Kwietniowe kalendarium Filharmonii Pomorskiej zamknie koncert, który powinien zadowolić wszelakie gusta, bowiem zawrze wiele ?powabnej? i naprawdę lubianej muzyki XIX i XX w., posiadającej różny rodowód. Na początek zabrzmi francuskiego kompozytora Emmanuela Chabriera (1841-1894) utwór Espa?a, którego już tytuł wskazuje na inspiracje porywającymi, hiszpańskimi rytmami. Następnie – Koncert na róg i orkiestrę Reinholda Gliera (1875?1956) kompozytora polsko-niemieckiego pochodzenia, zamieszkałego w Rosji, który w swojej twórczości stronił od awangardy, nawiązując do tradycji muzyki rosyjskiej ? Borodina, Rimskiego-Korsakowa i Czajkowskiego. Jako wykładowca Konserwatorium Moskiewskiego wykształcił takich kompozytorów, jak Aram Chaczaturian czy Sergiusz Prokofiew. Powstały w 1951 r., pięć lat przed śmiercią kompozytora, liryczny Koncert na róg i orkiestrę cieszy się dużą popularnością wśród słuchaczy, jednak ze względu na spiętrzenie trudności technicznych i wirtuozowski charakter partii solowej utwór rzadko gości na estradach koncertowych.
Drugą część koncertu zacznie muzyka słonecznej Italii, czyli Ottorina Respighiego (1879-1936), także muzykologa i dyrygenta, uznawanego za jedną z najważniejszych postaci włoskiej muzyki instrumentalnej początku XX wieku. Szczególną sławę zdobyła jego tzw. Rzymska trylogia na orkiestrę – Fontanny rzymskie, Pinie rzymskie i Święta rzymskie, którymi chciał złożyć hołd uwielbianemu przez siebie Wiecznemu Miastu. Pierwszy z trylogii poemat symfoniczny Fontanny rzymskie (1916) został świetnie przyjęty i stał się przełomowym wydarzeniem dla kariery kompozytorskiej Respighiego.
Wieczór zamknie słynna kompozycja zza Oceanu Amerykanin w Paryżu (1928), czyli poemat symfoniczny George’a Gershwina (1898-1937). Powstał w Wiedniu, podczas tournée amerykańskiego kompozytora po Europie. Kompozycja zawiera cechy typowe dla muzyki francuskiej, z jej lekkością i elegancją. Taneczny charakter utworu splata się z nostalgią, która nawiązuje do treści programowych dzieła. W poemacie słyszymy zatem odgłosy gwarnej paryskiej ulicy, autentyczne dźwięki klaksonów samochodowych. Kompozycja była inspiracją dla powstałego w 1951 r., obsypanego Oscarami, filmu muzycznego V. Minnellego pod tym samym tytułem.
Popisowe partie w Koncercie na róg Gli?ra wykona Janusz Stanecki. W 2010 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na co dzień jest pracownikiem Orkiestry Symfonicznej FP jako pierwszy waltornista oraz Opery Nova. Jest współzałożycielem i członkiem kwintetu dętego ?Sonore” oraz Toruńskiego Kwartetu Waltorniowego. Współpracuje z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz Inowrocławską Orkiestrą Symfoniczną. W 2012 r. rozpoczął studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Całość poprowadzi doświadczony i bardzo ceniony mistrz batuty Zygmunt Rychert, także pedagog w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy i Szczecinie. Od 2003 r. sprawuje kierownictwo artystyczne Filharmonii Szczecińskiej.
Na koncert mamy podwójne zaproszenie. Aby je zdobyć, wystarczy przesłać na nasz adres: konkurs@bydgoszcz24.pl odpowiedź na pytanie: Gdzie powstał “Amerykanin w Paryżu”, a gdzie była wykonana jego premiera? Spośród autorów trafnych odpowiedzi wylosujemy podwójne zaproszenie, które będzie do odbioru w kasie filharmonii przed koncertem. Konkurs trwa do środy, 24 kwietnia, do godz. 12.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
- Zygmunt Rychert, dyrygent
- Janusz Stanecki, waltornia
Chabrier – Espa?a
Glier – Koncert na róg i orkiestrę
Respighi – Fontanny rzymskie
Gershwin – Amerykanin w Paryżu