PROGRAM
MÓZG FESTIWAL 2013
czwartek, 7 listopada, godz. 19.00, Dom Mody ?Drukarnia?
- Zenial/Derubare (Sanok/Gdańsk) ? instalacja audiowizualna
- ZENIAL (Łukasz Szałankiewicz)
Sound artist, historyk, kurator muzyki elektronicznej. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Szałankiewicz w swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach. Poza działalnością stricte muzyczną zajmuje się promowaniem twórców polskich w kraju i za granicą. W 2013 roku promuje swoją nową płytę winylową ?Chimera?. - DERUBARE (Radosław Deruba)
Trójmiejski twórca wizualny. Autor teledysków, autorskich wizualizacji, wykonawca wizualizacji na żywo, projektant wizualny, reżyser. Motywem przewodnim jego prac jest relacja obraz ? muzyka, ich wzajemne oddziaływanie i trwałe połączenie. W swojej pracy głównie posługuje się eksperymentalnymi metodami przecedzania sztuki filmowej przez sito filtrów łączonych z animacją często nawiązujących do estetyki cyberpunku. Współpracuje głównie z reprezentantami muzyki post-punkowej, elektronicznej i eksperymentalnej.
czwartek, 7 listopada, godz. 20.00, MCK
?Kwartludium?/Walczak (Warszawa/Gdańsk/Łódź)
- Kwartludium/Walczak ? partytury graficzne
Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku i tworzą go absolwenci akademii muzycznych warszawskiej, bydgoskiej i gdańskiej. Genezą projektu Kwartludium jest współpraca z duńskim kompozytorem partytur graficznych Carlem Bergstromem Nielsenem. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej jak Karlheinz Stockhausen, Roman Haubenstock-Ramati, Cornelius Cardew czy Dubravko Detoni. Jeszcze w tym roku zaplanowane jest wydanie płyty ?Kwartludium Jacaszek? z muzyką Oliviera Messiaena. Premiera płyty miała miejsce podczas festiwalu muzyki elektroakustycznej Unsound w Krakowie, który odbył się w październiku tego roku.
czwartek, 7 listopada, godz. 21.00, MCK
Duo Ardente ? Aleksandra Lelek & Maciej Zimka (Kraków)
Aleksandra Lelek naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 10 lat. Jest studentką Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego. W 2013 roku przebywała w Leopold Mozart Zentrum Universitat Augsburg, w klasie wiolonczeli prof. Juliusa Bergera. Dokonała nagrań dla Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dla ORF Radia Kulturhaus w Wiedniu, a także z zespołem wiolonczel pod kierownictwem prof. Juliusa Bergera ?Cello Passionato? na płytę ?4 for peace?.
Maciej Zimka. Akordeonista, kompozytor i aranżer. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie akordeonu ad Janusza Patera.Komponuje dzieła na akordeon i inne instrumenty oraz składy kameralne. Kompozycje Macieja Zimki zostały opublikowane w polskich wydawnictwach nutowych, m.in. w wydawnictwie Absonic oraz Edition Astra. Jego kompozycje zostały nagrodzone na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sanoku oraz na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku.
czwartek, 7 listopada, godz. 22.00, MCK
Sean Noonan A Gambler?s Hand String Quartet (Nowy Jork/Suwałki/Bydgoszcz/Warszawa)
- A Gambler?s Hand
?A Gambler?s Hand? to nie ściana dźwięku i hałasu, a muzyczne i teatralne przedstawienie na kwartet smyczkowy, narrację i perkusję. Niezwykły muzyczny kolaż, łączący brzmienia w wersji nagłośnionej i elektrycznie zmodyfikowanej z brzmieniami akustycznymi. Projekt Gambler?s Hand wyraźnie nawiązuje do estetyki downtown jazz/rock. Usłyszeć w nim można zarówno techniki improwizacyjne, jak również inspiracje muzyką takich amerykańskich eksperymentatorów jak Cowell, Nancarrow czy Zorn. Połączenie perkusji z kwartetem smyczkowym, zdaje się stwarzać zaskakujące i nieoczywiste rozwiązania. - Sean Noonan ? perkusja, kompozycja, narracja
- Kwartet Smyczkowy:
- Adam Roszkowski ? skrzypce
- Maciej Afanasjew ? skrzypce
- Magdalena Małecka ? altówka
- Jan Roszkowski ? wiolonczela
czwartek, 7 listopada, godz. 0.00, Mózg
Grzegorz Pleszyński (Bydgoszcz/Berlin) ? instalacja stała
- Grzegorz Pleszyński
Artysta i pedagog, zajmuje się między innymi takimi dziedzinami sztuki, jak performance, instalacja, video art. Z wielką pasją i umiejętnością tworzy sztukę z ludźmi spoza kręgów artystycznych. Wciąga ich w obszar działań artystycznych, przekazując im swoje przesłanie o harmonii człowieka z innymi ludźmi, naturą i kosmosem. Jest autorem wielu projektów artystycznych z ludźmi niepełnosprawnymi, między innymi w bydgoskiej szkole dla osób niedowidzących. Od 1999 roku jest dyrektorem bydgoskiego oddziału Międzynarodowego Muzeum Artystów (International Artists Museum).
czwartek, 7 listopada, godz. 0.00, Mózg
Michał Osowski (Rotterdam) ? instalacja performatywna, ruch-dźwięk-video
Michał Osowski. Artysta interdyscyplinarny działaja?cy w Rotterdamie. Studiował kompozycje? w konserwatorium oraz muzyke? elektroakustyczna? w Institute of Sonology w Holandii oraz techniki interaktywne w IRCAM w Paryżu. Specjalizuje sie? w tworzeniu interaktywnych systemów integruja?cych akcje? fizyczną z cyfrowo generowanymi dz?więkiem i video, w których ważną rolę odgrywa spontaniczne uczestnictwo odbiorcy.
piątek, listopada, godz. 20.00, MCK
Gorzycki/Pater (Bydgoszcz)
- Gorzycki/Pater Therapy
Therapy to najnowszy projekt Kamila Patera i Rafała Gorzyckiego, twórców i współzałożycieli Sing Sing Penelope, A-kineton, Ecstasy Project, Contemporary Noise Sextet. Duet Gorzycki/Pater to eksperyment łączący wpływy muzyki improwizowanej, etnicznej i elektronicznej z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących na żywo. Album ?Therapy? jest nagraniem, które zarejestrowano podczas bydgoskiego festiwalu ?Drums Fuzje? w listopadzie 2012 roku. Materiał został nagrany podczas koncertu, aby uchwycić tamten niepowtarzalny moment i dzielić się nim. - Kamil Pater ? gitara, elektronika, live recording
- Rafał Gorzycki ? perkusja
piątek, listopada, godz. 21.00, MCK
Ich Bin Nintendo (Oslo)
Ich Bin Nintendo to norweskie trio, które gra improwizowany noize punk. Ich inspiracje to mix amerykańskiego hard-core, japońskiego noise i europejskiej muzyki improwizowanej. Rezultatem tej mieszanki jest muzyka absolutnie bezkompromisowa. Dodatkowe przedmioty, których używają podczas grania, takie jak smyczki czy kawałki metalu zwiększają możliwości ekspresji i ubarwiają ich muzykę. ICH BIN NINTENDO jest czysto improwizującym zespołem, który można porównać to takich grup jak The Ex i Zu.
- Christian Winther ? gitara
- Magnus Skavhaug Nergaard ? bas
- Joakim Heib? Johansen ? perkusja
piątek, 8 listopada, godz. 22.00, MCK
Medeski, Martin and Wood (Nowy Jork)
Trio Medeski/Martin/Wood to jeden z najbardziej znanych zespołów minionych dekad. Ich muzyka, tworzona w pełnym skupieniu, to szalona żywiołowa improwizacja. Zespół powstał w 1991 roku na Brooklynie. MMW odróżniali się od innych improwizujących składów tym, że bezustannie koncertowali, swobodnie badali różne gatunki muzyki, co zaowocowało eklektyzmem inspiracji. Skutecznie uniknęli zaszufladkowania dzięki współpracy z różnymi artystami, poczynając od Iggy Popa kończąc na Johnie Scofieldzie. Ponadto, wydali płytę z muzyką dla dzieci, album z interpretacjami wybranych fragmentów twórczości Johna Zorna. Zespół wystąpił także na wielu festiwalach na całym świecie. MMW staje się coraz bardziej kreatywnym i wszechstronnym zespołem. Nowa płyta trio Medeski, Martin & Wood ?FREE MAGIC? ? MMW Go Unplugged zostanie wydana w ich własnym wydawnictwie Indirecto Records.
- John Medeski ? fortepian, organy
- Billy Martin ? perkusja
- Chris Wood ? gitara, bas
piątek, 8 listopada, godz. 00:00, Mózg
Robert Curgenve (Cornwall, Australia)
Robert Curgenven jest australijskim kompozytorem i muzykiem, mieszkającym w Kornwalii. Jego praca obraca się wokół rezonansu produkowanego przez gramofony i własnoręcznie nagrywane płyty, włączając w to również nagrania terenowe z odległych rejonów świata, w których mieszkał. Interesuje go fizyczność dźwięku. Współpracuje z muzykami i artystami wizualnymi grając na najważniejszych festiwalach na świecie.
piątek, 8 listopada, godz. 1.00, Mózg
Jae Ho Youn (Seul/Warszawa)
Jae Ho Youn pochodzi z Korei Południowej, mimo tego nie je psów. Już od pewnego czasu przebywa w Europie. Do tej pory mieszkał w 3 różnych krajach i miastach. Pomimo swoich dość oczywistych azjatyckich rysów twarzy, podobno jest Słowianinem. Aktualnie mieszka w Warszawie w mieszkaniu, które znajduje się w pięknym budynku z epoki przedkomunistycznej. Jest autorem oprogramowania, które generuje i moduluje ciężkie dźwięki pokryte warstwami breakbeatu, noise?u i drone?ów o niskich częstotliwościach oraz cyfrowych glitchy? cokolwiek. Ogółem sposób w jaki tworzy muzykę opiera się na różnorodnych eksperymentach polegających na podziale/reorganizacji czasu w muzyce na małą skalę, nie tylko ze względu na struktury rytmiczne, ale także dla osiągnięcia ogólnego efektu struktury dźwięku. Głównie interesuje się sposobem odbierania dźwięku przez skórę i inne ludzkie organy, w związku z tym obsesyjnie nalega, aby grać bardzo bardzo bardzo głośno i z użyciem bardzo niskich częstotliwości.
sobota, 9 listopada, godz. 20.00, MCK
Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej (Bydgoszcz)
Michał Dobrzyński. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w klasie Zbigniewa Bargielskiego i Marka Jasińskiego. W 2008 ukończył Studium Doktoranckie Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Został wyłoniony przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Góreckiego do prestiżowego programu ?Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi?.
Adam Kośmieja ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Naukę kontynuował na Manhattan School of Music, gdzie otrzymał pełne stypendium im. Harolda i Helen Schonberg. Jego repertuar obejmuje dzieła od baroku aż po muzykę współczesną i eksperymentalną, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX wieku.
Dariusz Kubicki. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W trakcie studiów kształcił się w klasie prof. Zbigniewa Bargielskiego (kompozycja) oraz prof. Jerzego Kaszuby (akordeon). Pisze muzykę na nietypowe instrumenty takie jak wiertarka, wyrzynarka lub małe dudy szkockie, utwory z użyciem elektroniki oraz kompozycje elektroakustyczne. Tworzy również muzykę chóralną i orkiestrową, którą często wzbogaca o live electronics.
sobota, 9 listopada, godz. 21.00, MCK
Antler (Oslo)
- Antler
Eksperymentalny pop, hipnotyczny groove, syntezatory i proste melodie to główne składniki muzyki zespołu Antler. Prostota i oryginalne pomysły to słowa kluczowe dla członków zespołu, którzy niezależnie od gatunku, w którym aktualnie tworzą, oddają się procesowi twórczemu w zupełności. W wyniku uzyskują gęsty dźwięk, który czasami przypomina new wave, innymi razy neo soul lub ociera się o wolną improwizację. Zespół tworzy mieszankę muzyczną, którą podaję w świeży i obiecujący sposób.
sobota, 9 listopada, godz. 22.00, MCK
Svartvit (Amsterdam)
Svartvit to holenderski projekt harsh noise?owy, który został zapoczątkowany w 2008 roku przez Kevina Jansena. Przez lata projekt rozwijał się i zmieniał, zarówno muzycznie jak i w kwestii swojej prezencji. Początkowo, artysta skupiał się na monotonnych badaniach dźwięków strukturalnych, co z biegiem czasu przeszło w bezpośrednie wyrażanie złości i frustracji oraz w kwestionowanie współczesnego społeczeństwa poprzez dźwięk i performance.
sobota, 9 listopada, godz. 22.30, MCK
Jerzy Mazzoll/Jon Dobie/Atilla Dora/Sławek Janicki/Shoij Hano (Gdańsk/Londyn/Budapeszt/Bydgoszcz/Tokio)
Jerzy Mazzoll ? wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtu tworząc ideę Arhythmic perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce.
Jon Dobie ? na co dzień przebywa w Londynie, jeśli nie koncertuje po Europie. Grywa z Pieces of Brain, Sonicphonics, Interference 3.0, The Dynamix, Total Touch, Kenem Hyderem, a także z 2near 2far 4tet wspólnie z Vladimirem Millerem, Alexandrem Alexandrovem oraz w duecie z Peterem Brotzmannem.
Attila Dóra ? studiował matematykę i filozofię, ukończył The Gate of Dharma College w Budapeszcie i uzyskał tytuł teologa buddyzmu. Gra na saksofonie altowym, tenorowym, barytonowym oraz na klarnecie metalowym i basowym. Jak sam mówi, niektórzy określają jego styl jako wolną muzykę improwizowaną, inni z kolei twierdzą, że są to konceptualne struktury noise?owe wykorzystujące przypadkowość.
Sławek Janicki ? muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych. Współtwórca i główny zarządzający klubem Mózg w Bydgoszczy, twórca i szef Mózg Festival. Działalność artystyczną rozpoczynał w połowie lat 80. w zespole Henryk Brodaty. Współtworzył takie zespoły jak Trytony, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Pieces of Brain. Od ponad 20 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej.
Shoji Hano ? w wieku 4 lat po raz pierwszy zetknął się z bębnami, kiedy grał na tradycyjnym japońskim bębnie. Na klasycznym zestawie perkusyjnym zaczął grać w wieku 15 lat. Wtedy też zaczął słuchać jazzu. W 1974 roku przeprowadził się do Kyoto gdzie zaczął grać awangardowy jazz. Grał w Joichiza trio oraz zespołach Dai So-on Gakudan i High Rise.
sobota, 9 listopada, godz. 0.00, Mózg
DJ Bass Reprodukktor Xiądz Maken I (Joint Venture Sound System) (Warszawa)
DJ Bass Reprodukktor Xiądz Maken I (Mirosław Dzięciołowski) to pochodzący ze Zgorzelca i zamieszkały w Warszawie założyciel jednego z pierwszych polskich sound systemów reggae, funkcjonującego na scenie od 25 lat JOINT VENTURE SOUND SYSTEM. Razem ze swoim sound systemowym patnerem Activatorem Mario Dziurexem zagrał tysiące imprez w całej Polsce. Maken współpracował też z TVP Kultura i jest regularnym współpracownikiem magazynu reggae Free Colours. Usłyszeć go można w nagraniach Papriki Korps oraz francuskiego zespołu Brain Damage. Razem z Activatorem są odpowiedzialni za pionierski na naszym rynku cykl kompilacji ?Dub Out Of Poland? oraz kolekcję remixów Kapeli Ze Wsi Warszawa ?Wymixowanie?.
sobota, 9 listopada, godz. 0.45, Mózg
Zion Train Sound System feat. DJ Perch & Fitta Warri (Londyn)
Zion Train to pionierski zespół future dub i pierwszy, który przywiózł do Polski tego typu brzmienia. Obok takich grup jak Dreadzone należą do pionierów i największych światowych gwiazd działających na styku reggae i nowoczesnej elektronicznej muzyki klubowej. Zion Train Sound System powstało w 1990 roku w Londynie. Sukces ich pierwszych albumów ?A Passage to Indica?, ?Natural Wonders of the World in Dub? oraz ?Siren? doprowadził do podpisania w 1995 roku kontraktu z sublabelem Warner ? China Records, dla którego wydali m.in. swój kultowy album ?Homegrown Fantasy?. Ostatnim ?dzieckiem? Zion Train jest wysoko oceniany album ?State Of Mind?, gdzie wśród gości usłyszeć można m.in. Brinsleya Forda z legendarnej grupy reggae Aswad.
inf. Marta Joanna Stańczyk