Zamknij
REKLAMA

DIETA PALEO – NA CZYM POLEGA I JAK PRAWIDŁOWO JĄ SKOMPONOWAĆ

10:48, 08.06.2018 | Artykuł sponsorowany
Skomentuj

Dieta paleo to jedna z najmodniejszych diet ostatnich lat. Jej kontrowersyjne założenia oraz chwytliwa nazwa, wpłynęły na spory rozgłos w Internecie. Choć ten sposób żywienia przyciągnął wielu zwolenników, to również nie uniknął słów krytyki.

DIETA PALEO – NA CZYM POLEGA I JAK PRAWIDŁOWO JĄ SKOMPONOWAĆ

Dieta paleo to jedna z najmodniejszych diet ostatnich lat. Jej kontrowersyjne założenia oraz chwytliwa nazwa, wpłynęły na spory rozgłos w Internecie. Choć ten sposób żywienia przyciągnął wielu zwolenników, to również nie uniknął słów krytyki.

NA CZYM POLEGA DIETA PALEO?

Założeniem tego sposobu żywienia jest powrót do czasów paleolitu i próba naśladowania diety człowieka z tamtego okresu historycznego. Skąd w ogóle pomysł na takie rewolucje w diecie? Paleo zwolennicy przekonują, że proces ewolucji nie był wystarczający do spożywania pewnych produktów zakazanych w diecie paleo, a które goszczą na codziennym stole większości z nas. Mowa głównie o zbożach, choć nie tylko one dostały paleo bana. Ta wspomniana niedostateczna ewolucja do spożywania zbóż i innych produktów zdaniem niektórych może powodować choroby autoimmunologiczne, wpływać na zaburzenia układu hormonalnego, pogarszać pracę przewodu pokarmowego, czy w końcu wpływać na niechciany przyrost tkanki tłuszczowej. Jednak warto zaznaczyć, że w świecie naukowym założenia i argumenty paleo zwolenników nie spotkały się z entuzjazmem i zostały wielokrotnie obalone. Podkreślmy, że istnieją osoby, którym odpowiada taki sposób żywienia i które czują się lepiej na nim w stosunku do standardowych zaleceń żywieniowych. Dla nich warto przytoczyć wskazówki, które pomogą odpowiednio zbilansować tę kontrowersyjną dietę.

PRODUKTY NIEDOZWOLONE NA DIECIE PALEO

Na pierwszy ogień idą wspomniane zboża – szczególnie te glutenowe. Jednak na tym się nie kończy. Paleo ludzie unikają również produktów skrobiowych, jak ziemniaki, komosa ryżowa, amarantus, kasza gryczana. Wyjątek stanowią bataty, które są dozwolone.

Drugim ważnym produktem do wyeliminowania jest mleko – nie tylko krowie, ale również innych ssaków. Jednak nie sięgniemy na losowy napój roślinny zastępujący mleko, ponieważ nie wszystkie wybory będą zgodne z zasadami diety paleo. Tutaj należy unikać „mlek” sojowych, ryżowych, owsianych i innych, przygotowanych ze zbóż. Dobrym wyborem może okazać się „mleko” kokosowe, czy migdałowe. Oczywiście oprócz zwykłego mleka należy unikać jego produktów, jak jogurty, kefiry, śmietana, maślanki, sery, twarogi, masła.

Na paleo talerzu nie natkniemy się na nasiona roślin strączkowych, które w przekonaniu paleo zwolenników mają toksyczne lektyny. Ewentualnie, dozwolony jest groszek. Nie uraczymy się jednak smakiem soi, ciecierzycy, soczewicy, czy fasoli.

Oleje nie cieszą się dużą sympatią w takim jadłospisie – zdaniem twórcy diety, należą do wysokoprzetworzonych produktów, których w czasach prehistorycznych nie było. Wyjątkiem na który zgadzają się paleo zwolennicy jest olej kokosowy oraz oliwa z oliwek. Dość często spotykanym produktem w paleo menu jest masło klarowane, które dodawane jest do bardzo wielu posiłków – zarówno tych słonych, słodkich po kawie kończąc! Zamiast olejów warto tutaj jeść orzechy, awokado i nasiona.

Do wykreślenia nadają się wszelkie wysokoprzetworzone produkty, jak gotowe sosy, produkty w proszku, słodycze, napoje, produkty bogate w cukier i sól.

DOZWOLONE PRODUKTY W DIECIE PALEO

Przede wszystkim warzywa, które powinny stanowić większą część diety. Przez to, że dieta ta wyklucza zboża oraz nasiona roślin strączkowych bogate w błonnik, warzywa są podstawowym źródłem błonnika pokarmowego. Oprócz tego warto postawić na owoce, które oprócz zawartości witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika pokarmowego dostarczą również węglowodanów, zapobiegając ketozie.

Bardzo istotnym elementem diety paleo są ryby – najlepiej te tłuste, które działają silnie przeciwzapalnie dzięki zawartości kwasów tłuszczowych EPA i DHA.

Z punktu widzenia dietetyka, wskazane jest zmniejszenie ilości spożywanego mięsa, w stosunku do tego co często znajduje się w internetowych interpretacjach tej diety. W diecie paleo wcale nie było dużo mięsa, które w nadmiarze może negatywnie oddziaływać na profil lipidowy, gospodarkę hormonalną czy również na kondycję jelit.

Teoretycznie w diecie paleo dobrym źródłem energii jest tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, w tym różnego rodzaje smalce. Z dietetycznego i medycznego punktu widzenia niestety takie praktyki żywieniowe mogą się negatywnie odbić na kondycji układu sercowo-naczyniowego. Dlatego tego typu produkty należy ograniczyć i skupić się na roślinnych źródłach tłuszczu.

DIETA PALEO – ZDROWE NAWYKI?

Niezaprzeczalną korzyścią żywienia się zgodnie z zasadami diety paleo jest zwolnienie, zatrzymanie się i głębokie przeanalizowanie swojego jadłospisu. Na pewno wykluczenie wysokoprzetworzonej żywności, produktów bogatych w cukier dodany, czy duże ilości soli są dobrą praktyką. Jednak należałoby uważać na często występującą ketozę, niedobory wapnia, „przeładowanie” żelazem i tłuszczem nasyconym. Dlatego warto sięgnąć po już przygotowaną dietę pudełkową zgodną z zasadami paleo, która w dodatku będzie wykonywana pod nadzorem dietetyka. Tego typu diety oferuje coraz więcej firm cateringowych, a by wybrać najlepszą z nich warto skorzystać z wyszukiwarki cateringowej na Jakie Pudełko.

(Artykuł sponsorowany)

Komentarze (1)

większychwiększych

0 0

bzdur i steku niekonsekwencji dawno nie czytałem. Redaktor tylko po łebkach odrobił zadanie. wstyd !!! 18:56, 12.06.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone