W czwartek, 21 marca, o godz. 18 w Galerii Autorskiej przy ul. Chocimskiej 5 nastąpi otwarcie wystawy rzeźby Roberta Kaji pt. „Kształt wewnętrzny”. Podczas wernisażu odbędzie się również spotkanie poetyckie pt. „W skali wyobraźni” z prezentacją utworów Wojciecha Banacha, Grzegorza J. Grzmot-Bilskiego, Małgorzaty Grajewskiej, Krzysztofa Grzechowiaka, Jarosława Jakubowskiego, Grzegorza Kalinowskiego, ks. Franciszka Kameckiego, Krzysztofa Kuczkowskiego, Macieja Krzyżana, Henryka Majcherka, Piotra Wiesława Rudzkiego, Bartłomieja Siwca, Marka Kazimierza Siwca, Mariusza Stoppela, Krzysztofa Szymoniaka i Wiesława Trzeciakowskiego. Czytanie tekstów – autorzy, Roma Warmus i Mieczysław Franaszek.

„Kształt wewnętrzny” to bryła geometryczna, która powstała w wyniku operacji na czworościanie foremnym. Jest to szczególna dla mnie forma, gdyż bardzo trudno mi ją wytłumaczyć.  Może dlatego, że powstała przypadkiem. Pracując nad kształtem będącym kolejną transformacją czworościanu foremnego, a polegało to na wycięciu w nim ażuru, powstał w ten sposób rodzaj bramy (o ile czworościan ustawi się na jednej krawędzi, wtedy ażur tworzy otwór, przejście. Na pewno o wiele prościej byłoby to narysować. Niemniej po jakimś czasie zacząłem się zastanawiać nad kształtem tego, co odjąłem  ze wspomnianego czworościanu. Gdy zacząłem konstruować ten kształt ukazała mi się bryła, której z pewnością sam bym nie wymyślił, o bardzo intrygującej wariantowości profili w zależności od kierunku, z którego ją oglądamy. Tkwiła w niej jakaś tajemniczość, która przywoływała skojarzenia z bryłą umieszczoną w rycinie Albrechta Dürera pt. „Melancholia”. Co ciekawe wszystkie płaszczyzny mojego wielościanu tworzą figury geometryczne, które można ułożyć w prostokąt bez wolnej przestrzeni, jak puzzle. Także format blachy, którą kupiłem do realizacji projektu nie zawierał żadnego odpadu. A powstały siedmiościan, co oznacza ? Dla mnie najistotniejsze jest to, że wyjąłem go z wnętrza innej bryły. Dlatego szukając odpowiedzi na to pytanie sięgnąłem do „Twierdzy wewnętrznej” św. Teresy od Jezusa. Tam podążamy przez kolejne zawierające się w sobie komnaty, a jest ich siedem.

Robert Kaja

Robert Kaja (ur. 1965) jest rzeźbiarzem, absolwentem pracowni prof. F. Duszeńki  na Wydziale Rzeźby PWSSP w Gdańsku (1993). Pracuje jako profesor  na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku. Prowadzi pracownię Projektowania i Organizacji Przestrzeni, pracownia realizuje program zajęć opartych o zagadnienia styku rzeźby z otoczeniem - przestrzenią publiczną. Autor kilkunastu wystaw indywidualnych. Artysta brał udział m.in. w wystawach: – „Elektryczny Pastuch”, Galeria BWA Sopot 1993 r., „K 18”, Kassel, Niemcy 1993 r., „Idee poza ideologią”, Centrum Sztuki Współczesnej Warszawa 1993 r., „Ikonopress”, Zamek Książąt Pomorskich Szczecin 1994 r., „Status Quo”, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko i Muzeum Narodowe Warszawa 1996 r., „Pokolenie”, Galeria BWA Katowice 1996 r., „O Nas Dzisiaj Sztuka Dwóch Czasów”, Muzeum Narodowe Pałac Opatów Gdańsk 1999 r., „Między Naturą a Kulturą”, Galeria BWA Bielsko Biała 2002 r., „Sztuka III RP”, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko 2003 r., „Pamięć i Uczestnictwo”, Muzeum Narodowe Pałac Opatów Gdańsk 2005 r., „Like a rolling stone”, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko 2009 r., „Resistance” PGS Sopot 2010 r., „Właściwość - Osobliwość”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 2016.