Numer 112 powinien znać każdy. W momencie zagrożenia może uratować  życie lub zdrowie.  Komisja Europejska zachęca, by każdego roku, 11 lutego, w Europejskim Dniu Numeru Alarmowego 112, poprzez przeróżne działania skierowane do mieszkańców, przypominać o znaczeniu tego numeru alarmowego. W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano roczne jego funkcjonowanie.

Pracę bydgoskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w minionym roku podsumowali wojewoda Mikołaj Bogdanowicz i kierownik CPR w Bydgoszczy Radosław Bogusławski. Obsługa numeru 112, który ratuje życie i zdrowie ludzi to bardzo ważne zadanie administracji rządowej, które jest powierzone wojewodom. - Bardzo dziękuję wam, operatorom numeru alarmowego 112 za wasz profesjonalizm, którym się wykazujecie podczas swojej pracy! To od waszego odpowiedniego doradzenia, pokierowania i poprowadzenia zależy, czy zdrowie i życie ludzkie zostanie uratowane – podkreślał wojewoda.

W 2018 r. operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy odebrali prawie 1,5 mln telefonów na 112. Ponad milion z nich było nieuzasadnionych.

Funkcję dyspozytora numeru 112 pełni w naszym województwie blisko 70 osób. Od 1 maja 2018 r. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy przejęło numer Policji 997. To oznacza, że wszystkie połączenia wybierane na ten numer są przyjmowane przez operatorów numeru alarmowego 112. Jak pokazują statystyki to dodatkowo 240 tys. połączeń w naszym regionie.

Numer alarmowy 112 funkcjonuje w całej Unii Europejskiej. Problemem, z którym się borykają się operatorzy, jest wysoki procent bezzasadnych połączeń. W województwie kujawsko-pomorskim wynosił on w ubiegłym roku 76,5%. Jest to rezultat niższy o 3,5% niż w 2017 r.

Najwięcej połączeń kierowanych było w minionym roku do Państwowego Ratownictwa Medycznego, następnie do policji oraz Państwowej Straży Pożarnej. Wszystkie połączenia zostały odebrane w ciągu kilku sekund.

Czas oczekiwania na podjęcie zgłoszenia przez operatora wynosi 9,5 sekundy, a do tego wyniku liczy się też 5-sekundowa zapowiedź dotycząca miejsca, do którego się dodzwoniliśmy.  Przy połączeniu z numerem alarmowym 112 najważniejsza jest informacja, gdzie się znajdujemy i co się stało. Operatorzy numeru alarmowego 112 Marcela Falkiewicz i Wiesław Kamiński, podkreślili, że najtrudniejsze do błyskawicznego i kompetentnego rozpatrzenia są zgłoszenia dotyczące zapobieżenia bezpośredniego zagrożenia życia, dotyczące dzieci, czy też osób zamierzających popełnić samobójstwo.

Centrum jest czynne przez 24 godziny na dobę, a operatorzy pracują w systemie 12-godzinnym. Obsługują także języki obce. Wojewoda Bogdanowicz poinformował też, że w 2018 roku udało się nabyć obiekt przy ul. Szubińskiej, który w przyszłości będzie pełnił funkcję nowej placówki Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy. Można oczekiwać, że  już od 2020 r. będzie to nowe miejsce, w którym będą przebywać operatorzy numery alarmowego 112.

Fot. Jacek Nowacki