Firma Boeing we współpracy z WZL Nr 2 S.A. zaprezentowała dzisiaj na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy jeden z najnowszych samolotów obserwacyjnych marynarki wojennej (MSA – Maritime Surveillance Aircfaft).
W 2012 roku skonstruowany został jego prototyp, a już w lutym 2014 przeszedł pierwszy próbny lot. – W lipcu 2014 roku nastąpił jego debiut na pokazie w Farnborough. Potem jeszcze sprowadziliśmy go do Seattle, gdzie przeprowadziliśmy długa serię testów, sprawdzającą jego pełną sprawność. MSA nie jest już prototypem. Jest gotowym do działania samolotem, który można użyć już dzisiaj. Jest w stanie obsłużyć 3 operatorów. Można go rozbudować do 5-osobowej obsługi – scharakteryzował samolot Robert Schoeffling, Senior Manager, Business Development Maritime Surveillance Aircraft, Boeing Military Aircraf.
Samolot MSA posiada pełne oprzyrządowanie wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze (ISR – Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) zarówno na potrzeby misji morskich, jak i nad lądem, w pełni zintegrowane w ramach systemu misji, wyprowadzonego ze sprawdzonego samolotu P-8. Oparty został na konstrukcji wysoko wydajnego samolotu biznesowego Bombardier Challenger. Boeing MSA zapewnia niezawodne, efektywne ekonomicznie działania oraz zdolność operowania z dowolnej bazy lotniczej, w każdej pogodzie, wszędzie na świecie.
Samolot przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania piractwa morskiego, patrolowania wybrzeży, jak też misji ratowniczych dalekiego zasięgu, wyposażony w technologię wywiadowczą z bardzo bezpieczną platformą rozpoznającą obiekty na morzu.
- Zastosowaliśmy w nim najbardziej unikalne rozwiązania. Polegają one na możliwości zintegrowania wszystkich informacji pozyskiwanych z różnych źródeł wewnętrznych samolotu, jak i pochodzących spoza pokładu, na jednym pulpicie dostępnym dla operatora. Zintegrowanie wszystkich najwyższej klasy źródeł informacji z czujników dostępnych na samolocie, począwszy do radaru wielozadaniowego, poprzez systemy komunikacji elektronicznej, poprzez elektrooptykę, jest również unikatowe – mówił Robert Schoeffling.
Dlaczego zaprezentowany w Polsce, w Bydgoszczy?
- Boeing zainteresowany jest aktywnym udziałem w programach modernizacyjnych, które prowadzą polskie siły zbrojne. Część tego programu zawiera w sobie długotrwałą współpracę z partnerami biznesowymi w Polsce, z polskimi zakładami obsługującymi siły zbrojne, takimi jak WZL Nr 2 w Bydgoszczy. Wcześniej omówiliśmy zasady tej współpracy w Bydgoszczy i w Stanach Zjednoczonych – wyjaśnił William Scherer z firmy Boeing i dodał w amerykańskim stylu: – Podzielamy tego samego ducha opartego na innowacji i przedsiębiorczości. I bardzo byśmy chcieli, jak najwięcej możliwości na tym polu w Polsce rozwinąć.
Więcej zdjęć: TUTAJ