REKLAMA

PESA stworzy dwunapędową lokomotywę. Pomoże PKP Intercity i IPS „Tabor”

18:08, 27.09.2017 | i
REKLAMA
Skomentuj
Zdjęcie nadesłane przez PESA Bydgoszcz S.A.

PKP Intercity SA, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” podpisały dzisiaj umowę o współpracy badawczo – rozwojowej w ramach projektu budowy lokomotywy dwunapędowej. Będzie to pierwsza tego typu polska konstrukcja.

W ramach współpracy ma powstać nowa, zgodna z wymogami TSI,  lokomotywa dwusystemowa spalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta. PESA stworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” jako podwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania.

- Doświadczenie bydgoskiej firmy w budowie lokomotyw elektrycznych, zdolnych do pracy manewrowej na torach bez sieci, wsparte doświadczeniem PKP Intercity w eksploatacji wielu typów lokomotyw, stwarza szansę na realizację projektu, który doskonale wpisuje się w założenia strategii Luxtorpeda 2.0. Byłaby to pierwsza tego typu całkowicie polska konstrukcja – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.     

- Ten typ pojazdu zmieni dotychczasowy model obsługi trakcyjnej – nie trzeba już będzie w procesie przewozowym korzystać z dodatkowej spalinowej lokomotywy manewrowej. To wspólne przedsięwzięcie polskiego przewoźnika i producenta wpisuje się w pełni w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Do tej pory nie było takich działań i cieszymy się, że to właśnie PKP Intercity i PESA wyznaczają nowy trend w relacjach producent - przewoźnik - zaznacza Robert Świechowicz prezes PESA.

Całość prac podzielona będzie na cztery etapy. Obejmą one przygotowanie opisu technicznego projektowanej lokomotywy i harmonogramu prac, fazę badawczą, proces budowy oraz testy lokomotywy. W ramach współpracy powstanie specjalny komitet, składający się z przedstawicieli każdej ze stron biorących udział w projekcie. Będą oni dokonywać zatwierdzeń i odbiorów poszczególnych etapów współpracy.

- Projekt ten powstaje z myślą o wdrożeniu przez PKP Intercity do eksploatacji pojazdów dwunapędowych. Takie rozwiązanie umożliwi m.in. obsługę pociągów na różnych liniach (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych) bez konieczności zmiany pojazdu oraz wykonywanie manewrów ze składami na stacjach końcowych bez potrzeby wykorzystania lokomotyw spalinowych. Pozwoli to na dużą oszczędność czasu oraz pieniędzy – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

- Warto podkreślić, że ten typ lokomotywy jest szczególnie przydatny w realizacji przewozów intermodalnych, czyniąc je tańszymi i szybszymi. Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w zakresie przewozów intermodalnych spodziewamy się dużego zapotrzebowania na takie właśnie pojazdy - dodał Andrzej Waszczuk, nadzorujący projekt lokomotywy dwusystemowej w PESA.

Projekt zakłada budowę pojazdu z dwoma źródłami zasilania: z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego. Lokomotywa dwunapędowa będzie normalnotorowym, czteroosiowym pojazdem o mocy, w zależności od źródła zasilania, maksymalnie 2 800 kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa). Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu pojazd będzie mógł być eksploatowany zarówno w dalekobieżnym ruchu pasażerskim, przewozach intermodalnych, jak i do wszelkich prac manewrowych towarzyszących tym przewozom.  

Wybudowana w ramach realizacji umowy lokomotywa dwunapędowa stanowić będzie własność PESY.

(i)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (2)

KazKaz

7 3

Ostatnio sporo pozytywnych wieści o Pesie się pojawia, to cieszy, że zakład na brak pracy i klientów nie narzeka, oby im się powodziło jak najlepiej. 19:50, 27.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ściemaściema

1 0

Bal na Titanicu, czy piarowa ściema? Bydgoska prasa pisze, że Pesa tonie finansowo i bez zastrzyku gotówki może być niewypłacalna. Co ten złotousty prezes, ulubieniec polityków razem z wioślarzem nawywijali. Trzy tysiące ludzi zagrożonych. Wazeliniarstwo tu raczej nie pomoże. 20:24, 30.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone | 2017