Są to dość niecodzienne zdjęcia śmieci i odpadków, autorstwa Wojciecha Erazma Felcyna z Gdańska (pochodzi z Bydgoszczy), członka Związku Polskich Artystów Fotografików. Sponsorem bydgoskiej ekspozycji wystawy (pokazywanej już m.in. w Koszalinie, Warszawie i Gdańsku) jest Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych CORIMP Sp. z o.o. Interesujący – ale przypadkowy – może być również fakt, że taka wystawa wpisuje się w nasze gorące bydgoskie tematy nt. tzw. gospodarki odpadami – budowy spalarni oraz podziału miasta na sektory ?śmieciowe?. Nawet sztuka może w takiej sprawie zabierać głos!

O wystawie tak pisze sam jej autor:

?Przedmioty wytworzone przez ludzi wkraczają do świadomości człowieka i ubarwiają ją. Ich liczba ? zarówno bezwzględna, jak i mierzona w stosunku do środowiska naturalnego ? rośnie z wybuchową siłą.? (A. Toffler, ?Szok przyszłości?)

Czas ?życia? produktów, mierzony jako okres ich kontaktu z człowiekiem, ulega skróceniu wraz z rozwojem poziomu technologicznego społeczeństwa. Na moich własnych oczach dokonała się w Polsce wielka przemiana: oto ze społeczeństwa chomikującego wszystko, co się ewentualnie może przydać, staliśmy się społeczeństwem ?wyrzucającym?.

Sprzyja zjawisku wyrzucania charakter wytwarzanych rzeczy: nie chodzi tu tylko o zalew tzw. jednorazówkami (opakowania, chusteczki, pampersy, kubki itp.). Czas użytkowania ubrań, mebli, telewizorów, komputerów, samochodów i wielu innych wyrobów staje się coraz krótszy. Wraz z rozwojem współczesnej cywilizacji rośnie problem pozbywania się tego, co niepotrzebne.

Wzrasta nie tylko ilość śmieci komunalnych ? rośnie też ilość odpadów technologicznych w postaci stałej, ciekłej i gazowej. Rozwój technik utylizacyjnych i działania mające na celu oszczędzanie środowiska są wciąż nieadekwatne do potrzeb. Środowisko, które nas otacza, jest w coraz większym stopniu obciążone śmieciami i odpadami, a powietrze, którym oddychamy, jest coraz bardziej skażone zanieczyszczeniami mechanicznymi, chemicznymi i biologicznymi.

Zbiór ?INWAZJA ? subiektywny portret śmieci? jest swoistego rodzaju skutkiem kontemplacji powyższych faktów oraz buntu przeciwko zjawiskom obserwowanym przeze mnie w skali lokalnej. Skupiłem się na tych śmieciach i odpadach, które wnikają w nasze środowisko w olbrzymich ilościach, poza wszelka kontrolą, poza systemami kolekcjonowania i utylizacji. U źródeł tego zjawiska leży szereg przyczyn ? od masowej beztroski, nonszalancji, czy wręcz zwykłego chamstwa ? aż po luki w zarządzaniu państwem.

Od czasu wystawienia przez Marcela Duchampa jego słynnej ?Fontanny? (1917) w sztuce tematem może być w zasadzie wszystko. Zdjęcia śmieci na ścianach galerii nie powinny zatem już nikogo gorszyć, nawet wówczas, gdy wśród nich znajdzie się zużyta muszla klozetowa lub gnijące na kurortowej plaży ciało martwego ptaka.

To, co możemy zaobserwować w naturze, uznałem za wystarczająco bulwersujące ? opracowaniu poszczególnych zdjęć w zasadzie unikałem formalnych zabiegów zmierzających do budowania klimatu grozy. Interesowały mnie raczej kwestie związane z estetyzacją tego, co z natury rzeczy estetyczne zwykle nie jest. Cóż, nierzadko się zdarza, że piękno jest jadowite?

Oglądając wystawę warto pamiętać o tym, że ludzkość zaśmieca glob ziemski i jego atmosferę w stopniu nie mającym precedensu. Zważywszy na globalne ocieplenie i niezwykły wzrost zaludnienia trudno dziś nie stawiać pytań o dalsze losy obecnej cywilizacji

Erazm Wojciech Felcyn, z urodzenia bydgoszczanin (1946), dr inż. chemik, z-ca dyrektora i członek zarządu firmy CREON (Gdańsk). W latach 1964-1966 fotoreporter, a następnie (1966-1968) redaktor naczelny Ilustrowanego Magazynu Studentów Politechniki Gdańskiej ?Kronika Studencka?. Członek Sekcji Wystawienniczej Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego (1970-1976). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 2005 r. Zadebiutował w 1965 r. indywidualną wystawą ?Na szlaku? w jednym z klubów studenckich Gdańska. W następnych latach wziął udział w blisko dwustu wystawach w kraju i na świecie zdobywając szereg medali i prestiżowych wyróżnień. Wiele jego zdjęć znajduje się w kolekcjach muzealnych i prywatnych. Jest autorem licznych prac o charakterze eksperymentalnym. W latach 2003-2011 stworzył unikalną kolekcję zatytułowaną ?INWAZJA ?subiektywny portret śmieci?.

Współorganizatorem wystawy jest Agencja Zegart.