Rozmowa o pracę to niezmiernie ważne spotkanie, od którego może zależeć nasza przyszłość – nie tylko zawodowa. Popełnienie błędów, takich jak np. niekonkretne odpowiedzi czy brak kultury, może przekreślić nasze szanse na objęcie wymarzonej posady. Co zrobić, aby tak się nie stało?

Określone zachowania i postawy mogą sprawić, że nasz wizerunek legnie w gruzach. Chodzi m.in. o:

1. Nieodpowiedni strój

Spódniczka mini i wydekoltowana bluzka na ramiączkach czy krótkie spodenki i sandały – to zdecydowanie niewłaściwy ubiór podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Warto mieć się na baczności, by nie przesadzić również w drugą stronę. Chcąc pracować w firmie sprzątającej, nie powinno się zakładać na rozmowę kwalifikacyjną eleganckiej garsonki czy garnituru, ponieważ taki strój jest nieadekwatny. Aby dobrze się zaprezentować, warto włożyć wysiłek w to, by dobrze wyglądać.

2. Spóźnienie

Jednym z poważniejszych błędów, jakie możemy popełnić, jeszcze zanim spotkanie się rozpocznie, jest również spóźnienie. Korki nie stanowią usprawiedliwienia. Chcąc pojawić się w miejscu spotkania o wyznaczonej porze, wyjdźmy z domu odpowiednio wcześnie, uwzględniając np. nieznajomość terenu, trudności komunikacyjne spowodowane wzmożonym ruchem czy warunkami pogodowymi.

3. Niejasne odpowiedzi

Negatywny wpływ na nasz wizerunek wywiera również niespójny lub nieprecyzyjny sposób wyrażania się. Kiedy odpowiadamy na pytania, starajmy się uporządkować naszą wypowiedź. Aby podołać temu zadaniu, warto np. przeprowadzić symulację rozmowy kwalifikacyjnej. Udzielenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, pozwala usystematyzować myśli i ułatwia ich wyrażenie, gdy jesteśmy zestresowani.

4. Zadawanie niewłaściwych pytań

Podczas spotkania z rekruterem nadchodzi chwila, gdy jesteśmy proszeni o zadawanie pytań. Nie mówmy, że nie mamy żadnych wątpliwości, ponieważ taki komunikat może świadczyć o braku zaangażowania z naszej strony. Uważajmy również na to, by nie zapytać o to, co zostało już powiedziane. Aby nie popełnić tego błędu, warto ubiegać się tylko o taką pracę, którą chcielibyśmy wykonywać. Dzięki temu będziemy bardziej zmotywowani.

5. Korzystanie z telefonu komórkowego

Żucie gumy, sms-owanie czy, co gorsza, odbieranie telefonów – to kardynalne błędy, które z miejsca nas dyskwalifikują. Chcąc ich uniknąć, musimy popracować nad swoimi manierami. Pomoże nam w tym np. podręcznik z zakresu savoir vivre’u lub rozmowa z osobą, która może przekazać nam podstawową wiedzę.

6. Brak opanowania

2600 brutto – jak ja mam za to przeżyć?” czy „Jest Pan bezczelny, wytykając mi niewłaściwe zachowanie” – takie zdania nigdy nie powinny paść z ust kandydata ubiegającego się o pracę. Nawet jeśli rozmowa z rekruterem sprawiła, że nie jesteśmy zainteresowani daną ofertą, nie warto palić za sobą mostów.

7. Nadmierna poufałość

W relacjach zawodowych istnieje określona hierarchia. Nawet jeśli pracownik działu HR nie jest naszym potencjalnym przełożonym, nie możemy się z nim spoufalać, np. automatycznie rezygnując z formy „pan/pani” i zwracając się do danej osoby per „ty”. Takie zachowanie może wskazywać na lekceważącą postawę.