Cieszę się, że Grand Prix XI Festiwalu Prapremier przypadło sztuce zagranej z rozmachem, bez pedagogicznych nalotów, wolnej od aspiracji poprawności politycznej. Jury nagrodziło sztukę zagraną brawurowo, śmiało i bez zahamowań. Dwaj aktorzy, nazywający siebie wielokrotnie podczas spektaklu z dumą ciotami, a nie jakimiś gejami (sic!) przez półtorej godziny opowiadają o swym wyuzdanym i tragicznym życiu. Sztuka jest manifestacją ludzkiej wolności. Homoseksualizm, rozwydrzony i śmiały, jest tu narzędziem obyczajowej walki, autokreacji, przeżywania świata na własny rachunek.
Pornograficzne doznania mieszają się tu ze starzeniem się i siejącym spustoszenie w środowiskach homoseksualnych AIDS. Drwina i patos. A wszystko zaprawione atmosferą schyłkowego PRL-u, tych małych fiatów, lichych kafejek hotelowych, rachitycznych miejskich parków, radzieckich żołnierzy ? kochanków. Gargantua i Pantagruel. Gejowski ?Dekameron? w szaletach miejskich, w małych mieszkankach.
Dobrze, że jury zdecydowało się nagrodzić jeden z najbardziej teatralnych spektakli zaprezentowanych podczas Festiwalu Prapremier. To po prostu teatr, w którym żywi, z krwi i kości ludzie opowiadają o tym, jakie dręczą ich obsesje, jak wielkie mają kuku na muniu! I żadnej w tym postmodernistycznej socjologii, feministycznego sznytu, które przytrafiły się realizatorom kilku innych spektakli prezentowanych podczas bydgoskiego festiwalu. Jeszcze raz widzowie mogli się przekonać, że żywiołem teatru jest życie, ludzkie emocje, śmieszności i rozpacze, a nie wyczytane u Baumana, Judta czy Szczuki mądrości.
Cieszy też dostrzeżenie bydgoskiego spektaklu ?Wszyscy święci?, który mnie osobiście razi odrobinę inteligenckimi mitami na temat ?ludyczności? polskiej religijności, która obok zakompleksionych proboszczów, niedowarzonych ojców, ma przecież świętych i ludzi religijnych, zadziwiających rozmiarami doświadczenia duchowego i intelektualną przenikliwością, ale jest spektaklem ciekawym i dobrze zagranym. A rola Małgorzaty Trofimiuk jest zagrana w sposób przewrotny i niezwykle inteligentny.
Komunikat jury XI Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2012
Jury XI Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2012 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy w składzie: Aleksandra Semenowicz, Jacek Cieślak, Krzysztof Domagalik, po obejrzeniu jedenastu spektakli konkursowych, na posiedzeniu końcowym w dniu 7 października 2012 postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
- wyróżnienie honorowe dla twórców spektaklu ?Awantura warszawska” z Muzeum Powstania Warszawskiego,
- honorowe wyróżnienie aktorskie dla Elżbiety Okupskiej za rolę Ordynatorki w spektaklu ?Położnice szpitala św. Zofii?
- honorowe wyróżnienie aktorskie dla Małgorzaty Trofimiuk za rolę Pielęgniarki w spektaklu ?Wszyscy święci?
- honorowe wyróżnienie aktorskie dla Marka Tyndy za rolę Adama/Ewy w spektaklu ?Ciała obce”.
Jury przyznało następujące nagrody:
- nagrodę aktorską w wysokości 2500 zł za rolę córki w spektaklu ?Zbrodnia? Teatru Polskiego w Bielsku-Białej ? Jaśminie Polak,
- nagrodę aktorską w wysokości 2500 zł za rolę Lukrecji w spektaklu ?Lubiewo” z Teatru Nowego w Krakowie ? Pawłowi Sanakiewiczowi,
- nagrodę w wysokości 3000 zł za za reżyserię spektaklu ?Zbrodnia? z Teatru Polskiego w Bielski-Białej ? Ewelinie Marciniak,
- nagrodę w wysokości 6000 zł dla autorów spektaklu ?Wszyscy święci? z Teatru Polskiego w Bydgoszczy – Wojciechowi Farudze i Jarosławowi Jakubowskiemu,
- nagrodę w wysokości 7000 zł za oryginalne wykorzystanie formy musicalowej dla przekazania ważnych społecznie treści w spektaklu ?Położnice szpitala św. Zofii? ? Monice Strzępce i Pawłowi Demirskiemu.
Grand Prix XI Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2012 w wysokości 9000 zł otrzymał spektakl ?Lubiewo” z Teatru Nowego w Krakowie na podstawie książki Michała Witkowskiego w reżyserii Piotra Siekluckiego w obsadzie: Janusz Marchwiński, Mikołaj Mikołajczyk, Teofil Pietroń, Paweł Sanakiewicz i Krystyna Czubówna (głos). Za bezkompromisowe i artystycznie oryginalne przełamanie tabu w przedstawianiu atrakcyjnego medialnie tematu.