?Manru? jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego, godna następczyni ?Halki?, a zarazem pierwszy polski dramat muzyczny, jedna z najważniejszych pozycji w naszym repertuarze narodowym, nadal stanowi rzadkość w polskich teatrach operowych. Opera Nova zrobiła wiele dla jej popularyzacji i przywrócenia jej rangi w polskim dorobku scenicznym.

Muzyka pisana pod wpływem dramatów muzycznych Wagnera zawiera szczególnie imponujące partie symfoniczne orkiestry, piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce góralskie i motywy cygańskie. Temat libretta zaczerpnięty został z powieści J. I. Kraszewskiego “Chata za wsią”. Literacki Cygan Tumry nosi w operze imię Manru, które – jak pisał autor libretta, Alfred Nossig, do Ignacego Jana Paderewskiego – “?jest najbardziej ponurym, cygańskim i operowym”.

Ignacy Jan Paderewski mówił w 1902 r. na spotkaniu z przedstawicielami prasy w Nowym Jorku: “Wybór tematu umożliwił mi wprowadzenie dużej dozy liryzmu do libretta i pod tym względem wzorowałem się(..) na metodzie włoskiej. Sądzę, że nowość “Manru” polega na tym, że w odróżnieniu od zwykłej romantycznej historii, jej temat został osnuty na tle konfliktu między dwiema rasami, Słowianami i Cyganami. Temat jest zresztą na wskroś muzyczny”.

Opera Paderewskiego wyreżyserowana na scenie Opery Nova przez Laco Adamika stała się uniwersalnym spektaklem o nietolerancji i ludzkich uprzedzeniach. Zastosowane przez realizatorów rozwiązania scenograficzne pozwoliły na stworzenie sugestywnego i aktualnego spektaklu. Znakomicie zakomponowany ruch sceniczny, malarsko oświetlone sekwencje zbiorowe, świetne partie chóru, intensywna, pełna melodyjności i barwności muzyka orkiestrowa, to atuty bydgoskiego przedstawienia ?Manru?.

W głównych partiach solowych:

  • Janusz Ratajczak i Sylwester Kostecki (Manru),
  • Małgorzata Grela i Agnieszka Piass (Ulana),
  • Małgorzata Ratajczak i Barbara Piass (Jadwiga),
  • Monika Ledzion i (ponownie) Małgorzata Ratajczak jako Aza.
    W roli demonicznego Uroka: Adam Woźniak i Leszek Skrla. Urokliwą partię solową na cymbałach wykona zaproszony znakomity ukraiński instrumentalista Ihor LLomaha.

Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.