Gdyby władze miasta poważnie traktowały głos rad osiedli, od kilku lat istniałoby połączenie między Osową Górą i Flisami a Miedzyniem przez Kanał Bydgoski.
- O wybudowanie kładki nad Kanałem Bydgoskim nasza rada zwróciła się do urzędu miasta w roku 2013 - relacjonuje Radosław Ginther, przewodniczący Rady Osiedla Osowa Góra. - Mieszkańcom bardzo na tym zależało i nadal zależy.
Kładka ze stromymi schodami
W tym roku trzy rady osiedla (z Miedzynia, Flisów, Osowej Góry) zgłosiły do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego projekt ponadosiedlowy. Koszt jego realizacji oszacowały na 1 mln 652 tys. zł.
Zadanie polegało na wybudowaniu kładki pieszo-rowerowej nad Kanałem Bydgoskim pomiędzy ul. Bronikowskiego a śluzą Prądy.
„Na odcinku, który mierzy 4 kilometry, na wysokości ul. Janowieckiej, znajduje się tylko jedno przejście piesze o stromych schodach, które dołączono kiedyś do rury ciepłowniczej. Jest ono niedostosowane do potrzeb niepełnosprawnych" – uzasadnili potrzebę budowy kładki działacze osiedlowi.
Kładka na wysokości Janowieckiej
Kosztowna kładka?
Ten projekt nie będzie jednak realizowany w ramach BBO. Uznany został przez urzędników miejskich za zbyt kosztowny. Oświadczyli, że koszt budowy kładki to minimum 3 mln zł.
- Proszę zajrzeć na nasz fanpage - zachęca Dariusz Smól z Rady Osiedla Miedzyń-Prądy, inicjator złożenia projektu ponadosiedlowego. - Ta sprawa była żywo komentowana.
„3 mln za kładeczkę? 13 mln kosztował wiadukt na woj. polskiego coś tu się nie zgadza” – napisał jeden z internautów.
Mieszkańcy jednak przede wszystkim przypominali, że od lat mówi się o konieczności połączenia dwóch brzegów kanału na wysokości ul. Żywieckiej.
Wybudować można
A co z wnioskiem Rady Osiedla Osowa Góra z 2013 roku? Jak udało nam się ustalić, sprawie nadano bieg. Wydział Rozwoju i Strategii Miasta wysłał do ZDMiKP zapytanie o możliwość wybudowania połączenia osiedli Miedzyń i Osowa Góra.
Tomasz Szymański, ówczesny zastępca dyrektora ds. inwestycji drogowych i transportu, odpowiedział w piśmie z dnia 9 stycznia 2014 roku, że istnieje możliwość skomunikowaniu obu osiedli za pomocą: 16 metrowej kładki przez strugę Flis, 46-merowej kładki przez Kanał Bydgoski oraz chodnika wraz ze ścieżką rowerową łączącego ulicę Kanarkową z kładką na strudze Flis oraz z kładką nad Kanałem Bydgoskim.
Ponieważ jedna z działek, którymi biegłaby ścieżka rowerowa wraz chodnikiem, jest własnością prywatną, należałoby wykupić ok. 40 m kw. gruntu.
Koszt inwestycji (bez wykupu) oszacowany został na 3,2 mln zł. „Należy założyć, że przygotowanie dokumentacji technicznej i realizacja inwestycji będą trwały około 24 miesięcy” – poinformował wicedyrektor ZDMiKP.
Minęło od dnia wysłania tego pisma blisko 5 lat.
Radosław Ginther wskazuje miejsce na kładkę nad Kanałem Bydgoskim.