściej górę bierze tzw interes chwili.Teraz to są wybory.Zastanawia także, dlaczego takiej inicjatywy nie było wcześniej, kiedy powstawał plan rewitalizacji płyty Starego Rynku.Jednocześnie przypominam, że inwestycje prowadzi się TYLKO w oparciu o zatwierdzoną dokumentację !!! Szkoda, że w wielu innych potrzebnych miastu inwestycjach ( które się strasznie odwleka ) nie mogliśmy POznać ,,stanowczości,, prezydenta. 19:07, 11.08.2018


PGPG

7 1

Szalet miejski był długo wcześniej przed dzikim parkingiem i kontenerami ze śmieciami, ale z tego wynika, że Pan nie z tej epoki i pewnie napływowym bydgoszczaninem. 20:33, 11.08.2018


Waldemar PasińskiWaldemar Pasiński

4 1

Panie "PG", głuptas z pana. Moje bydgoskie korzenie sięgają drugiej połowy XIX wieku, co akurat nie jest tu istotne. Idzie o estetykę, a nie o historię miejsca. Czy dlatego, że Babia Wieś miała nierządne zalążki, nie należało tam stawiać domów? I co, że na Wełnianym Rynku był szalet w przeszłości? Myśli pan, że na placu natknie się na ekskrementy z tych czasów i trzeba przechodzić tamtędy zatykając nos? Wełniany Rynek dziś zyskał i to się liczy. Liczy się również, że Pod Blankami powstaje stylowa ulica, gdy kilkadziesiąt lat temu były tam tylko zaplecza gospodarcze i podwórka.
Miasto nie jest skamienieliną, lecz żywym organizmem. Zatem cały czas się zmienia, co może pan dostrzec i w losie Wyspy Młyńskiej, i w przeobrażeniu Mostu Staromiejskiego. Co złe, trzeba likwidować jak "Kaskadę". I tyle 22:43, 11.08.2018


co się tyczyco się tyczy

2 0

byłych szaletów miejskich.Jeden z nich stał na ul.Stary Port a ,,zmieniły go,,Trzy Gracje.Coś w tym jest ? 23:24, 11.08.2018


mikimiki

19 10

Pastuszewski jest zadymiarz i polityczny intrygant ale oprotestowanie przez niego przeniesienia pomnika Kazimierza Wielkiego na Stary Rynek ma sens. Po prostu na tej powierzchni nie ma miejsca dla dwóch monumentów. Ta cała rada - pożal się Boże - estetyki i ten cały nowopowołany "menażer" od spraw śródmieścia to jedna wielka kompromitacja, polityczna, przedwyborcza i bezsensowna hucpa. Oddajcie Nikona F4S, a nie zagracajcie przestrzeni publicznej pomnikami.
21:00, 10.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rexrex

13 15

jak na profesjonalnego literata to ten tekst stylistycznie jest poniżej krytyki, a merytorycznie jest jednym kompromitującym autora, wielkim bełkotem pseudointelektualnym 21:07, 10.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnnaAnna

21 16

Brawo Panie Stefanie! Pieknie Pan podsumował p. Bruskiego, nic dodać nic ująć! Dlatego trzeba mu już podziękować. Do widzenia Bruski! Bye bye 08:15, 11.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

borowski,borowski,

5 6

to co uderza z twego wPiSu to brak wiary w zwycięstwo Latosa. Podzielam twój brak wiary. 13:14, 11.08.2018


obywatelobywatel

16 4

Ciekawe w jakim kierunku będzie skierowany koński zad naszego Króla i co to będzie symbolizowało. :D 08:22, 11.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TERESATERESA

20 12

Opisał Pan,całą prawdę o Bruskim,który z Mieszkańców nic sobie nie robi, rozkopane Miasto zagraża,bezpieczeństwu,utrudnienia w ruchu drogowym,a wszystko dla co robi to dla swojego interesu,tj WYBORY,trzeba Pana nawigatora,na jesieni odwołać. 08:50, 11.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

borowski,borowski,

4 4

poskarżyłeś się na mnie pismatołku i mój wpis znikł. Myślisz, że ja jak nosisz damskie majtki po swej byłej żonie, to jesteś kobietą? 13:07, 11.08.2018


EleonorEleonor

14 16

Wspaniały tekst Pastuszewskiego. Pokazuje wprost miernotę z każdej strony, intelektualnej, stylistycznej,myślowej, społecznej. Pastuszewski, jaki jest, każdy widzi.Od lat kilkudziesięciu - widzi. 09:32, 11.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

borowski,borowski,

7 5

twoje teksty jakie są także każdy widzi. 13:11, 11.08.2018


a fe...a fe...

2 5

pierwsza częśc komentarza - NIE masz racji.Druga część - niekoniecznie każdy widzi jaki onże jest naprawdę i to jest WIELKA szkoda 23:27, 11.08.2018


EramEram

4 1

Gdyby nie Eleonora to by dziś nic nie widział 23:33, 11.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pan CogitoPan Cogito

4 8

Pomnik Króla na stary rynek trzeba przenieść bez żadnych konsultacji i odbudować pierzeję zachodnią na starym rynku. Król nie powinien być "dziadkiem parkingowym" a że Bruskiemu już dziękujemy to inna sprawa... 01:49, 12.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HerbertHerbert

2 4

Oczywiście, że dziękujemy Bruskiemu ale prosimy o dalsze lata prezydentury. 20:48, 12.08.2018


REKLAMA

myszmysz

3 0

To walka o kręcenie karuzel VAT, tyle kamienic jest do zabrania na lipne kwity, tyle milionów jest do wyrwania z funduszy europejskich na naukę florystyki i psich fryzjerów ( gdzie 70 % kasy idzie na zarządzanie projektem). 21:08, 12.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BydgoszczaninBydgoszczanin

5 3

Wieśniakiem trzeba być, żeby nie wiedzieć, że jednym z symboli Pragi jest pomnik Króla Wacława na koniu stojący na Placu Wacława, symbol Praskiej Wiosny. A zegar z kukułką w Pradze tylko dlatego przyciąga turystów, bo coś wokół niego się porusza, podobnie jak przy zegarze w Poznaniu. Tak jak Twardowski, na przykład.
Bydgoszczanie nie chcą żadnej g..wnianej pierzei zachodniej, bo zaśmieci Rynek jak kiedyś Kaskada. Niech oni zbudują sobie pierzeję za własną kasę w mauzoleum na Wzgórzu Wolności na przykład. 21:18, 12.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NawigatorNawigator

5 8

Majtku Pastuszewski - ofermie okrętowej Kapitan Bruski daje tydzień szorowania pokładu i ki..bli. Nie ma na okręcie takich komend, jak "Ster na prawo burt! Ster na lewo burt!".
Jeżeli chcesz, majtku Pastuszewski, popisywać się przed pisowsko-mocherowym elektoratem dziedziną, w której jesteś kompletnym ignorantem, to na początek zapytaj kogoś mądrzejszego od ciebie, jak prawidłowo brzmią komendy: Ster prawo na burt i ster lewo na burt. Przynajmniej nie ośmieszysz się kolejny raz przed bydgoszczanami budząc się ze snu zimowego przed wyborami samorządowymi. Mądrość i kompetencje nie wynikają z tego, że ktoś przyklei sobie na czoło tabliczkę "literat".
A teraz - szczota, wiadro i do roboty!!!! 21:36, 12.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZygiZygi

3 3

Ostro tu o Pastuszewskim, ale trafnie. To on jest jednym z najbardziej zapalonych hamulcowych rozwoju naszego miasta. Gdyby mógł zagoniłby by bydgoszczan do kurnych chat i wbił w siermięgi. Ale zadbałby o nasz rozwój duchowy: każdemu dałby po dwa kilo jego własnych wierszy na głowę 23:34, 12.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone