Podczas nagle zwołanej konferencji prasowej szefostwo Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosiło dzisiaj o godz. 15, że most Uniwersytecki ze względów bezpieczeństwa został zamknięty!

Dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek poinformował na nagle zwołanej dzisiaj konferencji prasowej, że most Uniwersytecki będzie zamknięty. Decyzja została podjęta po przestudiowaniu ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego mostu Uniwersyteckiego.

- Ekspertyza firmowana przez biuro prof. Krzysztofa Żółtowskiego wskazuje na awarię na moście. Awaria jest na tyle poważna, że wymusza od nas zamknięcie tego obiektu  - zakomunikował dyr. Nalazek i dodał, że uszkodzone są punkty mocowań want. - Są to elementy boczne, które przyspawane są do konstrukcji bocznej obiektu, do których przyczepione są wanty - powiedział dyr. ZDMiKP.

Dyrektor Nalazek poinformował też, że najprawdopodobniej "błąd wystąpił już na etapie projektowym".

Uczestniczący w konferencji prasowej z-ca dyrektora Maciej Gust powiedział, że do września ZDMiKP powinien uporać się z awarią. Uszkodzeniu uległ niewielki z punktu widzenia konstrukcji mostu element, ale ważny z punktu widzenia jego nośności.

Dostarczona dzisiaj do ZDMiKP ekspertyza przygotowana przez specjalistów z zakresu inżynierii mostowej wskazuje, że połączenie przęsła z linami (wantami) są za słabe i obliczeniowo mogą nie utrzymać ciężaru całego obiektu. Przedmiotowy element mocujący wanty z płytą pomostu uległ więc trwałemu odkształceniu. Wskazano konieczność działań naprawczych oraz zamknięcie obiektu do czasu ich prowadzenia celem uniknięcia zagrożeń dla użytkowników. Warto wspomnieć, że stan techniczny pozostałych elementów mostu (pylonów, płyty głównej, want) nie budzi jakichkolwiek zastrzeżeń. Uszkodzeniu uległy wyłącznie mocowania stalowe przytwierdzone do płaszczyzn bocznych mostu.

Otrzymane ekspertyzy wskazują na możliwość wystąpienia błędów na etapie projektowania mostu. Zdaniem jej autorów zaproponowane przez projektanta mostu rozwiązania inżynierskie, nie sprawdziły się na etapie jego użytkowania i mogły zostać pierwotnie oparte na niewystarczających założeniach projektowych, odpowiednich dla tak dużej i nietypowej konstrukcji.

Z protokołu przeprowadzonych prac eksperckich Konsultacyjnego Biura Projektowego Krzysztofa Żółtowskiego:

  • Zakotwienia want nr 2101, 2201, 2113 i 2213 wykazują teoretycznie całkowite wyczerpanie nośności pod ciężarem własnym konstrukcji przęsła. Zakotwienia nr 2104, 2204,2114 i 2214 wykazują brak projektowej nośności normowej.
  • Fakt niewystąpienia awarii można tłumaczyć niewielką rezerwą nośności stali (faza wzmocnienia po uplastycznieniu określona na podstawie badań próbek pobranych z mostu) nieuwzględnionej w pełni w przeprowadzonych analizach teoretycznych oraz małym udziałem obciążeń ruchomych w całości obciążeń oddziałujących na węzły.
  • W świetle zaawansowanych obliczeń teoretycznych cztery wymienione powyżej zakotwienia want (2101, 2201 2113 i 2213), osiągnęły stan bezpośredniego zagrożenia awarią pod ciężarem własnym mostu.
  • W świetle wymagań normowych wszystkie węzły wymienione powyżej nie spełniają warunków nośności.
  • Biorąc pod uwagę ocenę wizualną konstrukcji i przeprowadzone obliczenia wnioskuję o natychmiastowe przystąpienie do zabezpieczenia konstrukcji i naprawy.
  • W obecnym stanie technicznym konstrukcja Mostu Uniwersyteckiego jest bezpośrednio zagrożona awarią mogącą doprowadzić do katastrofy budowlanej.

 

Co teraz z mostem Uniwersyteckim?

29 stycznia 2021 r. o godz. 15:00 most Uniwersytecki stanowiący fragment Trasy Uniwersyteckiej został zamknięty. Z użytkowania samochodów osobowych i ciężarowych został wyłączony odcinek Trasy Uniwersyteckiej od ulicy Sieńki – Moniuszki do ul. Wojska Polskiego. Przeprawa zostaje zamknięta do czasu jej podparcia oraz zakończenia prac naprawczych.

Linia autobusowa nr 57 kursująca na tym odcinku zostaje poprowadzona objazdem (Wojska Polskiego - ul. Kujawska – rondo Jagiellonów – ul. Jagiellońska).

Zamknięte zostaną również dla ruchu pieszego i rowerowego przestrzenie zlokalizowane po obu stronach rzeki oraz wyłączony z żeglugi fragment rzeki Brdy bezpośrednio pod mostem.

Po zamknięciu mostu, ZDMiKP zleci podparcie obiektu, które z uwagi na ciężar, nietypową konstrukcję oraz lokalizację nad rzeką, wymaga opracowania specjalnej dokumentacji projektowej i technologicznej. Wykonawca zostanie wybrany w trybie pilnym, tak aby obiekt został podparty w jak najszybszym czasie. ZDMiKP szacuje,  że uda się to zrobić w ciągu 2 miesięcy.

KROK DRUGI: Kontynuacja podparcia obiektu i jednoczesne wzmocnienie uszkodzonych elementów, czyli doprowadzenie ich podstawowych parametrów, gwarantujących zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości i zgodności z normami. W ramach zleconej ekspertyzy zaproponowano już wstępne rozwiązania w celu wzmocnienia węzłów. Rozważane są teraz warianty działań, które pozwolą dospawać dodatkowe blachy w miejscu łączenia want z płytą pomostu oraz pozwolą przejąć z tych elementów nadmiar naprężeń.

Terminy działań naprawczych:

  • zamknięcie mostu Uniwersyteckiego – 29.01.2021
  • wykonanie podpór pod obiektem – szacowany okres ok. dwóch miesięcy
  • prace naprawcze uszkodzonych elementów – od kilku do kilkunastu tygodni, licząc od momentu podparcia obiektu.

Szczegółowe informacje z postępu działań naprawczych, ZDMiKP raportować będzie co dwa tygodnie na stronie internetowej

ZDMiKP przekazał otrzymaną ekspertyzę do projektantów i zapowiada odpowiednie kroki na drodze prawnej, celem wyjaśnienia nieprawidłowości oraz w zakresie dochodzenia odszkodowania. 5-letnia gwarancja mostu oddanego do użytku w 2013 roku wygasła w 2018 roku.