W czwartek, 11 maja, o godz. 17 Barbara Chojnacka zaprasza na kuratorskie oprowadzanie po wystawie „Francisco Goya – między rozumem a szaleństwem”. W ramach oprowadzania odbędzie się także pokaz graficzny „Techniki metalowe w warsztacie Francisco Goi na przykładzie matryc, narzędzi i odbitek graficznych”, który przedstawi Kajetan Giziński.
Pokaz będzie obejmował prezentację matryc do technik metalowych artystów tworzących w XX wieku (Józef Pieniążek, Michał Wójcik) oraz narzędzi Stanisława Brzęczkowskiego (ze zbiorów Działu Grafiki MOB). Prezentacja ma na celu zapoznanie zwiedzających wystawę z warsztatem artystycznym dawnego mistrza grafiki warsztatowej - Francisco Goi. W tym celu posłużą materiały i narzędzia oraz fotografie z pracowni Michała Wójcika, dzięki którym można prześledzić, krok po kroku, zasady pracy nad matrycą graficzną, poznając specyfikę tej szczególnej profesji. Pokaz uatrakcyjni także zestaw matryc i próbnych odbitek, opracowany specjalnie dla muzeum przez bydgoskiego artystę Jarosława Nowaka.
O wystawie:
Wystawa „Francisco Goya – miedzy rozumem a szaleństwem”, jest prezentacją prac nadwornego malarza królewskiego i grafika Francisco Goi. Cztery wielkie cykle graficzne Goi: Kaprysy (1797-1799), Okropności wojny (1810-1820), Tauromachia (1815-1816) i Szaleństwa – Przysłowia (1815-1823) należą do największych osiągnięć w historii grafiki europejskiej, zajmując miejsce równorzędne ze spuścizną graficzną Dürera i Rembrandta. Na zobaczymy jeden z najważniejszych cykli graficznych Los Caprichos (Kaprysy), pochodzący z pierwszego wydania w 1799 roku.
Cykl, obejmujący 80 grafik, powstał po ciężkiej chorobie artysty, która spowodowała depresję, osamotnienie, ale i wyzwoliła nowy potencjał twórczy. Kaprysy są odzwierciedleniem wnikliwej, krytycznej obserwacji społeczeństwa i osobistej oceny zjawisk. W wielowątkowym cyklu sceny realistyczne o zabarwieniu satyrycznym współistnieją z ujęciami alegorycznymi i światem fantazji. Dla zrozumienia przesłania cyklu istotna jest rycina Kaprys 43 (na zdjęciu) przedstawiająca uśpionego artystę przy graficznym warsztacie, otoczonego tłumem nocnych zwierząt i ptaków – kotów, nietoperzy i sów. Autorski komentarz dopowiada: „Wyobraźnia opuszczona przez rozum płodzi potwory, połączona z rozumem jest macierzą sztuk i źródłem ich wspaniałości”.
Wystawa czynna do 11 czerwca w Galerii Sztuki Nowoczesnej, ul. Mennica 8 na Wyspie Młyńskiej.