W Bydgoszczy tysiące osób manifestowało podczas licznych procesji swoją wiarę w przemianę konsekrowanego chleba i wina w prawdziwe Ciało i Krew Chrystusa. Jedna z największych procesji wyszła z bazyliki św. Wincentego ? Paulo. Trasa procesji wiodła do czterech ołtarzach polowych, przy których czytane były fragmenty Ewangelii. Procesji z Najświętszym Sakramentem przewodniczyli księża w otoczeniu służby liturgicznej, stowarzyszenia i organizacje katolickie ze sztandarami, a dziewczęta pierwszokomunijne na drodze przejścia sypały kwiaty, a śpiewom pieśni eucharystycznych towarzyszyła uczniowska orkiestra.

W Polsce święto jest obchodzone od XIV wieku, ale same procesje pojawiły się później. Od czasów zaborów procesje Bożego Ciała były również ? obok charakteru czysto religijnego ? okazją do wyrażania tożsamości narodowej. Po II wojnie światowej procesje w czasie Bożego Ciała były znakiem jedności narodu i wiary. Z tej racji ateistyczne władze państwowe niejednokrotnie zakazywały procesji urządzanych ulicami miast.

Chrystus ustanowił Najświętszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to trzej Ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Prawdziwa i rzeczywista obecność Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina opiera się według nauki Kościoła na słowie Jezusa: ?To jest Ciało moje? To jest Krew moja? (Mk 14,22.24).