Po wielu zapowiedziach jest szansa, że za dwa lata będziemy korzystać z przemienionego Dworca Głównego PKP w Bydgoszczy. Od kilku tygodni trwa ożywiona debata nad przedstawionymi przez projektantów firmy Allplan koncepcjami modernizacji dworca. Dzisiaj władze spółki PKP poinformowały, że realizowana będzie koncepcja określona mianem Inside Outside.

- Obiekt dworca przedstawiony w tej wersji jest najbardziej interesujący pod względem kreacji przestrzeni. W zdecydowany sposób podnosi standard modernistycznej architektury zlokalizowanej przy ul. Dworcowej i bez wątpienia stanie się jednym z bardziej czytelnych znaków architektonicznych naszego miasta – ocenił Robert Łucka, wykładowca architektury na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym.

Projektanci Allplanu przestawili cztery wersje przebudowy dworca. Szefowie PKP ostatecznie zdecydowali się na tę zdecydowanie najbardziej odważną spośród zaprezentowanych propozycji. W ten sposób PKP S.A. przychyliło się również do uwag prezydenta Bydgoszczy, który również wskazał ten projekt.

- Projektanci wykazali się bardzo dobrym warsztatem. Koncepcje były zróżnicowane. Inside Outside zakłada odtworzenie budynku wyspowego oraz zdecydowaną przebudowę budynku frontowego, który otwiera cały dworzec na miasto. To ciekawy, nowoczesny projekt ? powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A.

W dyskusji nad wyborem koncepcji wzięli udział przedstawiciele między innymi Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy, Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Wojewódzkiego i Miejski Konserwator Zabytków. Po zebraniu uwag na temat koncepcji prezydent Rafał Bruski rekomendował PKP S.A. realizację właśnie koncepcji Inside Outside.

- Cieszy mnie, że zgodnie z wcześniej złożonymi deklaracjami, PKP wzięła pod uwagę przekazane przez nas sugestie. Doceniamy otwartość i przychylność PKP w tej sprawie, za którą dziękujemy. Dworzec na co dzień będzie służył przede wszystkim bydgoszczanom i dlatego ważne jest, aby był zgodny z ich oczekiwaniami. Wiele też ? co podkreślaliśmy od początku ? zależeć będzie od dopracowania szczegółów i samego wykonania. Mam nadzieję jednak, że po przebudowie bydgoski dworzec kolejowy będzie kolejnym niebanalnym budynkiem na planie miasta, z którego bydgoszczanie będą dumni ? powiedział prezydent Rafał Bruski.

Obecnie projektanci przystąpili do prac nad projektem budowlanym i wykonawczym według założeń wybranej koncepcji. Zakończą się one w ciągu 15 tygodniu. Kolejnym krokiem będzie wybór wykonawcy przebudowy oraz inżyniera kontaktu. Prace budowlane rozpoczną się w pierwszym kwartale 2014 roku.

Koszt przebudowy wyniesie ponad 100 mln złotych. Założenia projektowe przewidują, oprócz przebudowy budynków gruntownie zmodernizowanie przejścia podziemnego wraz z peronami oraz uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Przebudowany dworzec zostanie udostępniony pasażerom pod koniec 2015 roku. Projekt dofinansowany będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.