Z wyników naszej poprzedniej sondy wynika, że poza wyborami w pamięci bydgoszczan po roku 2014 zostanie wyburzenie starego gmachu Dworca Głównego PKP. Bardzo prawdopodobne, że rok, który się właśnie zaczął, upamiętni się głównie oddaniem do użytku nowego gmachu. Zaplanowano zakończenie inwestycji na listopad 2015 roku.

Rok temu wojewoda Ewa Mes przekazała Piotrowi Ciżkowiczowi, członkowi zarządu PKP S.A., pozwolenie na budowę dworca Bydgoszcz Główna. Projekt nowego budynku miał być ukłonem i w stronę tradycji, i nowoczesności. Ocalony i odrestaurowany zostanie zabytkowy dworzec wyspowy pomiędzy trzecim a czwartym peronem. A nowy gmach, mimo że znacznie większy od starego, nie będzie go zasłaniał. Projekt przygotowała bydgoska spółka Allplan.

W marcu poznaliśmy wykonawcę robót. Przetarg na wykonanie przebudowy wygrało konsorcjum Budimex i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Lech. Koszt inwestycji to blisko 200 mln zł.

W lipcu odbywało się wyburzanie starego dworca, a w sierpniu ruszyła budowa. Po jej zakończeniu będziemy się musieli pozbyć nawyku, że po wejściu do gmachu idziemy prosto przed siebie do kas biletowych. Żeby kupić bilety, trzeba będzie zjechać na poziom -1. Poziom 0 zajmie część handlowo-gastronomiczna.

Obecnie trwają prace związane w wykonaniem części nadwieszonej budynku głównego. W tym celu ustawiono specjalne wieże, na których ułożone zostanie trzecie piętro dworca. Wieże zostaną tak długo aż nadwieszenie osiągnie pełną wytrzymałość, czyli najprawdopodobniej do połowy lutego.

- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – stale zapewnia media Bartłomiej Muszyński, szef kontraktu w firmie Budimex odpowiedzialny za inwestycję.

Program modernizacji dworców kolejowych PKP S.A. realizuje od kilku lat. Do 2013 roku wydano na ten cel prawie miliard złotych, co pozwoliło na zmodernizowanie 77 dworców kolejowych. Budowane są także nowe dworce.
Bydgoszcz, Gliwice i Szczecin miały szczęście, gdyż weszły z listy dodatkowej na główną. Nie musiały więc czekać na kolejną perspektywę unijną.

Więcej zdjęć: TUTAJ