Dzisiaj odbyło się uroczyste otwarcie Centrum Symulacji Medycznych Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy, zlokalizowanego w budynku przy ul. Kurpińskiego 19.
Centrum Symulacji Medycznych Collegium Medicum UMK powstało dzięki wsparciu finansowemu ze środków unijnych w wysokości blisko 11 mln złotych oraz dotacji celowej Ministerstwa Zdrowia w wysokości około 6 mln złotych. W latach 2016-2017 udało się wyremontować i wyposażyć kompleksowo pomieszczenia znajdujące się w piwnicy, na parterze oraz na I piętrze obiektu, gdzie wcześniej swoją siedzibę miała Katedra i Klinika Psychiatrii.
Satysfakcji z efektów zrealizowanej inwestycji nie krył rektor UMK, prof. Andrzej Tretyn. - Osoby, które nie miały możliwości zobaczenia tego budynku, który dzisiaj zwiedzimy, nie uwierzą w zmiany, które nastąpiły. Sam przecierałem oczy, bo wygląda on jak z XXI wieku, a na pewno wewnątrz wygląda jak z XXII wieku - dzielił się wrażeniami prof. Tretyn i dodał, że obiekt wraz z wyposażeniem przyczyni się znacząco do podniesienia jakości kształcenia studentów.
Wysoką wartość zrealizowanej inwestycji podkreślił poseł Tomasz Latos. - Zła jakość tego obiektu była jednym z głównych argumentów, które pozwoliły przekonać ówczesnego ministra zdrowia, że warto zainwestować w Szpital Uniwersytecki nr 1. Zazdroszczę dzisiejszym studentom, że mają takie możliwości, takie wsparcie dydaktyczne w postaci tego centrum, bo to jest rzeczywiście coś na miarę XXI wieku - stwierdził poseł Latos.
W powstałym Centrum Symulacji Medycznych studenci medycyny będą m.in. przy użyciu specjalistycznych trenażerów, fantomów i zaawansowanych symulatorów zdobywać praktyczne umiejętności i uczyć się zasad pracy zespołowej. W ramach CSM CM UMK powstały doskonale wyposażone sale symulacji wysokiej wierności z zaawansowanymi symulatorami. Są to sala intensywnej terapii, szpitalny oddział ratunkowy, sala porodowa, sala operacyjna, sala z ambulansem karetki i sala opieki pielęgniarskiej. Wśród sal symulacji niskiej wierności, w której do nauczania podstawowych umiejętności wykorzystuje się różne trenażery i modele, znajdują się sala do nauczania umiejętności technicznych, umiejętności chirurgicznych i laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych. Osoby odpowiednio przeszkolone odtwarzają w trakcie zajęć realizowanych w tej sali role pacjenta lub jego rodziny. CSM dysponuje również salą komputerowego wspomagania nauczania z pacjentami wirtualnymi. Tu bez fizycznej obecności przedmiotów i ludzi można uczyć się podejmowania decyzji, diagnostyki różnicowej czy planowania leczenia.