Rada Miasta Bydgoszczy ustaliła, że dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA Mirosław Jagodziński co dwa miesiące będzie informować o postępach w przygotowaniach do budowy drogi ekspresowej S5 od Gniezna przez Bydgoszcz do Nowych Marz.
Mirosław Jagodziński powiedział dzisiaj radnym, że droga ekspresowa S5 będzie strategiczna dla Polski i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk. Od Gniezna do Nowych Marz planowana droga podzielona została na odcinki realizacyjne. Następnie opowiedział o parametrach planowanej drogi: projektowanych obiektach inżynierskich, liczbie pasów, ich szerokościach i dopuszczalnej prędkości, z którą będzie można się po drodze poruszać, geometrii węzłów z szczególnym akcentem na te, które będą usytuowane na obwodnicy Bydgoszczy (jeden węzeł już jest gotowy w Białych Błotach). Dyrektor Jagodziński przygotował stosowne do omawianych punktów wizualizacje.
Na zakończenie dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA przedstawił harmonogram. Aktualnie przygotowywany jest przetarg na brakującą dokumentację geologiczno-inżynierską. Najważniejsze przetargi na koncepcję według zasady “projektuj i buduj” odbyłyby się w sierpniu 2014 r., a ich rozstrzygnięcie w lutym 2015 r. Przetargi byłyby na różne odcinki, na które projektowana droga będzie podzielona. W latach 2016 – 2018 trwałaby budowa S5, a jej zakończenie nastąpiłoby w 2018 r.
Radny Maciej Grześkowiak (MdP) zapytał, czy są zapewnione źródła finansowania budowy S5 i czy przedstawiona na planszach wizja S5 to plan czy marzenie. – Na dzisiaj mam pokrycie na projektowanie – odpowiedział Jagodziński.
- Po raz pierwszy można mówić o tym, że są środki i że można dociągnąć procedurę do przetargu – starał się dostrzec pozytywy wypowiedzi dyr. Jagodzińskiego Jacek Bukowski (SLD). Obecny na sesji poseł Tomasz Latos (PiS) poinformował o wysokiej pozycji drogi ekspresowej S5 w tabelach rankingowych rządu. – Posłowie z naszego okręgu będą chcieli spotkać się z nową minister odpowiedzialną za drogi Elżbietą Bieńkowską – poinformował.