REKLAMA

200 mln zł kredytu dla bydgoskiej Pesy. Firma wyjdzie na prostą?

17:34, 07.11.2017 | i
REKLAMA
Skomentuj
Autor: Pit1233 /z: Wikipedia/

PESA podpisała umowę kredytową z konsorcjum banków, którego liderem jest PKO BP. Umowa zakłada udzielenie kredytu w  wysokości 200 mln złotych i podjęcie przez PESA działań zmierzających do pozyskania inwestora w okresie do końca marca 2018 r.

- To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa i przyznany kredyt umożliwią PESA realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień.  Przed nami kolejny etap  - restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantować stabilny rozwój PESA. 
Dziękuję premier Beacie Szydło i wicepremierowi Mateuszowi Morawieckiemu za wsparcie, a także koordynującym całość działań wiceminister Jadwidze Emilewicz i wiceprezesowi Jakubowi Papierskiemu za ich zaangażowanie w czasie negocjacji.  Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnym wyzwaniem - niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia
- oświadczył  prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA, Robert Świechowicz, po podpisaniu umowy kredytowej.

Maciej Grześkowiak,  szef Zespołu PR PESA poinformował, że bydgoska firma ma bardzo dużo zamówień, pozyskuje kolejne.  "Trwa produkcja pojazdów dla klientów na rynku polskim (Elf2 dla Kolei Śląskich, Województw Podkarpackiego i Wielkopolskiego, Przewozów Regionalnych czy tramwaje dla Bydgoszcz, Łódź, Gorzów) oraz produkcja pojazdów na rynki zagraniczne - spalinowy Link dla Deutsche Bahn czy tramwaje dla Kijowa. Już rozpoczęły się dostawy pierwszych tramwajów dla stolicy Ukrainy" - wyliczył Grześkowiak, dodając, że trudności PESA dzisiaj to: problem z płynnością finansową, brak środków na realizację pozyskanych kontraktów i problemy z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów.
Wymienił też przyczyny trudności finansowych firmy: 
• Straty i kary związane z realizacją zamówień z poprzedniej perspektywy unijnej. Ostatecznie wszyscy uratowali dotacje, a Pesa płaci za to najwyższa cenę i ma problemy..
• W latach 2016/17 mimo braku zleceń nie zwalnialiśmy ludzi, ponieśliśmy koszty utrzymania załogi (brak zleceń wynika z opóźnień w przetargach na realizację projektów finansowanych z UE)
• Intercity nie zamówiło dodatkowych 10 PesaDART 
• Sankcje wobec Rosji doprowadziły do załamania kontraktu na dostawę tramwajów dla Moskwy - straty finansowe Pesa

Firma potrzebuje środków finansowych na realizacje zamówień oraz rozwój, np. ogromne środki finansowe są zainwestowane w projekt Deutsche Bahn, produkcja trwa, dotychczasowe koszty homologacji i produkcji to ponad 130 mln złotych, a sprzedaż jest zaplanowana na połowę przyszłego roku... Pesa zainwestowała w ciągu ostatnich 5 lat ponad 500 mln złotych w innowacje, nowe projekty, badania – to kapitał kompetencji na przyszłość, ale to także wysoki koszt, jaki polski przemysł płaci za równanie do najlepszych. 

"Biorąc pod uwagę procesy konsolidacyjne nawet dużych graczy na rynku producentów taboru w Europie (Siemens i Alstom podpisały porozumienie o połączeniu) naturalne wydaje się wzmocnienie firmy, by zapewnić jej rozwój, stąd poszukiwanie  inwestora (branżowego lub finansowego). o którym informowaliśmy już wcześniej. Problemy Pesa to nie tylko kwestia pracy dla 3500-osobowej załogi, ale także dla polskich poddostawców i partnerów, a to prawie 1800 firm i ok. 90-100 tys. pracowników, te firmy znajda się również w trudnej sytuacji bez zamówień z Pesa..." - argumentuje Grześkowiak.

Podpisana z konsorcjum banków umowa oznacza dla firmy kontynuację produkcji i podpisywanie nowych kontraktów i początek  procesu restrukturyzacji  oraz poszukiwanie strategicznego inwestora.

(i)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (8)

WoźniakWoźniak

6 2

Wzięcie kredytu przez firmę to chyba nie jest jakieś wyjątkowe wydarzenie, nawet przez tak ważną firmę jak Pesa. Po to kredyty są, żeby nimi poprawiać swoją sytuację finansową, odrobić z nawiązką i je w przyszłości spłacić. Mechanizm raczej dość standardowy. 20:02, 07.11.2017

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

maximaxi

6 1

Można brać kredyty,inwestować ALE PRZEDE WSZYSTKIM UNIKAĆ BUBLI PRODUKCYJNYCH!
Pisałem wielokrotnie że PES-a to wydmuszka,kolos na glinianych nogach który przez własne błędy w procesie produkcji ma masę reklamacji.To między innymi przez to nie może pozyskać nowych odbiorców.Zwalniana jest fachowa kadra oraz starzy pracownicy a w ich miejsce za tańsze pieniądze zatrudniani są Ukraińcy którzy nie są tak dobrzy jak Ci którzy przez lata pracy dla PES-y swój fach znają doskonale. Pozorne oszczędności się mszczą a PES-a jest jednym z takich przykładów. 21:57, 07.11.2017


KondzioKondzio

1 1

maxi twój tekst leży w jednym zasadniczej kwestii, która przeczy całemu wywodowi. Twierdzisz, że Pesa przez swoje działanie "nie może pozyskać nowych odbiorców" - tylko, że właśnie tak nie jest. Pesa ma całkiem sporo zamówień i na liczbę odbiorców nie narzeka, a kredyt bierze właśnie na realizacje zamówień, już wygranych przetargów. A przed nimi jeszcze wiele zamówień unijnych, które też na pewno Pesa będzie zdobywać, więc perspektywy są całkiem niezłe. Zdobyli doświadczenie w poprzednich latach i mam nadzieje, że pomoże im to nie popełniać już podobnych błędów. 13:04, 08.11.2017


maximaxi

2 0

Kondzio-ja PES-ie życzę jak najlepiej-oby było więcej firm które mogą zdominować rynek tak jak robi to PES-a.Ja w swoich poprzednich wywodach opisywałem słabe punkty PES-y które miała w roku 2015 i 2016.Jak jest obecnie w kwestii ekonomicznej tego nie wiem.Wiem natomiast że ekipy gwarancyjne PES-y jeżdżą dalej po Polsce i naprawiają swoje buble.Takim działaniem nie zdobywasz rynku,wręcz przeciwnie -kontrahenci i potencjalni nabywcy baczniej zaczynają przyglądać się wykonawcy i szukają innej alternatywy...Więc -PO CO DAWAĆ DRUGIEJ STRONIE ARGUMENTY DO RĘKI? ,skoro można zrobić raz a porządnie i jechać na dobrej opinii ?
To poważne wydatki w budżetach miast czy gmin a nie każde chce się bujać latami po sądach,prawda? 18:41, 08.11.2017


KondzioKondzio

4 2

Pesie powinien kibicować każdy bydgoszczanin. Wiadomo, że w biznesie różnie bywa, zdarzają się i górki, i dołki, ale ta firma stała się symbolem miasta, który warto wspierać. 13:06, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Beonard LorowskiBeonard Lorowski

0 3

Ja załatwiem Pesie kontrakt na tramwaje dla Marburga. 13:32, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

greggreg

3 1

Był mój komentarz i nagle zniknął? Pisałem o tym, że nieprawdziwe jest stwierdzenia ,iż obyło się bez zwolnień pracowników. Zwolniono ok.120 osób ,drugie tyle na wypowiedzeniach a inni sami się zwalniają. Ile można wytrzymać, musi coś być źle z organizacją w Pesie. 16:13, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Quo vadis Pesa?Quo vadis Pesa?

4 0

Problemem Pesy jest fatalne zarządzanie na poziomie operacyjnym. Jeden bałagan i niekompetencja. Pieniądze szybko się skończą, a odsetki też trzeba płacić. 19:20, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone | 2017