Od 6 grudnia wraz z oddaniem do użytku torowiska na Kujawskiej funkcjonowanie miejskiej komunikacji poprawi się. Zmiany zostały poddane konsultacjom społecznym.
Nową siatkę połączeń ZDMiKP wdroży 6 grudnia, po oddaniu do użytku torowiska wzdłuż ul. Kujawskiej. Przygotowana koncepcja zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy Górnym Tarasem a centrum miasta oraz docelowo szybsze połączenia z Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu i Kapuścisk oraz poprawę obsługi terenów inwestycyjnych .
Udział zestawów niskopodłogowych w trakcji tramwajowej wyniesie 39%.
W relacji Błonie - Kapuściska
Wśród najważniejszych zmian należy odnotować pozostawienie linii nr 53 na dotychczasowej trasie. Natomiast nowa linia nr 84 zmieni przebieg w obrębie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. W drodze pomiędzy Glinkami i Kapuściskami pomiędzy ulicami Dziatkiewicza i Petersona kursować będzie ulicą Bydgoskich Przemysłowców. W ten sposób obsłuży dodatkowe firmy oraz biurowiec Idea-Przestrzeń Biznesu wraz z centrum demonstracyjnym.
Linia nr 79 kursować będzie ul. Glinki i Trasą Uniwersytecką (do ul. Wojska Polskiego i dalej do ronda Kujawskiego, następnie dotychczasową trasą do pętli Rycerska), a w wybranych kursach obsłuży rejon ul. Cmentarnej. Mieszkańcy tej części osiedla Glinki-Rupienica będą mieli bezpośrednie połączenie ze Śródmieściem.
Tradycyjna numeracja
Zmieni się numeracja linii 2 i 11. Linia nr 2 tak jak do tej pory będzie obsługiwać Las Gdański oraz górny Taras (z pętlą na Kapuściskach), a nowa linia 11 będzie łączyć Bielawy z Górnym Tarasem (pętla Wyżyny), a docelowo (od roku 2023) z Fordonem. Zaakceptowano poza tym zamianę pętli dla linii nr 7 i 11 (7 do pętli Łoskoń, 11 do pętli Niepodległości) po wybudowaniu torowiska na Kazimierza Wielkiego.
Tramwajem w każdym kierunku
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta i szybszy dojazd do centrum:
- do Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
- do Lasu Gdańskiego (linia nr 2 z pętli Kapuściska),
- do Bielaw (linia nr 11)
- do Fordonu (linia nr 11, po wybudowaniu tramwajowego mostu na Kazimierza Wielkiego).
Tak jak do tej pory, bez zmian, z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu pojadą tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Z Glinek dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw kursować ma linia nr 4.
Po wybudowaniu mostów pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską zostanie tam przekierowana linia nr 7, a linia nr 11 zostanie wydłużona z Wyżyn do pętli Niepodległości.
Zmiany w liniach autobusowych
Autobusy linii nr 79 pojadą z pętli Rycerska na pętlę Glinki przez nowy odcinek Trasy Uniwersyteckiej (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej). Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum.
Nowe dowozowe linie 84 i 85 zapewnią lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej. Każda z tych linii będzie skomunikowana z dwiema pętlami tramwajowymi.
------------
W trakcie prowadzonych przez miasto konsultacji dotyczących nowego układu linii komunikacyjnych przedłożono 666 wniosków i prawie 50 pytań. Zaakceptowano ponad 130, często powtarzających się wniosków bydgoszczan.
Obecnie trwają ostatnie prace nad przygotowaniem rozkładów jazdy. W pierwszej połowie przyszłego roku ankieterzy na przystankach oraz w autobusach i tramwajach zapytają bydgoszczan o opinie dotyczące nowych rozwiązań.