Miasto Bydgoszcz, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, MZK Bydgoszcz oraz ZDMiKP zapraszają na obchody 130. rocznicy uruchomienia w Bydgoszczy komunikacji miejskiej. Obchody odbędą się w sobotę, 2 czerwca. W tym dniu, decyzją Rady Miasta, przejazdy wszystkimi liniami bydgoskiej komunikacji miejskiej będą bezpłatne.

Świętowanie 130. rocznicy uruchomienia w Bydgoszczy komunikacji miejskiej rozpocznie się o godz. 10 na parkingu przed halą Łuczniczka. Głównymi elementami obchodów będą dwie wystawy taboru, które odbędą się w godzinach 10-14:

• wystawa zabytkowych autobusów na parkingu przed halą Łuczniczka i lodowiskiem Torbyd. W zlocie weźmie udział około 15 autobusów, reprezentujących wszystkie etapy rozwoju tego środka transportu, od czasów międzywojennych (najstarszy autobus, który nas odwiedzi wyprodukowany został w 1938 r.), przez okres PRL po czasy współczesne, reprezentujących wszystkie najbardziej znane i zasłużone w bydgoskim transporcie marki: Jelcz, San, Autosan, Ikarus, Mercedes, Solaris, Volvo, Solbus. Do Bydgoszczy zjadą autobusy ze wszystkich stron Polski, najdłuższą odległość do pokonania, którą będzie miał jeden z zabytkowych autobusów wyniesie ponad 500 km w jedną stronę!
• wystawa taboru tramwajowego MZK Bydgoszcz na pętli Babia Wieś, również w godzinach 10-14, gdzie zobaczyć będzie można tabor tramwajowy ze wszystkich epok, w tym najstarszy w Polsce czynny tramwaj elektryczny z 1896 r., czy najnowszy niskopodłogowy Swing z bydgoskiej Pesy. Obie wystawy dzielić będzie odległość około 500 m.

O godz. 14:00 zabytkowe autobusy wyruszą na uroczystą paradę ulicami miasta. Przejazd odbędzie się m.in. Trasą Uniwersytecką pod górę, przez Wzgórze Wolności, Szwederowo, Śródmieście, Dzielnicę Muzyczną i Skrzetusko.

Po paradzie autobusy powrócą pod Łuczniczkę, skąd ok. godz. 15:00 ruszą linie specjalne.

Od godz. 15:00 Miejskie Zakłady Komunikacyjne zapraszają na drzwi otwarte w zajezdni autobusowej MZK Bydgoszcz. Do zajezdni będzie kursowała jedna z linii specjalnych obsługiwana taborem zabytkowym. Autobusy zabytkowe na liniach specjalnych będą kursowały z częstotliwością co 15 minut. W celu łatwiejszego i szybszego dojazdu na parking przed Łuczniczką zwiększona zostanie częstotliwość kursowania komunikacji zastępczej „ZA T2." Kursy także będą się odbywały z częstotliwością, co 15 minut.

Zakończenie kursowania linii specjalnych, linii 100 oraz całego wydarzenia pod halą Łuczniczka zaplanowaliśmy na godz. 19:00.

Organizatorem wydarzenia jest Miasto Bydgoszcz, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, Miejskie Zakłady Komunikacyjne Bydgoszcz oraz Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.  

----------------------------------

18 maja 1888 roku wyruszył na ulice Bydgoszczy pierwszy tramwaj konny, na przecinającej miasto trasie od Dworca Kolejowego do Zbożowego Rynku. Linię tę obsługiwały wagony mogące pomieścić 10 siedzących oraz 10 stojących pasażerów, zaś prędkość eksploatacyjna pojazdów wynosiła około 9 km na godzinę. Szerokość toru wynosiła 1000 mm i została zachowana do dziś.

3 lipca 1896 roku pojawiły się w naszym mieście tramwaje elektryczne. Tabor składał się z 16 wozów silnikowych oraz 12 doczepnych, poruszających się z prędkością do 15 km/godz.

10 października 1936 roku zaczęły kursować miejskie autobusy. Jeździły na 3 liniach, liczących sobie 14,3 km długości. Flota składała się z 6 autobusów.

W 1950 roku na ulice miasta wyjechał tramwaj skonstruowany i wyprodukowany w bydgoskiej zajezdni, zaś 3 lata później uruchomiono liczącą ponad 26 km torów linię BRDA, o przełomowym znaczeniu dla miejskiej komunikacji.

W 1963 roku warsztaty przedsiębiorstwa oddały do eksploatacji pierwszy w kraju, przegubowy tramwaj przeznaczony na wąskie tory.

Uruchomiona w 2016 roku nowoczesna linia tramwajowa do Fordonu włączyła największą mieszkalną dzielnice Bydgoszczy w rozległą sieć miejskiej komunikacji tramwajowej.

Aktualnie MZK w Bydgoszczy obsługują 35 linii autobusowych, w tym połączenia międzygminne, dysponując jedną z najnowocześniejszych w Polsce flotą 165 autobusów, o średniej wieku 5,7 lat. Tabor niskopodłogowy stanowi 91,5% floty. Autobusy przejeżdżają rocznie 11,5 mln kilometrów. MZK prowadzą przewozy tramwajowe na 11 liniach, sukcesywnie wymieniając tabor na niskopodłogowy. Jedna z linii obsługiwana jest w sezonie letnim wozami historycznymi: wagonem silnikowym Herbrand z 1896 roku, wagonem Herbrand z 1910 roku i wagonami 5N.

Łączna długość sieci tramwajowej w Bydgoszczy wynosi ponad 90 km i planowane są do budowy nowe torowiska. W MZK w Bydgoszczy pracuje blisko 1200 osób.