Po śmierci hiszpańskiego infanta, Don Carlosa, wytworzyła się romantyczna legenda, w myśl której nieszczęśliwy i ułomny książę był głęboko zakochany w swej macosze, królowej Elżbiecie de Valois. Zmarł w niejasnych okolicznościach. Wkrótce potem Elżbieta zmarła w połogu. Pojawiły się spekulacje, jakoby to król Filip II zabił swego syna?
Na podstawie tej historii Fryderyk Schiller napisał dramat pt. ?Don Carlos?.
Na jego kanwie powstała z kolei opera Verdiego. Libretto opery ukazuje wydarzenia na hiszpańskim dworze i odwołuje się do rebelii protestanckich w Niderlandach. Wiodącym jest (niepotwierdzony w źródłach historycznych) wątek romansu infanta i królowej. Opera ta stwarza wspaniałe pole do popisu dla męskich głosów: basów (Filip II, Wielki Inkwizytor, Mnich), barytona (markiz Posa), tenora (Don Carlos). Wyraziste role kobiece to Elżbieta (sopran) i księżna Eboli (mezzosopran). Partytura ?Don Carlosa? jest najwyższym osiągnięciem grand opéra i wielkim dziełem scenicznym. Gości tylko w repertuarach teatrów dysponujących potężnymi głosami solowymi i chóralnymi. Zaproszenie dyrekcji bydgoskiej opery do współpracy i występów gościnnych przyjęli także znakomici śpiewacy spoza zespołu Opery Nova. Tytułową rolę wykonywać będą: Tadeusz Szlenkier i Łukasz Załęski. Partię Filipa II zaśpiewają kolejno: Wojciech Śmiłek i Jacek Greszta. Jako Elżbieta wystąpią Jolanta Wagner i Gabriela Kamińska, a jako jej antagonistka, Księżna Eboli: Darina Gapicz i Monika Ledzion. Rolę Rodriga, markiza Posy wykonywać będą: Sławomir Kowalewski i Stanisław Kuflyuk.
Orkiestra Opery Nova wystąpi pod batutą Piotra Wajraka.
W piątek i sobotę spektakl rozpocznie się o godz. 19, a w niedzielę o godz. 18.