Ethniesy - jedyny w regionie kujawsko-pomorskim festiwal prezentujący muzykę tradycyjną i ludową rozpocznie się w czwartek, 14 marca, w Miejskim Centrum Kultury. Zespoły zaprezentują muzykę tradycyjną z Polski i zagranicy, a wśród nich takie firmy jak Babadag, 5’nizza czy Gulaza.
Tradycją stało się, że przejście zimy w wiosnę w Miejskim Centrum Kultury następuje na ludowo. Festiwal Ethniesy w tym roku otwiera niezwykły skład koncertowy: Kust, Babadag, kakofoNIKT, Chór WSJO Canto-Cantare. Zespół Kust zaprezentuje muzykę opartą na słowiańskich pieśniach obrzędowych. Z kolei kakofoNIKT od dwunastu lat porusza się na styku free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej, instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych.
Każdy dzień Ethniesów przyniesie nowe doznania muzyczne. 15 marca czekają nas koncerty WoWaKin Trio, które specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją, a także Janusz Prusinowski Kompania i izraelskiej Gulazy. 16 marca, w sobotę, zagrają gwiazdy - Kapela Timingeriu i ukraińska, kultowa, 5’nizza.
Ostatniego dnia Ethniesów, w niedzielę, 17 marca na widzów czeka spektakl i muzyka czyli "Mistrz Manole" – legenda rumuńska.
Festiwal Ethiesy to nie tylko muzyka. To także spotkanie z obrzędami i rytuałami, szeroko rozumianą tradycją. Warsztaty śpiewacze poprowadzi Adam Strug. Podczas tegorocznych Ethniesów odbędą się też niezwykłe warsztaty inspirowane książką „Etnogadki, opowiastki o dawnych obrzędach i zwyczajach”, w których udział zapowiedziała autorka książki - Monika Michaluk. Wraz z nią będzie można odkrywać tajemnice natury, poznawać źródła tradycji i tajemnice naszych przodków. Na zajęciach dzieci i seniorzy wykonają swój własny magiczny zegar – kalendarz, który będzie prawdziwą inspiracją na cały rok i który będzie można uzupełniać o wiedzę zdobytą podczas warsztatów.
PROGRAM
14 marca (czwartek)
Godz. 18.00, Miejskie Centrum Kultury (foyer)
Hanna Cieślak - Wystawa plakatów
Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)
Kust
Kust, czyli krzak – to polski obrzęd, podczas którego kobiety przebierają dziewczynkę za krzak – stosując liście klonu, brzeziny, tataraku – i prowadzą ją po wsi, śpiewając. Muzyka zespołu oparta jest na słowiańskich pieśniach obrzędowych, głównie rejestrowanych podczas badań terenowych, prowadzonych na terenie Dolnego Śląska, Łęczyckiego czy Polesia Ukraińskiego.
Joanna Skowrońska, Marta Derejczyk, Joanna Gancarczyk – od lat śpiewają pieśni tradycyjne, prowadzą badania terenowe oraz udzielają się w projektach społecznych związanych z muzyką tradycyjną.
Rafał Kołacki i Mikołaj Zieliński to muzycy takich grup jak HATI, Alameda Duo, 3, 4, 5, T’ien Lai, Mammoth Ulthana, Javva, Innercity Ensemble. Obaj należą do kolektywu Milieu l’Acéphale. Towarzyszyć im będzie gitarzysta Tadeusz Skowroński.
Babadag
Babadag to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją niekojarzone. Efekt, to muzyka „organiczna”. Piosenki, gdzie stare zrasta się z nowym, a to co brzmi jak stare często tak naprawdę jest nowe i vice versa.
kakofoNIKT i Chór WSJO Canto-Cantare
Zespół kakofoNIKT od dwunastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej, instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. Zespół nie boi się eksperymentów, występów w najdziwniejszych do pomyślenia formach i przestrzeniach, wycieczek w stronę awangardy i tradycji: muzyki teatralnej, rapu, elektronicznej orkiestry, opery improwizowanej, radykalnego performance, psychodelicznego rocka czy wielogodzinnych sesji medytacyjnych na granicy śnienia – zachowując w tych meandrach unikalną, wewnętrzną nić porozumienia i wypracowany przez lata styl.
W listopadzie zeszłego roku kakofoNIKT spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996 roku, a od 2016 roku pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic) – by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne. Szkielet muzyczny oparty został na fundamentach harmonicznych kompozytorów takich jak Guillaume de Machaut, Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Wacław z Szamotuł, na nowo opracowanych i przełożonych na środki muzyki elektronicznej.
15 marca (piątek)
Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury (sala koncertowa)
Wowakin Trio
Trio WoWaKin specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją. Ich spotkanie muzyczne tworzy energetyczną mieszankę opartą wprawdzie na muzyce tradycyjnej (muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starszego pokolenia zaprzyjaźnionych muzykantów i śpiewaczek), ale też mocno wchodzącą we współczesność. Artyści na scenie prowadzą muzyczny dialog, świetnie się przy tym bawiąc, a zarazem uwodząc publiczność naturalnością i szczerością przekazu. Muzyka WoWaKin Trio ma niesamowitą energię taneczną, dlatego ich koncerty doskonale nadają się do tańca, zapraszając wszystkich do szalonego ‘wirowania’ w rytm oberków, polek, mazurków i kujawiaków. Zespół tworzy trójka muzyków: Mateusz Wachowiak, Paula Kinaszewska i Bartłomiej Woźniak.
Janusz Prusinowski Kompania – "Po śladach"
Na płycie zespołu „Po śladach” znalazły się zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji.
Muzycy:
- Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew, harmonia, cymbały, kontrabas, basy
- Michał Żak – flet drewniany, szałamaja, klarnet, saksofon, basy, śpiew
- Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, śpiew
- Szczepan Pospieszalski – trąbka, basy, śpiew
- gościnnie: Wojciech Pulcyn – kontrabas
Gulaza
Przekraczanie granic etnicznych i muzycznych - to druga natura grupy Gulaza. Zespół ożywia i reinterpretuje starodawne żydowsko-jemeńskie pieśni kobiet, stosując elementy rytualne i teatralne, i zapewniając publiczności zjawiskowe doświadczenie muzyczno-wizualne.
Igal Gulaza Mizrahi, którego ojciec miał jemeńskie korzenie, dorastał w sąsiedztwie imigrantów z Jemenu. Od najmłodszych lat ulegał więc wpływom tradycji jemeńskich, otoczony fascynującym światem jemeńskich kobiet. Czerpiąc z tego dziedzictwa, badał tradycyjne pieśni i teksty opisujące życie na marginesie społeczności. Zbierał utwory i baśnie, które poznał w dzieciństwie, dzięki spotkaniom, czy uczestnicząc w obrzędach związanych z cyklami życia. Mistyczne teksty od wieków przekazywane z pokolenia na pokolenie, córkom przez matki, doczekały się współczesnej interpretacji w towarzystwie niezapomnianego instrumentarium.
DJ Kozber (After Party)
16 marca (sobota)
Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury (sala koncertowa)
Kapela Timingeriu
Kapela Timingeriu to rodzinny zespół powstały z potrzeby doświadczania muzyki jako sytuacji w konkretnym miejscu, czasie i kontekście. Grają i śpiewają żywiołową, prowokującą do tańca interpretację muzyki cygańskiej, bałkańskiej i żydowskiej, tworząc nieskrępowaną atmosferę spotkania i zabawy. Początki grupy sięgają wyprawy muzycznej do Rumunii w 2009.
W skład zespołu wchodzą:
- Katarzyna Kapela Timingeriu - skrzypce, śpiew
- Jacek Timingeriu - akordeon, śpiew
- Ewa Timingeriu - klarnet, śpiew
- Jakub Kurek - trąbka
- Jędrzej Kuziela - instrumenty perkusyjne
- Mikołaj Nowicki - kontrabas
- Mateusz Rybicki - klarnet
5‘nizza
5‘nizza, czyli „piatnica” to fenomenalny ukraiński duet, który narodził się w 2000 roku w Charkowie. Założyciele zespołu - Andriej „Sun” Zaporożec i Sergiej Babkin - stworzyli unikalny styl. Za pomocą minimalnych środków (dwa głosy, gitara, beatbox i elementy perkusji) połączyli reggae, rock, hip-hop, jazz i bossa novę z pełnymi abstrakcyjnego humoru i gry słów tekstami napisanymi po ukraińsku, rosyjsku i angielsku. Krytycy pisali, że 5‘nizza to jak Manu Chao, Bob Marley i Włodzimierz Wysocki w jednym. Takie ich utwory jak „Sołdat” czy Jamajka” stały się kultowymi piosenkami również w Polsce. Wielką popularność zdobył również cover utworu „Jammin” Boba Marleya oraz klimatyczne ballady „Newa” i „Wiesna”.
W 2007 roku grupa rozpadła się będąc u szczytu popularności. Ostatnie koncerty odbyły się w Warszawie oraz w Krakowie, w klubie Studio. Kluby były wypełnione po brzegi a publiczność śpiewała chóralnie. W 2015 roku 5‘nizza reaktywowała się, publikując nowe piosenki i ponownie gromadząc na koncertach wielotysięczną widownię.
17 marca (niedziela)
Godz. 18.00, Miejskie Centrum Kultury (sala koncertowo-widowiskowa)
Mistrz Manole - legenda rumuńska
Mistrz Manole to jedna z najsłynniejszych i najbardziej niezwykłych rumuńskich legend ludowych, która podejmuje odwieczny mit ofiary założycielskiej. W dolinie Argeszu mistrz murarski Manole ma zadanie wybudować najpiękniejszy monastyr na świecie. Jednak mury budowane za dnia, w nocy upadają. Manole we śnie słyszy głos, który nakazuje zamurować w budowli pierwszą kobietę, która rano przyjdzie do murarzy. Nie przewiduje jednak, kim będzie ta pierwsza kobieta...
Spektakl Mistrz Manole jest sceniczną wersją słuchowiska Teatru Polskiego Radia zrealizowanego w 2013 roku przez Darka Błaszczyka i Jacka Hałasa w formie archaicznej śpiewogry z Bronisławem Wrocławskim w roli Dziada/Narratora oraz czołówką znakomitych śpiewaków i instrumentalistów polskiej sceny tradycyjnej, którzy wcielili się w postaci legendy (JAacek Hałas, Agata Harz, Barbara Wilińska, Bart Pałyga, Robert Wasilewski, Maciej Filipczuk).
Karnety w cenie 120 zł.
Bilety:
14.03.2019 - 30 zł
15.03.2019 - 30 zł
16.03.2019 - 70 zł
17.03.2019 - 10 zł