Kamil Jastrzębski, uczeń Zespołu Szkół Chemicznych im. I. Łukasiewicza w Bydgoszczy, zajął drugie miejsce w finale Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego, organizowanego przez Fundację Akademia Retoryki, pod patronatem MEN i honorowym patronatem premiera Mateusza Morawieckiego.
Kamil Jastrzębski, uczeń bydgoskiego "chemika", laureat II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Retorycznym, którego finał odbył się w niedzielę,15 kwietnia, w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w sali imienia Rudniewa, stwierdził, że nawet gdyby nie stanął na podium, to sam fakt doszlifowania się w tym, w czym się jest dobrym, to już jest wartość dodana. - Być tutaj, być na tych warsztatach, spotkać tych wszystkich ludzi, którzy nam pomagali w wypowiadaniu się, w budowaniu argumentacji, to już była duża wartość sama w sobie - skomentował udział w konkursie Jastrzębski.
Do konkursu zgłosiło się ok.150 młodych ludzi z całej Polski. Spośród nadesłanych filmów z dwuminutowymi wystąpieniami, wybrano 10. Finał konkursu otrzymał patronat honorowy premiera Mateusza Morawieckiego. Główną nagrodę - 10 tys. zł - zdobył Kamil Oleszkiewicz, uczeń Publicznego LO Towarzystwa Salezjańskiego im. św. Dominika Savio w Zabrzu. Kamil Jastrzębski za drugie miejsce otrzymał 5 tys. zł.
Wystąpienia finałowej dziesiątki oceniało jury pod przewodnictwem Mariusza Zagórskiego, doktora nauk humanistycznych, filologa klasycznego, literaturoznawcy, wykładowcy w Instytucie Filologii Klasycznej UW. W skład jury weszli także: Wojciech Kolarski, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP; Agnieszka Budzyńska-Daca, kierownik Zakładu Retoryki i Mediów UW; Aneta Wrona, trenerka Akademii Retoryki; Radosław Czekan, se?dzia międzynarodowy i krajowy formatu brytyjskich debat parlamentarnych, Piotr Podstawek, przedstawiciel PKO Banku Polskiego - głównego partnera konkursu oraz Igor Zalewski, dziennikarz, felietonista i założyciel Fundacji Akademia Retoryki.
Magdalena Gawin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego, podkreśliła, że finaliści wykazali się dużą wiedzą ogólną, nie jedynie umiejętnościami retorycznymi. - Ambitna i ciekawa młodzież, z bardzo ciekawym spojrzeniem na świat - zauważyła. Dodała też, że dawniej sztuki retoryki uczono się w szkołach, podczas kiedy dzisiaj jest to umiejętność, którą zdobywa się poza szkołą. - To jednak nie znaczy, że ta umiejętność nie jest ważna. Jest bardzo ważna. Jest wręcz kluczowa - podkreśliła Gawin.

Fot. Fundacja Akademia Retoryki