?Czego słuchają Bydgoszczanie? to dzieło studenta UTP oraz fotoreportera Adama Kołodziejczaka.
Pomysł na film ?Hey you! What song are you listening to?? powstał się w głowie Tylera Cullena. Chłopaka, który przechadzając się po Nowym Jorku, zaczepiał przypadkowych przechodniów, pytając o piosenki, jakie aktualnie słuchają. Jego film zdobył ogromną popularność na świecie i w dwa lata po umieszczeniu na You Tube, liczba wyświetleń wynosi ponad 2,3 miliona.
Idąc śladami Tylera, ludzie z całego świata zaczęli nagrywać podobne filmy. Na YouTube można obecnie znaleźć nagrania z Berlina, Londynu, Paryża, Singapuru, Amsterdamu, Moskwy, Zurichu, Buenos Aires, Tokio, Lizbony, Sao Paulo, Montrealu, Sydney oraz wielu innych miast z każdego zakątku świata. Pomysł przybył także do Polski. Rok temu, w lipcu, na YouTube zamieszczono film prezentujący gusta muzyczne warszawiaków. Film nie zdobył jednak zbytniej popularności, osiągając niecałe 15 tysięcy odsłon.
Gdy w czerwcu tego roku Adam Kołodziejczak umieścił film w Internecie zapewne nie spodziewał się tego, jak ogromną popularnością będzie się on cieszył. W niecały tydzień liczba wyświetleń ?Czego słuchają Bydgoszczanie? pobiła filmy, ukazujące muzyczne gusta mieszkańców Tokio, Barcelony czy Londynu, ustępując jedynie oryginałowi. Aktualnie liczba odsłon jest bliska 650 tysiącom, a biorąc pod uwagę, że znajduje się tam niecały tydzień, jest to bardzo dobry wynik. W tym tempie, film ma szansę przeskoczyć nawet oryginał nagrany przez Tylera Cullena.
Popularność takich produkcji na YouTube przynosi wiele korzyści. W Internecie można znaleźć opinie, że właśnie takie filmy powinny być elementem promocji polskich miast na świecie. Ludzie słuchający ciekawej muzyki, a w tle miejsca, które warto zobaczyć.
Informacja o filmie z Bydgoszczy pojawiła się także na CBS News. W komentarzach pod filmem na YouTube można przeczytać wiele ciekawych opinii, nie tylko o Bydgoszczy ale i o Polsce takich jak:
- ?98% of those people listen to good music… I wanna live there? (98% tych ludzi słucha dobrej muzyki?. Chcę tam zamieszkać)
- ?Got some pretty chicks in Poland? (Macie w Polsce dużo ładnych dziewczyn)
- ?No one listening to Justin bieber? Poland seems like a pretty good place to live in…? (Nikt nie słucha Justina Biebera? Polska wygląda na ciekawe miejsce do zamieszkania).
Trzeba pamiętać, że promocja jest działaniem kompleksowym i nie można jej opierać jedynie na takim filmie, nieważne jak wielką popularnością by się cieszył. Z drugiej strony, Adam Kołodziejczak wykonał pracę, której może mu pozazdrościć niejeden dział promocji.