3moonboys to alternatywny rockowy zespół, założony w 2004 roku przez czterech muzyków: Wojtka Kotwickiego, Piotra Michalskiego, Marcina Karnowskiego i Radka Maciejewskiego. Powstał on na gruzach grup Charlie Sleeps i Piątej Strony Świata. “Skakankan” to już piąty album grupy, która na swoim koncie ma wydawnictwa: ?3moonboys?, ?Only Music Can Save Us?, ?This is not 3moonboys? i ?16?.

Praca nad płytą trwała dwa lata, lecz znajdują się na niej utwory z różnych okresów twórczości grupy. Są kawałki świeże ? nagrane w ciągu ostatnich miesięcy, ale są też znacznie starsze ? te, które powstały cztery, a nawet osiem lat temu. Spośród dziewięciu utworów, które składają się na ?Skakankan? jest pięć piosenek, zaś pozostałe traki to instrumentalne kompozycje pozbawione wokali oraz zarejestrowane rozmowy członków zespołu. Bez względu na okres ich powstania ? wszystkie tracki znajdujące się na płycie tworzą spójną kompozycję. Nie ma na niej kawałków przypadkowych ? wszystko jest całością zamkniętą i zwartą.

?Skakankan? to pod względem formalnym nietypowa i kontrowersyjna płyta, opierająca się na koncepcie muzyczno-graficznym. Jest to złożony komunikat uaktywniający nie tylko słuch, ale również inne zmysły. Płyta koresponduje z literaturą ? tytuł ?Skankankan? oraz teksty utworów są nawiązaniem do książki Julio Cortázara ?Gra w klasy?. Kodem do odczytania wydaje się być również liczba trzy, której najróżniejsze permutacje ukryte są w albumie ? 33 minuty, 3 narracje, 3 kąty czy potrójna 12 w dacie wydania płyty.

Płyta dodatkowo stanowi połączenie sztuki muzycznej, plastycznej i słowa. Na okładce płyty znalazły się w formie pisemnej niewyśpiewane teksty zespołu, które nie zostały wykorzystane muzycznie. Synchronizacja muzyki, tekstu i obrazu jest dla zespołu również ważnym elementem koncertów, dlatego pojawiają się na nich wizualizacje będące dopełnieniem dźwięków.

Pod względem muzycznym utwory na ?Skakankan? są zróżnicowane. Jest sporo mrocznych dźwięków, melancholijnej gitary i wintydżowych klawiszy, ale momentami prym wiedzie dynamiczna i energetyczna sekcja rytmiczna. Wyczuwalny jest minimalizm muzyczny pod względem instrumentów, jednak jest on atutem zespołu, który za pomocą niewielu dźwięków i prostej melodii potrafi wprowadzić niepowtarzalny ? sentymentalny klimat.

Nagrania do singla zostały zrealizowane w bydgoskim klubie Mózg, za mastering odpowiedzialny był Jakub Pacanowski z Yacob Records, natomiast projektem graficznym okładki zajął się Radek Drwęcki. Członkowie zespołu wciąż eksperymentują, poszukują i choć spierają się wielokrotnie ? to doskonale wiedzą, czego chcą ? o czym świadczy nowa płyta, będąca syntetyczną kompozycją.

Zespół ma już za sobą premierowy koncert, który odbył się w Miejskim Centrum Kultury w dniu 15 grudnia i był zapowiedzią trasy koncertowej promującej ?Skakankan?, która ruszy na początku nowego roku.