ZDMiKP przedstawił pierwszy raport dotyczący kryzysowej sytuacji związanej z zamknięciem mostu Uniwersyteckiego.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poinformował dzisiaj, że "w pełni odpowiada (również prawnie) za bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg na terenie miasta Bydgoszczy", a decyzje w sprawie obecnej awarii mostu Uniwersyteckiego podejmowane są wyłącznie na podstawie szczegółowych analiz, ekspertyz i badań technicznych.

ZDMiKP wskazuje, że most Uniwersytecki to prawie 1,5- kilometrowa trasa składająca się 7 obiektów. Prawie wszystkie posadowione są na podporach. Tylko w jednym miejscu (nad rzeką Brdą) płyta pomostu zawieszona jest na wantach (linach) zamocowanych na pylonie. To właśnie tu wystąpiły problemy z elementami mocowania want do płyty pomostu. ZDMiKP podkreśla w przesłanym stanowisku, że stan techniczny pozostałych elementów Trasy Uniwersyteckiej: pylonów, płyty głównej, want, dojazdów czy też obiektów nad ul. Toruńską i Jagiellońską, nie budzi jakichkolwiek zastrzeżeń.

Plan działań naprawczych (2 kroki)

  1. Po zamknięciu obiektu, ZDMiKP zleci pilne podparcie obiektu. Z uwagi na ciężar oraz nietypową konstrukcję wymagać to będzie opracowania specjalnej dokumentacji projektowej i technologicznej.
  2. Kontynuacja podparcia obiektu i jednoczesne wzmocnienie uszkodzonych elementów, gwarantujące zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości i zgodności z normami.

ZDMiKP zamierza wybrać wykonawcę przedmiotowych robót bez organizowania przetargu.

1 lutego br. na  moście przeprowadzona została kontrola Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, podczas której w obecności przedstawiciela ZDMiKP dokonano inspekcji uszkodzonego obiektu. Spodziewane jest wydanie przez WINB ewentualnych zaleceń lub nakazów co do dalszego postępowania.

2 lutego br. ZDMiKP przekazał otrzymaną ekspertyzę projektantom mostu (Transprojekt Gdański)

Wykonawca przebudowy ul. Kujawskiej został zobowiązany do przygotowania projektu zmian w organizacji ruchu na ul. Toruńskiej w obszarze ronda Bernardyńskiego. Celem jest uruchomienie przejazdu ul. Toruńską.  W porozumieniu z wykonawcą niniejszego opracowania zostanie przygotowany dwuwariantowy projekt zmian w organizacji ruchu zakładający:

  • I – etap przejazd ul. Toruńską od ronda Bernardyńskiego tylko w kierunku do ronda Toruńskiego
  • II – etap (uzależniony od postępu robót) – udostępnienie ul. Toruńskiej w obu kierunkach

Obecnie projektant drogowy opracowuje projekt zmian w organizacji ruchu, a po jego uzgodnieniu z Policją zostanie w najbliższym czasie wdrożony etap I. Jak tylko pozwoli na to sytuacja na budowie, ZDMiKP wdroży II etap, czyli otworzy dla ruchu ul. Toruńską w obu kierunkach.