Wiemy już, dlaczego deptak Starego Portu został podzielony na pół. Za takim rozwiązaniem optowało  Stowarzyszenie Społecznego Rzecznika Pieszych.

Rada ds. Estetyki 17 czerwca, po kilkumiesięcznym okresie zawieszenia, ogłosiła wznowienie działalności. Zawieszenie działania spowodowane było nierespektowaniem przez miejskich decydentów opinii i zaleceń rady. Prezydent Rafał Bruski w odpowiedzi... wzmocnił jej rolę i znaczenie w wydanym przez siebie zarządzeniu, a przewodniczący rady prof. Dariusz Markowski zapowiedział na wspólnej konferencji prasowej z prezydentem Bydgoszczy, że po nadaniu radzie większego znaczenia rada bierze się do pracy.

Po odbudowaniu Teatru Kameralnego Urząd Miasta przygotowuje się do przebudowy Rybiego Rynku. Ma on się przeobrazić w elegancki plac z małą architekturą, zielenią, gastronomią oraz miejscem organizacji wydarzeń dla instytucji kultury. Prof. Markowski podkreślił, że zmieni się też zagospodarowanie nabrzeża Brdy po drugiej stronie. - Rada do spraw Estetyki wystąpiła do ZDMiKP o uwolnienie Starego Portu i zrobienie remontu nawierzchni, żeby to był fajny deptak dla mieszkańców i uwolniony dla gastronomii - określił przyszłość Starego Portu prof. Markowski.

Po konferencji prasowej 17 czerwca br. zmiany na Starym Porcie zaszły dość szybko. ZDMiKP już w lipcu skrócił parking i przed Bankiem PKO BP już nie zaparkujemy samochodu. Na wysokości banku wyłączono kilka miejsc parkingowych, dzieląc pasaż spacerowy.  Wjazd samochodów uniemożliwia pięć czarnych słupków dzielących deptak.

Dzięki decyzji miasta powstała wolna przestrzeń odsłaniająca  kamienicę miasta przy Starym Porcie, wynajmowaną przez bank.

Rzecznik prasowy ZDMiKP Tomasz Okoński wyjaśnił nam w przesłanym stanowisku, dlaczego niemożliwe jest uwolnienie dla ruchu pieszych całego deptaku, od mostu Staromiejskiego do ul. Pocztowej:

"Ulica Stary Port ze względu na swoje bliskie położenie przy rzece i ul. Mostowej jest wyjątkowym miejscem dla ruchu pieszego.
Z uwagi na otaczające ją walory estetyczne i krajobrazowe oraz popularny ciąg spacerowo - wypoczynkowy wzdłuż nabrzeża, ulica była adaptowana pod letnie ogródki, tworząc niepowtarzalny klimat dla mieszkańców i przyjezdnych gości.

Mając na uwadze tak unikalny charakter otoczenia na Zespole ds. działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy, przedstawiciele Stowarzyszenia Społecznego Rzecznika Pieszych, wyszli z propozycją częściowego zamknięcia ulicy Stary Port. Członkowie Zespołu zaakceptowali częściowe zamknięcie dla ruchu kołowego ul. Stary Port od Mostu do posesji nr 3. W celu zaś zrekompensowania deficytu miejsc parkingowych, dodatkowe stanowiska parkingowe zostały wyznaczone na ul. Pocztowej.

Obecna organizacja ruchu na ul. Stary Port równoważy potrzeby pieszych, ale także mieszkańców ulicy jak i innych użytkowników drogi.

W przypadku podjęcia decyzji o zamknięciu całego omawianego odcinka ulicy, przedmiotowe rozwiązanie wymagałoby znalezienia kolejnych miejsc parkingowych (tym dla pojazdów zaopatrzenia i osób z niepełnosprawnościami)" - objaśnił Tomasz Okoński istotę i uwarunkowania przyjętego przez ZDMiKP kompromisu dotyczącego podziału deptaku na pół.