Komitet naukowy utworzyli: dr hab. Dariusz Łukasiewicz (UKW), prof. dr hab. Renata Ziemińska (Uniwersytet Szczeciński), prof. dr hab. Piotr Gutowski (Katolicki Uniwersytet Lubelski), prof. dr hab. Stanisław Judycki (Uniwersytet Gdański).
W skład komitetu organizacyjnego weszli pracownicy UKW: dr hab. Marek K. Siwiec, dr hab. Ryszard Mordarski, dr Jarosław Jakubowski, dr Bożena Listkowska.
W przekazanych założeniach programowych konferencji czytamy: “Od pewnego czasu na polskich uniwersytetach obserwujemy głęboką zapaść kształcenia w dziedzinie filozofii, a także związany z tym szeroki kryzys studiów na niemal wszystkich kierunkach humanistycznych. Przyczyny tego są bardzo różne; począwszy od niżu demograficznego, a skończywszy na poczuciu niskiej praktyczności tego typu studiów w kontekście oczekiwań związanych z projektowaniem przyszłej pracy i kariery zawodowej większości absolwentów. Wśród młodych ludzi pokutuje negatywny obraz filozofii jako dyscypliny trudnej, jałowej i nieprzydatnej, która może zainteresować najwyżej garstkę mędrków całkowicie oderwanych od życia. Nie dostrzegają oni żadnej potrzeby szerszej refleksji teoretycznej, która nie posiada bezpośredniego przełożenia na praktykę i nie generuje szybkiego zysku w gospodarce. Dosyć powszechne staje się przekonanie, że dostosowanie do rynku pracy wymusza przeorientowanie edukacji na wąskie dziedziny techniczne, tworzące kompetentnych specjalistów i ekspertów (?) Chcemy skupić się na następujących grupach problemów:
- dlaczego powinniśmy zadbać o to, by filozofia pozostała dyscypliną akademicką?
* na czym polega edukacja i kształcenie w zakresie filozofii?
- czym jest zadanie filozofii i jaką rolę spełnia filozofia w rozmaitych sferach kultury, w życiu społecznym i poszczególnych jednostek oraz w jakiej mierze wpływa i umacnia istotne dla ludzkiej tożsamości wartości takie m.in. jak krytycyzm, rozwój indywidualności, wolność, twórczość, sprawiedliwość, dobro, piękno czy prawda?
- dlaczego powinniśmy cenić związane z wyżej wymienionymi wartościami takie sprawności jak: niezależność intelektualną, postawę krytycznego i kreatywnego myślenia, umiejętność posługiwania się wyrafinowanymi narzędziami analizy logicznej i pojęciowej oraz wysoką kulturę metodologiczną?
* na ile nabycie przez ludzi wykształconych różnych sprawności filozoficznych ubogaca intelektualnie, wpływa na głębsze spojrzenie na świat i samego człowieka oraz chroni przed dogmatyzmem, dyletanctwem czy zwykłą ignorancją?
- w jakim zakresie nauka i jej poszczególne dyscypliny współdziałają z filozofią w celu dalszego rozwoju nauki oraz podnoszenia innowacyjności technicznej oraz na polu gospodarki i przedsiębiorczości?
- jaką rolę odgrywa filozofia w kształtowaniu cnót politycznych i postaw społecznych obywateli, które wydają się potrzebne w wolnym i demokratycznym społeczeństwie?
- na ile krytyczne poznanie głównych idei filozoficznych kształtuje obecne postawy światopoglądowe i leży u podstaw naszych systemów przekonań, koncepcji dobrego życia i hierarchii wartości?
- jakie korzyści czerpie konkretny człowiek skupiając się na medytacji o sprawach najważniejszych, pozwalających nadać właściwy sens indywidualnemu życiu i zorganizować je z perspektywy ?umiłowania mądrości??
- jakiego wsparcia powinniśmy oczekiwać od demokratycznego państwa w celu promocji i ochrony edukacji filozoficznej w Polsce?”