31 października kończy się umowa na obsługę roweru aglomeracyjnego w Bydgoszczy. Rower miejski budzi coraz mniejsze zainteresowanie...

W tym roku umowna na funkcjonowanie roweru miejskiego została podpisana na jeden sezon, a usługę oparto wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.To rozwiązanie wprowadzono ze względu na spadającą liczbę wypożyczeń i trudną sytuację tej branży w czasie obowiązywania stanu epidemii.

Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć na 56 stacjach finansowanych przez Miasto Bydgoszcz.

W całym sezonie 2021 roku rower BRA wypożyczono ponad 50 tysięcy razy.  Najwięcej wypożyczeń operator systemu odnotował w maju i czerwcu. W ciągu tych dwóch miesięcy rower wypożyczono ponad 20 tysięcy razy. Liczba wypożyczeń była i tak o 25% mniejsza niż w tym samym okresie 2020 roku.

Przez kolejne wakacyjne miesiące (lipiec, sierpień) rower wypożyczono ponad 16 tysięcy razy i również ten wynik w zakresie liczby wypożyczeń był mniejszy o 50% niż w roku ubiegłym. We wrześniu liczba wypożyczeń wynosiła ponad 5 tysięcy i była mniejsza o blisko 70% niż we wrześniu 2020 roku.

Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.

Co dalej z Bydgoskim Rowerem Aglomeracyjnym?

Analizę funkcjonowania systemu BRA ZDMiKP przedstawił na posiedzeniu zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Podjęto decyzję o kontynuacji obecnego „systemu pomostowego" (jednorocznego) również w sezonie 2022, a władze miasta przygotowują odpowiednie środki na ten cel w planie budżetu miasta. Po zatwierdzeniu i przyznaniu odpowiedniej wielkości pieniędzy, będzie można przeprowadzić postępowanie przetargowe na usługę BRA w 2022 roku.

W  2021 roku BRA kosztował budżet miasta blisko 1,3 mln zł. Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. z o.o z Warszawy, która jako jedyna zgłosiła się w ubiegłorocznym przetargu.