Anna Mądrala-Kaja, ur. 25.03.1985 w Chrzanowie. Absolwentka Akademii Krakowskiej im. A. Frycza Modrzewskiego na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych na kierunku malarstwo o specjalności grafika użytkowa; oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Grafiki. Zdobywczyni nagród wydziałowych Akademii Krakowskiej, między innymi za cykl grafik Ecce Homo oraz za plakat na 750-lecie lokacji miasta Krakowa. Autorka kilku wystaw zbiorowych.

  • * *

Plakat jako forma lakonicznego przekazu koncentruje moją uwagę, szczególnie angażując w proces twórczy. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że dla każdego z nas, dla każdego indywidualnego umysłu, te obiekty wizualnego przekazu mają inny walor. Myślę, że ilu odbiorców, tyle myśli. Każdy zwraca bowiem uwagę na coś innego, przesiewając oglądany obraz przez sito własnych doświadczeń, odczuć, przeżyć i percepcyjnych zamiłowań. Jak zauważa to Jolanta Brach-Czaina w Szczelinach istnienia: ?Wymiana z obiektem jest możliwa dzięki temu, że to my zbieramy promieniujące zeń sensy, a także wyszukujemy i modelujemy. (…) Spotkanie z obiektem pozwala na zobiektywizowanie, czyli uchwycenie i wyrażenie pewnego stanu rzeczy.?

Obraz, jak określa to Hans Belting jest dla nas ?(…) czymś więcej aniżeli tylko tym, co widziane lub widzialne?. ?To coś więcej aniżeli wytwór percepcji. (…) chciałbym zaproponować rozumienie obrazu jako wyniku symbolizacji tego, co pojawia się w spojrzeniu lub przed okiem wewnętrznym. (…) W perspektywie antropologicznej człowiek jawi się nie jako pan i władca swoich obrazów, ale (…) jako miejsce obrazów, które okupują jego ciało.?
Chciałabym zakończyć słowami Marcela Duchampa:
Ce sont les REGARDEURS qui font les tableaux
To WIDZOWIE tworzą obrazy.
Anna Mądrala-Kaja

Jakub Kaja urodzony 1.05.1982 w Bydgoszczy. Absolwent Akademii Krakowskiej na Wydziale Malarstwa o specjalności grafika użytkowa oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Grafiki o specjalności fotografia. Zdobywca nagród wydziałowych za plakat z okazji 750-lecia lokacji miasta Krakowa oraz za grafikę Ecce Homo. Zdobywca 1. miejsca oraz specjalnego wyróżnienia w ogólnokrajowym konkursie na plakat z okazji 90-lecia Banku PKO BP. Wybrany uczestnik wystawy konkursowej 23. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Wilanowie. Autor wielu wystaw indywidualnych oraz zbiorowych. Obecnie czynny grafik i fotograf.

  • * *

Telewizyjne reklamy próbują nas przekonać, że główną troską pokolenia seniorów jest wybór właściwego kleju do protez, dzięki któremu będą mogli ?jeść, rozmawiać i uśmiechać się bez obaw?.

Konfrontacja sloganu reklamowego z realiami ulicy nie pozostawia wielu złudzeń. Obaw i lęków nie brakuje, a klej do protez – nawet najlepszy ? nie sklei prawdziwego życia. Taka konfrontacja stała się inspiracją cyklu wielkoformatowych plakatów społecznych Jakuba Kaji.

Dokumentalne lub paradokumentalne monochromatyczne kadry, powiększone do rozmiarów citylightu, ujawniają te ?szczeliny istnienia?, które codziennie zadeptujemy w pogoni za domniemanym lub namacalnym powodzeniem. Brak powodzenia wydaje się jakąś dysfunkcją społeczną, ułomnością, dyskwalifikacją. Nas nie powinien dotyczyć. Jest TYLKO gdzieś OBOK.

Jakub Kaja stara się zatrzymać uwagę odbiorcy-przechodnia tak, by ? celowo skonfrontowane – obraz i słowo poruszyło jego wyobraźnię i wrażliwość. Stosuje proste, ale bardzo świadomie dobrane środki ekspresji, ufając, że czasami ?mniej? znaczy ?więcej?.

Mam nadzieję, że między setkami barwnych frazesów i efektownych, ekwilibrystycznych popisów wizualnych – codziennie kokietujących tłumy na ulicy – dostrzeżecie Państwo sens tych oszczędnych w formie, szaro-burych refleksji graficznych pana Jakuba Kaji adresowanych do każdego z nas.

Tomasz Bogusławski