Z rozmowy Mieczysława Franaszka z Hanną Strychalską pt. Oko obiektywu:
O powrotach
Nie, ja nie lubię powrotów. To jest tak, jak bywa z ludźmi, których kiedyś kochaliśmy i chcemy do nich na nowo wrócić, ale oni się w międzyczasie zmienili. Nie są tymi ludźmi i my też nie jesteśmy tymi samymi ludźmi. Stąd też i miejsca nie są tymi samymi miejscami. Ale takie doświadczenie, od czasu do czasu, może zaistnieć.
O fotografiach z podróży
Pejzaże z Tybetu. To było coś nie do uwierzenia. Po prostu obraz. Niezwykłe, zupełnie. To na pewno było cenne ? odkrycie pejzażu północnych Indii. Tak, byłem zachwycony. To widać? To dobrze.
Targ na wodzie w Kaszmirze. To było dla nas zaskoczenie, bo nie mieliśmy pełnej informacji, że jedziemy na targ, który odbywa się na wodzie, na łódkach. Tam sprzedawano owoce, warzywa i kwiaty. To piękne. Trzeba jeszcze dodać, że to się odbywa około piątej rano. Jest szaro, dzień powstaje. I robi się coraz jaśniej… To jest święte jezioro dla ludzi z Kaszmiru. Hindusów.
Złota świątynia Sikhów w Amritsarze. W sensie religijnego skupienia, zrobiła na mnie wielkie wrażenie. Miejsce szczególne. Cała ta architektura, otoczenie z wodą i ceremonia. Świątynia jest cały czas otwarta. Modlitwy trwają dzień i noc. Ludzie tu śpią ? co widać na zdjęciach.
O spotkaniu z Dalajlamą
Chciałem za wszelką cenę go sfotografować. To na pewno przeżycie ? spotkanie z tak wyjątkowym człowiekiem. Nie udało mi się to do końca, była zbyt duża odległość. Zdarzenie to robiło ogromne wrażenie, ze względu na ilość ludzi. I dlatego, że oni tak go słuchali. Dalajlama wydaje z siebie taki charakterystyczny chichot, który jest rodzajem przerywnika. To dziwne, bardzo.
—————————
Mieczysław Franaszek, aktor, podróżnik i fotograf. Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST Kraków, 1968. Debiut ? 1966 w Teatrze ?STU?. Teatry: Nowa Huta, Kraków, Sosnowiec, Opole, Koszalin, Szczecin, Poznań, Bydgoszcz. Ważniejsze role: Popryszczyn ? ?Pamiętnik wariata? M. Gogola; Asesor Kowalew ??Nos? wg M. Gogola; Jimmy ? ?Szklana menażeria? T. Williamsa; Sindbad Żeglarz ? ?Sny Sindbada Żeglarza? wg B. Leśmiana; Leon ? ?Sen srebrny Salomei? J. Słowackiego; Car ? ?Kordian? J. Słowackiego; von Kostryn, Kirkor ? ?Balladyna? J. Słowackiego; Papkin ? ?Zemsta? A. Fredry; Albin ? ?Śluby panieńskie? A. Fredry; Hrabia Henryk ? ?Nie-Boska komedia? Z. Krasińskiego; Kola Brynion ? ?Lęki poranne? S. Grochowiaka; Mackie Majcher ? ?Opera za 3 grosze? B. Brechta; Cień ? ?Cień? Szwarca/Młynarskiego; Kreon (dwie różne inscenizacje) ? ?Antygona? Sofoklesa; Średni ? ?Na pełnym morzu? Sł. Mrożka; XX, YY ? ?Emigranci? Sł. Mrożka; Ojciec ? ?Pieszo? Sł. Mrożka; Majster ? ?Terminator? P. Handke; Kuźma ? ?Czapa? J. Krasińskiego; Bohater ? ?Kartoteka? T. Różewicza; Reżyser ? ?Nasze miasto? T.Wildera; Clarin ? ?Życie snem? P. Calderona de la Barca; Feuerbach ??Ja, Feuerbach? T. Dorsta. Współpracował w latach 60. z ośrodkiem TVP Kraków. Od czterdziestu lat współpracuje z redakcjami radiowymi wielu miast. W 1986 zagrał główną rolę w filmie ?Bohater roku? F. Falka. Brał udział w krajowych i międzynarodowych festiwalach teatralnych, na których otrzymywał nagrody aktorskie, m.in. w Enlangen (Niemcy), Zagrzebiu (Jugosławia), Szczecinie, Krakowie.
Zajmuje się fotografią, reportażową dokumentując swoje podróże: Europa, Afryka (Egipt, Maroko, Tunezja), Azja (Chiny, Indie, Iran, Izrael, Jemen, Jordania, Liban, Nepal, Syria, Turcja, Uzbekistan) i Ameryka Południowa (Boliwia, Peru).