Kiedy oddano do użytku wyremontowaną krzyżówkę ulic Gdańska, Chocimska i Chodkiewicza, okazało się, że usytuowanie zmienił przestanek linii 1, 2, 4 i 6, który dotychczas był przy kiosku naprzeciwko przychodni. Oznacza to, że jadąc tramwajem z Myślęcinka, musimy teraz wysiadać przed ul. Chocimską. Oznacza to również, że z tego przystanku nie będą mogli korzystać pasażerowie jadący od strony Bielaw, gdyż tramwaj, wyjeżdżając z ulicy Chodkiewicza skręca w stronę centrum Bydgoszczy.

Ponieważ wiele osób wysiadało na zlikwidowanym przystanku, żeby dotrzeć do przychodni przy ul Gdańskiej, zainteresowaliśmy się, gdzie teraz będą mogli wysiadać mieszkańcy Bielaw, których stan zdrowia zmusi do szukania pomocy lekarskiej. Starsi bydgoszczanie obawiają się, że po likwidacji przystanku naprzeciwko przychodni będą musieli wysiadać na przystanku na wysokości ul. Paderewskiego i spory kawałek dochodzić pieszo.

Do ZDMiKP przesłaliśmy w związku z tym pytanie: ?Kiedy skończy się remont ul. Chodkiewicza, zaczną jeździć tramwaje linii 4 i 6 i nie będą mogły się zatrzymać na Gdańskiej, tuż za rogiem Chocimskiej, gdyż tamten przystanek został zlikwidowany. Czy powstanie nowy przystanek na Chodkiewicza w pobliżu Gdańskiej?”

Oto odpowiedź, którą nadesłał rzecznik ZDMiKP, Krzysztof Kosiedowski:

?Uprzejmie informuję, że zaprojektowane rozwiązanie, tzn. usytuowanie wszystkich przystanków tramwajowych na wlotach skrzyżowania ulic Gdańskiej ? Chodkiewicza jest rozwiązaniem na wskroś prawidłowym.
Dzięki nowemu usytuowaniu przystanków tramwaj będzie zatrzymywał się na skrzyżowaniu tylko raz. Ponadto, tramwaj zatrzymujący się na przystanku nie będzie blokował wylotu skrzyżowania. Takie usytuowanie przystanków umożliwia optymalizację sterowania ruchem na skrzyżowaniu. Podczas obsługi pasażerów na przystanku na ulicy Chodkiewicza możliwe jest dopuszczenie relacji na wprost na północnym wlocie ulicy Gdańskiej, co może przynieść wymierne korzyści czasowe dla transportu publicznego. Dodam, że skrzyżowanie jest zlokalizowane w korytarzu transportowym T1 (magistrala tramwajowa NS w ciągu ul. Gdańskiej) zdefiniowanym w realizowanym obecnie projekcie Inteligentnych Systemów Transportowych (IST), refinansowanym z RPO. Jednym z celów projektu IST jest uzyskanie skrócenia czasu przejazdu tramwajów w założonych korytarzach transportowych. W związku z tym, wszelkie projekty budowy, przebudowy i remontów ulic oraz organizacji ruchu, które swoim zasięgiem obejmują korytarze transportowe w ramach IST są szczególnie uważnie weryfikowane pod kątem czasów przejazdów komunikacji tramwajowej. Należy również zauważyć, iż po zakończeniu przebudowy ul. Chodkiewicza na omawianych przystankach tramwajowych zainstalowane zostaną m.in. tablice elektroniczne wyświetlające godziny odjazdu tramwajów w czasie rzeczywistym. Tablice pozwolą na wcześniejsze poinformowanie pasażerów o kolejności przyjazdu tramwajów i tym samym ograniczą ryzyko niedozwolonych i niebezpiecznych zachowań pieszych oczekujących na tramwaj.?

Proponujemy wnikliwą lekturę tego wyjaśnienia wszystkim, którzy chcą się dowiedzieć, czy po zakończeniu remontu Chodkiewicza nie będą mieli kłopotów z dojazdem do przychodni przy ul. Gdańskiej.