Zamknij

Czy Polacy są rusofobami?

19:08, 05.08.2017 | Grzegorz Dudziński
REKLAMA
Skomentuj

Piątkowy koncert w Światłowni przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Sala nabita po brzegi, widownia klaszcząca rytm i reagująca na każde słowo wykonawcy. Na scenie gościł zespół Słowiańskie Głosy. W repertuarze pieśni rosyjskie, ukraińskie, białoruskie. Przeważały rosyjskie, które pamiętamy jeszcze z filmów o drugiej wojnie światowej...

Przed występem lider grupy, Michał Hajduczenia, konsultował ze mną, czy wypada zaśpiewać „Katiuszę”. Ten utwór nieodparcie kojarzy nam się z sowiecką dominacją. „Katiusza” bardziej przypomina nam wyrzutnie rakiet, które atakowały zarówno Niemców, jak i naszych żołnierzy z AK. Wszyscy pamiętamy gwałty i przemoc, jakich dopuszczali się Sowieci podczas tak zwanego wyzwalania Polski. A jednak „Katiuszę” śpiewali wszyscy obecni na sali koncertowej naszej Światłowni. Czy jest to dowód zbiorowej amnezji?

Absolutnie nie. Pamiętamy krzywdy, których doznaliśmy ze strony Sowietów. Tu jednak mamy do czynienia z utworem o Kasi, która szła i śpiewała piosenki. Śpiewa te pieśni nie dla Putina, tylko dla swojego ukochanego, który w tym czasie pilnował granic kraju. Ot, przykład połączenia miłości do bliskiej osoby i patriotyzmu. W tym utworze nie ma śladu propagandy komunistycznej, a jednak został on zakwalifikowany do grupy utworów prosowieckich. Tak stało się, ponieważ nasi najeźdźcy często śpiewali te pieśni. Ale czy za winę barbarzyńców musi odpowiadać sztuka?

Istnieje coś takiego, jak słowiańska dusza. Dusza niepokorna, która wbrew wszystkim i wszystkiemu potrafi zbuntować się i walczyć nawet  w sytuacji, kiedy opuszczą nas nasi sojusznicy. "Bądź odważny, kiedy rozum zawodzi. Bądź odważny. W ostatecznym rozrachunku jedynie to się liczy" – pisał mój ukochany poeta Zbigniew Herbert. Mamy świadomość, że Rosjanie także uginają się pod brzemieniem władzy  byłego  aparatczyka KGB W. Putina. Oni też chcieliby zaśpiewać zwykłe piosenki o Kasi, która śpiewa dla swojego  ukochanego.

O istotę fenomenu popularności rosyjskich pieśni zapytałem naszego artystę, Michała Hajduczenię. Stwierdził, że podczas każdego koncertu jest bardzo daleki od polityki. Ma do wykonania utwór, który musi wybrzmieć profesjonalnie. Myślę, że tak należy rozumieć istotę artyzmu.

Pamiętam, jak kolejni artyści naszych scen ogłaszali, że nie wystąpią w Opolu. Ja też to ogłosiłem, chociaż nikt nie miał zamiaru mnie zapraszać. Podobnie rzecz się miała w przypadku wszystkich innych tak zwanych artystów.

Artysta jest od występowania, jak gęba od gadania, albo coś tam od czegoś tam... Jeżeli artysta w euforii sławy uznaje, że stał się mesjaszem narodów i może ogłaszać swoje prawdy, zazwyczaj kończy się to komicznie. Podczas jednego z organizowanych przez nas festiwali rozmawiałem z żoną wybitnego artysty, twórcy przez duże T. Zapytała, jaka telewizja będzie rejestrować występ. Oświadczyła, że jeżeli będzie to telewizja reżimowa, to jej mąż absolutnie nie wystąpi. Zapytałem, o jaki reżim jej chodzi. Gdzie te trupy na ulicach? Gdzie  czołgi stojące na rogatkach? Gdzie krew płynąca ulicami? Odpowiedziała: na razie tego nie ma... Misja niespełnionego męczeństwa po stronie antypaństwowej jest zaiste bardzo wielka. W tym przypadku włączanie artysty w bieżącą politykę skutkowało po prostu śmiesznością... Inny z artystów, powiązany z krakowską Piwnicą pod Baranami podczas swojego występu zaanektował znany wiersz Asnyka do wspomnienia o KOD-zie. Rozmawiałem z nim po występie. Stwierdził, że on jest artystą i ma prawo prezentować swoje poglądy. Ma w d...  jak odbiorą to ludzie. Na argument, że połowa społeczeństwa jest innego zdania i w ten sposób traci połowę swoich fanów, nie potrafił odpowiedzieć.

Nie jesteśmy rusofobami. Kochamy rosyjską twórczość. Pilnujmy tego, aby do twórczości nie wkradła się polityka. Kiedy tak się stanie, to wtedy jest i śmieszno, i straszno...

(Grzegorz Dudziński)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (11)

pieśni rosyjskiepieśni rosyjskie

4 2

Te głosy, te emocje, te melodie, słowa... To wszystko sprawia, że są niesamowite piękne i smutne, pełne energii i melancholijne, wywołujące uśmiech i łzy... 23:02, 05.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ależależ

1 2

Na pewno towarzysze z Pis nie są rusofobami i kochają to, co było. Są przeciw Europie zachodniej, a według nich najlepiej było w RWPG, najlepsze orędzia wygłaszał Gumułka, najlepszą telewizję rządową miał Szczepański, a najlepszą propagandę robił Urban. 11:48, 06.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gminnygminny

1 2

No tak
Największy artysta PiS - Pietrzak, który nie wyraża poglądów.
No i " R.Riedel disco polo - czyli Z. Martyniuk". Ale on ma chyba politykę w poważaniu 08:11, 08.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PamiętliwyPamiętliwy

1 2

"Gdzie te trupy na ulicach? Gdzie czołgi stojące na rogatkach? Gdzie krew płynąca ulicami? "
Za komuny używali takich samych argumentów.
Też była wolność wypowiedzi , wyznania.
Grzegorz - przecież to pamiętasz, bo niemożliwe, żeby coś Ci z pamięci to wykasowało. 08:26, 08.08.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

niepamiętliwyniepamiętliwy

1 1

Są chyba różne pamięci, bo ja pamiętam za komuny i czołgi na ulicach, i mordowanych opozycjonistów, i pałowanych manifestantów. Nie było tak kulturalnie, jak twierdzi pan Mazguła, czy inni pamiętliwi 11:24, 08.08.2017


PamiętliwyPamiętliwy

0 1

Do niepamiętliwego.
Czyli problem będzie dopiero jak wyjadą PiS-owskie czołgi na ulicę.
A mnie się wydawało, że lepiej zapobiegać niż leczyć.
Twoja retoryka przypomina mi wypowiedzi odznaczonego orderami prokuratora Piotrowicza 14:58, 08.08.2017


popispopis

1 2

Pietrzak artystą? Chyba pisowskim "artystą". A to znaczy tyle samo, co "demokracja" socjalistyczna. 11:43, 08.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KOD - owiecKOD - owiec

1 1

"Artysta jest od występowania, jak gęba od gadania, albo coś tam od czegoś tam.."
Panie Grzegorzu
Jest Pan artystą, prawda?
Wobec tego zapraszam na występ podczas najblizszej manifestacji organizowanej przez KOD
Wolność
Równość
Demokracja 15:09, 08.08.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

to raczej niemożliweto raczej niemożliwe

0 0

http://wybory.pis.org.pl/kandydaci/kujawsko_pomorskie/i,45201 15:48, 08.08.2017


TAK-TO PRAWDA. JAKI TAK-TO PRAWDA. JAKI

0 1

http://wybory.pis.org.pl/kandydaci/kujawsko_pomorskie/i,45201 21:25, 08.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prusakprusak

0 1

Jest Pan przeciw ingerencji polityki w twórczość a artykuł razi od polityki i zniechęca do czytania Pana artykułów 10:57, 11.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma bydgoszcz24.pl jest Info-Net24 Sp. z o.o. 85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 39/7, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez bydgoszcz24.pl jest Info-Net24 Sp. z o.o. 85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 39/7 i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone