Na całym przebiegu ulicy Kujawskiej praca wre. Na wielkim rozkopanym terenie można już dostrzec pierwsze zarysy przebiegu linii tramwajowej i jezdni.

Zajrzeliśmy na największy plac budowy w Bydgoszczy. Na razie widok wyłania się dość księżycowy: wykopy, wielkie hałdy piachu, a na nich pracujące jak mróweczki koparki i spychacze. Jedynie na obrzeżach rozkopanego terenu dostrzegamy, że rzecz dzieje się w centrum miasta i sunące w spowolnionym tempie wąskimi korytarzami przez sam środek tego rozgrzebanego obszaru samochody, dotrą w końcu do strefy zamieszkałej i wjadą w uporządkowane miejskie terytorium.

Urząd Miasta informuje, że od lutego do dzisiaj  zrealizowano około  20 procent zakresu rzeczowego budowy ulicy wraz z linią tramwajową od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego i dojazdami do tych komunikacyjnych rozjazdów. Codziennie na tym wielkim obszarze budowy spotkać można od 100 do 130 pracowników i blisko 40 koparek, spychaczy i ciężarówek-wywrotek.

Na rondzie Kujawskim kończy się rozbiórka betonowego przejścia podziemnego. Na sąsiednich ulicach Wojska Polskiego oraz Solskiego trwają prace przy profilowaniu podłoża gruntowego. Powstają pierwsze elementy podbudowy pod rozjazdy od ronda i tam też można dostrzec wytyczone  zarysy jezdni. Jeszcze lepiej widoczne są linie tramwajowe na rondzie Bernardyńskim.

Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. W miejscu gdzie teraz zalega sam piasek powstanie  układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy.

Na całym obszarze budowy wymieniana jest cała podziemna infrastruktura. Prace te wymagają dużo precyzji,  ponieważ zmienia się poziom posadowienia zarówno ronda Kujawskiego jak i Bernardyńskiego.

W ulicy Kujawskiej wyłonił się już mur oporowy. Wydrążony kanał dla torowiska zapewni odpowiednie pochylenie dla bezpiecznego przejazdu tramwajów. Mur oddzieli torowisko od jezdni, która w dolnej części ulicy będzie znajdować się wyżej.
 
Na półmetku są roboty związane z układaniem i przebudową sieci wodociągowych. Postępują również prace przy sieci gazowniczej, energetycznej i telekomunikacyjnej.

Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowych tramwajów i zaawansowaną  już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł.