Miasto Bydgoszcz planuje przedłużyć Trasę Uniwersytecką do drogi krajowej nr 5, by w ten sposób usprawnić ruch na osi północ – południe i skrócić czas przejazdu. Na wybudowanie brakującej 500-metrowej drogi od alei Wojska Polskiego do alei Jana Pawła II planuje pozyskać pieniądze z funduszy unijnych.
Na odcinku od Wojska Polskiego do ul. Ujejskiego już zaprojektowano dwie jezdnie o szerokości 7,0 m z pasem dzielącym o szerokości 6,0 m. Obie jezdnie będą posiadać, po swoich zewnętrznych stronach, ścieżki rowerowe (2,0 m) i chodniki (1,5 m). Dodatkowo w tym rejonie zostanie przebudowane skrzyżowanie ul. Ujejskiego z ul. Karpacką. Na jego miejscu zaprojektowano małe, czterowlotowe rondo. Na kolejnym odcinku ? pomiędzy ul. Ujejskiego a ul. Cmentarną ? planowana jest budowa nowego wiaduktu drogowego nad obiema jezdniami al. Jana Pawła II. Zlikwidowane zostanie obecne jednopoziomowe skrzyżowanie Jana Pawła II i ul. Glinki. Punktem wyznaczającym granicę inwestycji jest skrzyżowanie ul. Magnuszewskiej i Glinki, które po przebudowie zyska formę małego, 4-wlotowego ronda. Przy okazji ul. Gniewkowska i ul. Rozłogi zyskają bezpośrednie połączenie z jego tarczą. Wokół ronda powstaną kolejne odcinki tras rowerowych, które zostaną połączone z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż ul. Magnuszewskiej.
Projektanci przewidują, że realizacja takiej inwestycji potrwa dwa lata. Wiadomo również, że szacunkowy koszt przedsięwzięcia to ponad 50 mln zł. Wiadomo też, że już niedługo będą dzielone pieniądze z nowej finansowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020, a wniosek z projektem o przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej do marszałka województwa nadaje się jak żaden inny. I co najważniejsze: aby o środki unijne się ubiegać, spełniać trzeba również wiele wymaganych przez dysponenta tych środków warunków.
W tym konkretnym przypadku okazało się, że plany Bydgoszczy mogą liczyć na pozytywny finał, gdy Trasa Uniwersytecka mieć będzie status “drogi wojewódzkiej”. Tymczasem, aktualnie jest to tylko “droga powiatowa”.
Prezydent Rafał Bruski tłumaczył na sesji radnym, że pula pieniędzy przeznaczonych do podziału na drogi powiatowe jest wielokrotnie mniejsza niż na drogi wojewódzkie. Takie ustalenie wywołało wyścig z czasem, by zdążyć z przekwalifikowaniem drogi do końca września.
Podczas sesji radny Marek Gralik (PiS) zwrócił uwagę, że jeśli przekwalifikowanie Trasy Uniwersyteckiej nie nastąpi przed 30 września znowu starania Bydgoszczy o pieniądze unijne mogą na lata się opóźnić. – Jeżeli uchwała sejmiku w tej sprawie nie będzie podjęta na najbliższej wrześniowej sesji to nie ma szans, by została do końca września opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jeśli ta data nie zostanie dotrzymana to zgodnie z prawem o zmianę statusu drogi będziemy mogli podjąć starania dopiero za rok – przestrzegał Gralik i dodał, że sprawa była rozpatrywana przez sejmik 24 sierpnia i pozostała nierozstrzygnięta, bo brakowało do niej wymaganej opinii Ministerstwa Obrony Narodowej.
Prezydent Rafał Bruski uspokajał, że radni wojewódzcy zbiorą się na sesji w Toruniu 21 września i po podjęciu uchwały o nadaniu Trasie Uniwersyteckiej kategorii drogi wojewódzkiej starczy czasu, by do końca września nastąpiła publikacja uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Po dyskusji radni podjęli uchwałę o pozbawieniu Trasy Uniwersyteckiej statusu drogi powiatowej.
To nie koniec pomyślnych wieści dotyczących Trasy Uniwersyteckiej. Już po zakończonej sesji, doradca prezydenta Marta Stachowiak poinformowała, że dzisiaj, 2 września, Urząd Miasta otrzymał z Ministerstwa Obrony Narodowej informację o uzgodnieniu przez MON wniosku dotyczącego zaliczenia Trasy Uniwersyteckiej do kategorii drogi wojewódzkiej.
- To kolejna decyzja, która przybliża nas do uzyskania dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego do budowy II etapu Trasy Uniwersyteckiej – skomentował opinię MON prezydent Rafał Bruski.