Zastępcy prezydenta Bydgoszczy: Michał Sztybel i Mirosław Kozłowicz oraz naczelnik Wydziału Organizacji Transportu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy Tomasz Brzuchalski przedstawili podczas konferencji prasowej projekt zmian, do jakich dojdzie w siatce połączeń komunikacji miejskiej po włączeniu do sieci nowej trasy tramwajowej na ul. Kujawskiej. Uruchomienie torowiska wzdłuż rozbudowywanej ul. Kujawskiej planowane jest na listopad.
Wstępna koncepcja nowego układu linii tramwajowych i autobusowych zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy poszczególnymi osiedlami, szybsze połączenia z Centrum i Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu (Szwederowo, Wzgórze Wolności). Zwiększony zostanie udział procentowy ekologicznego transportu tramwajowego.
- Powstaną nowe, bezpośrednie połączenia, a wiele podróży zajmie mniej czasu niż do tej pory. Jesteśmy otwarci na wszelkie zmiany, które w ramach posiadanego budżetu mogą jeszcze bardziej usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej - mówił podczas konferencji prasowej zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.
Zmiany tras linii autobusowych
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli szybszy dojazd do centrum i możliwość dalszego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta:
- Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
- Lasu Gdańskiego (linia nr 11 z pętli Kapuściska),
- Bielaw (linia nr 2),
- Fordonu (linia nr 2).
Tak jak do tej pory z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu jeździć mają też tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Z Glinek, dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw, kursować ma linia nr 4.
Zmiany tras linii autobusowych
Duże zmiany nastąpią w połączeniach autobusowych. Linia nr 79 kursować będzie z ul. Rycerskiej na ul.Glinki - Trasą Uniwersytecką (nowym odcinkiem). Linia nr 53 przejedzie w drodze z Błonia na ul. Łukasiewicza przez ul. Ujejskiego i wybranymi kursami obsłuży ulicę Cmentarną. Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum.
Nowe dowozowe linie 84 i 85 mają zapewnić lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej. Zaplanowano też szereg mniejszych korekt pozwalających na synchronizację wielu linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
Konsultacje dotyczące nowego układu komunikacyjnego rozpoczną się 18 września i potrwają do 9 października. Bydgoszczanie chcący zgłosić swoje propozycje, będą mogli wypełnić kartę konsultacyjną na www.bydgoszcz.pl/kujawska jak i papierową oraz uczestniczyć w sesji Q&A pytań i odpowiedzi – pytania można przesyłać na adres konsultacje@um.bydgoszcz.pl.
Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zostaną szczegółowo przeanalizowane, a następnie sporządzony zostanie raport końcowy. Kolejnym elementem będzie opracowanie ostatecznych rozkładów jazdy. W ciągu miesiąca od uruchomienia nowego rozkładu połączeń, ankieterzy na przystankach oraz w autobusach i tramwajach zapytają bydgoszczan o opinie dotyczące wprowadzonych rozwiązań.
Po uruchomieniu torowiska w ul. Kujawskiej planuje się wdrożenie około 95% zmian przewidzianych koncepcją docelową. Pozostałe zmiany będą wprowadzone po wybudowaniu mostu i torowiska w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego (między innymi wydłużenie linii nr 2 z Wyżyn do Fordonu).
Komunikacja miejska w liczbach:
- Liczba linii tramwajowych - 11,
- Liczba linii autobusowych wewnątrzmiejskich – 30,
- Liczba linii autobusowych międzygminnych – 11,
- Liczba linii autobusowych nocnych – 6,
- Liczba tramwajów do obsługi – 63 pociągi,
- Liczba autobusów do obsługi – 170 pojazdów (w tym 94 przegubowe).
Zdjęcia: Jacek Nowacki