- Uroczystość wręczenia pozwolenia na budowę Dworca Głównego PKP w Bydgoszczy to dla mnie, jako włodarza miasta, wyjątkowy dzień ? podkreślił Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy, na uroczystości wręczenia
- Inwestycja w Bydgoszczy to jeden z najnowocześniejszych projektów dworcowych w Polsce. W odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców stworzyliśmy koncepcję, która jest owocem konsultacji pomiędzy PKP S.A., władzami miasta i szerokim gronem ekspertów ? powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. ? Wszystkie prace idą zgodnie z harmonogramem. Wkraczamy teraz w najważniejszą fazę inwestycji, czyli przebudowę obiektu.
Wiceprezes PKP SA pozwolenie na prace budowlane odebrał z rąk wojewody kujawsko-pomorskiego Ewy Mes. Tereny kolejowe są terenami zamkniętymi w rozumieniu prawa, dlatego w ich wypadku pozwolenie na prace budowlane wydają nie władze samorządowe, tylko wojewoda.
- Jestem przeszczęśliwa, że pan prezydent zadbał o to, żeby taka piękna inwestycja powstała właśnie w Bydgoszczy ? podkreśliła Ewa Mes i pochwaliła również PKP. ? Bardzo się cieszę, że koleje polskie zauważyły na tej wielkiej mapie Polski – Bydgoszcz i że znalazły środki, które można w tej Bydgoszczy zostawić ? dodała wojewoda kujawsko-pomorski.
- Dla spółki PKP to bardzo ważna inwestycja, to jeden z największych projektów, jaki w tej chwili realizujemy w Polsce. Liczymy na dalszą, tak dobrą współpracę z miastem, jak do tej pory. Projekt ma napięty harmonogram, ale chcielibyśmy go zakończyć wraz z końcem 2015 r. ? zauważył Piotr Ciżkowicz, członek Zarządu PKP SA. Dodał jednocześnie, że na czas budowy dworca niezbędne będą zmiany organizacyjne na dworcu, jak i wokół niego. Z pewnością uruchomiony zostanie dworzec tymczasowy, jednak szczegóły zmian organizacyjnych PKP przedstawi w ciągu najbliższych tygodni.
- Dzisiejszy dzień pokazuje jak desanty warszawskie się przydają. Te desanty są bardzo istotne właśnie w takich kluczowych sprawach, bo resentyment do miasta też zobowiązuje. Pan prezes taki pomnik po sobie zostawi ? żartował prezydent Rafał Bruski, nawiązując do słów wiceprezesa Piotra Ciżkowicza, który zaznaczył, że jest bydgoszczaninem, a w ostatnim okresie prace przygotowawcze do inwestycji w Bydgoszczy nabrały tempa.
Całościowy koszt inwestycji wyniesie ok. 197 mln zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 74,28 proc.
Oprócz przebudowy budynków, gruntownej modernizacji poddane będzie przejście podziemne wraz z peronami. W głównym gmachu dworca przewidziano nowoczesną stylizację wnętrza, udogodnienia dla niepełnosprawnych (windy), a dzięki jego niecodziennej bryle ? z prześwitem na poziomie ?+1? ? od ul. Dworcowej widoczny będzie odrestaurowany, zabytkowy budynek dworca wyspowego. Na poziomie ?0?, na którym obecnie znajdują się kasy biletowe, przewidziano galerię handlową z punktami gastronomicznymi, a kasy i punkty obsługi pasażerów zlokalizowane będą na poziomie ?-1?. Komunikację pomiędzy poziomami zapewnią ruchome schody i windy. Powierzchnia nowego budynku ? w porównaniu do obecnego ? zwiększy się ponad dwukrotnie i wyniesie niemal 6,3 tys. m kw. (obecnie to prawie 2,4 tys. m kw.).
Po uzyskaniu pozwolenia na budowę PKP rozpocznie procedurę wyboru generalnego wykonawcy. Rozpoczęcie prac budowlanych ma nastąpić w drugim kwartale 2014 r. Prace będą prowadzone zgodnie z wybraną wcześniej koncepcją Inside Outside, autorstwa firmy Allplan i zakończą się pod koniec 2015 roku.