W ciągu ostatnich 15 lat powódź dwukrotnie zagroziła mieszkańcom Łęgnowa i oczyszczalni ścieków “Kapuściska”. Istniejący wał chroniący przed zalaniem Doliny Łęgnowsko-Otorowskiej łatany był w czasie alarmów powodziowych wielkim wysiłkiem ekip ratowniczych i wzmacniany tysiącami worków. Za jego utrzymanie oraz stan techniczny odpowiada Spółka Wodna ?Kapuściska?. Lata użytkowania osłabiły stan techniczny konstrukcji, a tym samym jej funkcję ochronną w przypadku zaistnienia wyjątkowych sytuacji powodziowych. Ze względu na niewystarczające zagęszczenie korpus wału stał się podatny na filtrację wody i nasiąkanie, które dodatkowo go osłabiały.

Dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 udało się pozyskać kwotę ponad 2,5 mln zł na uszczelnienie korpusu wału i zamontowanie mobilnego systemu ochrony przeciwpowodziowej. Całość inwestycji kosztowała ponad 3,7 mln zł. – Dzisiaj możemy powiedzieć, że woda nam niegroźna. Dziękuję wszystkim, którzy tę inwestycję przeprowadzili i nadzorowali prace – powiedział po przecięciu wstęgi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.

W ramach wzmocnienia wału zamontowana została przesłona pionowa ze stalowej ścianki szczelnej. Przesłona została wbita w stopę skarpy na różną głębokość ? w zależności od podłoża: w przypadku gruntów o słabej przepuszczalności wystarczyło zamocowanie jej na głębokości min. 2 m, natomiast na gruntach piaszczystych głębokość ta wyniosła już 5 m. Zabezpieczono również skarpę wału poprzez ułożenie na niej, do poziomu wody kontrolnej, zakotwionej na koronie wału bentomaty. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia przez zwierzęta, została ona osłonięta stalową siatką, a całość pokryto humusem i obsiano trawą.

Nowatorskie i innowacyjne rozwiązanie zastosowane zostało na skrzyżowaniu wału z ulicą Toruńską. Nawierzchnia ulicy znajduje się w tym miejscu 160 cm poniżej wyniesienia korony wału, co ? w przypadku podwyższonego stanu wód w Wiśle ? wiązało się z zamykaniem ulicy i prowizorycznym zabezpieczaniem jej workami z piaskiem. Za optymalne rozwiązanie uznano system mobilnej ochrony przeciwpowodziowej. Wiązało się to z koniecznością wykonania belki progowej z betonu, którą poprowadzono przez szerokość ulicy. Po obu stronach belki, w której zamontowano płytę kotwiącą, znajdują się pionowe ściany z grodzic stalowych G62, którymi zakończony jest wał. Wbetonowane zostały też słupy końcowe, a w zamocowanej w fundamencie płycie zaprojektowano i wykonano cztery otwory na śruby mocujące słupy pośrednie wraz z belkami zaporowymi (czyli mobilne elementy systemu). Wszystkie elementy konstrukcyjne wyposażone są w specjalne uszczelki gwarantujące szczelność zapory.

Decyzja o instalacji mobilnej zapory będzie podejmowana przez przewodniczącego Bydgoskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz prezydenta miasta jedynie w przypadku zagrożeń powodziowych. Pieczę nad mobilnymi elementami sprawuje Spółka Wodna ?Kapuściska? Oczyszczalnia Ścieków, na której terenie są one przechowywane. W ramach projektu zakupiono również łódź ewakuacyjną, którą dysponować będzie Wydział Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta.