Stanowisko Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 24 kwietnia 2013 roku w sprawie zamknięcia śluz na Kanale Bydgoskim

Rada Miasta Bydgoszczy wyraża stanowczy sprzeciw wobec bezterminowego zamknięcia śluz na Kanale Bydgoskim.

Po raz pierwszy od roku 1774 r., a więc od 239 lat doszło do zamknięcia drogi wodnej pomiędzy Odrą a Wisłą.

Działania Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu, które doprowadziły do konieczności zamknięcia śluz ulokowanych na Kanale Bydgoskim de facto przerywają drożność przechodzącej przez Bydgoszcz międzynarodowej drogi wodnej E 70 łączącej Belgię, Niemcy, Polskę i Litwę.

Od kilkunastu lat Miasto Bydgoszcz realizuje program ?Przywracania rzeki Brdy Miastu?, przyjęty uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy w czerwcu 2000 roku. Program ten był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. W jego realizację zaangażowano w chwili obecnej prawie miliard złotych. Zbudowana w ramach tego programu ?Bydgoska Marina? została laureatką niezwykle prestiżowego, ogólnopolskiego, konkursu ?Bryła Roku 2012?.

Zaniechanie remontu śluz i ich zamknięcie uniemożliwia Bydgoszczy kontynuowanie tych działań. Planowany na czerwiec 2013 roku VI Bydgoski Festiwal Wodny ?Ster na Bydgoszcz?, będący jedną z największych imprez wodniackich w Polsce, jest niedostępny dla wodniaków mieszkających na zachód od rzeki Wisły, a dotychczasowe jego edycje ściągały turystów z całej Europy. Stan taki powoduje wielkie straty przedsiębiorców wiążących z rzeką swoją działalność gospodarczą.

Przez śluzy te przebiega trasa bydgoskiego tramwaju wodnego, z którego w roku 2012 skorzystało blisko 31 tysięcy osób.

Rada Miasta Bydgoszczy oczekuje podjęcia przez Ministra Środowiska Rzeczypospolitej Polskiej jako organu odpowiedzialnego za budżety Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej niezwłocznych działań służących przywróceniu żeglugi na Kanale Bydgoskim oraz podjęcia długofalowych działań, które wykluczą takie sytuacje w przyszłości.

Rada Miasta Bydgoszczy apeluje do parlamentarzystów Ziemi Bydgoskiej o wsparcie starań dotyczących pozyskania środków finansowych koniecznych do przywrócenia funkcjonalności technicznej śluzom na bydgoskim Okolu.