Ostatnie w roku 2018 spotkanie w piwnicznej galerii przy ul. Chocimskiej poświęcone zostało motywom maryjnym o charakterze narodowo-patriotycznym w polskiej sztuce. Wykład przygotował - dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - dr Mateusz Soliński.
Spotkanie w Galerii Autorskiej otworzył jak zwykle jej współzałożyciel i uzasadnił potrzebę przypominania faktów i zdarzeń z historii Polski, o których będzie mowa. - Żyjemy w czasach pewnej izolacji - oddzielanie naszej historii od sfery religijnej staje się regułą, a przecież to duchowość społeczeństwa w istotnym stopniu wpływała na dzieje narodu. Nie można rzeczywistość sprowadzać tylko do tego, co fizyczne, bez metafizycznego tchnienia. Potrzeba transcendencji jest w nas zakodowana. Pamiętajmy, że kult Matki Bożej w szczególny sposób wpisuje się w dzieje Polski – powiedział Jacek Soliński i oddał głos Mieczysławowi Franaszkowi. Aktor odczytał fragment dziewiętnastowiecznego tekstu poświęconego Niepokalanej Bogurodzicy Maryi autorstwa ks. Antoniego Sas Krechowieckiego.
Mieczysław Franaszek. Fot. Jan Kaja
- Polska pobożność maryjna to nie wymysł ostatnich stuleci.Wiara chrześcijańska, którą nasz kraj przyjął w X wieku, od początku miała silny rys maryjny - stwierdził na wstępie swojego wykładu Mateusz Soliński. Smuci go i martwi to, że znaczenie kultu maryjnego w duchowej formacji pokoleń Polaków, nawet w szczególnym roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, pozostawało niemalże całkowicie przemilczane.
Gościom spotkania w piwniczej galerii przypomniał ważne wydarzenia w historii naszego kraju (i upamiętniające je obrazy), kiedy Polakom towarzyszyła Matka Boża. Najważniejsze z nich to obrona Jasnej Góry, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza, wiktoria wiedeńska, objawienia gietrzwałdzkie i Cud nad Wisłą.
To nie przypadek, że pierwszym hymnem Polski była „Bogurodzica”. - W tej pieśni po raz pierwszy możemy zauważyć, jak w tradycji Rzeczypospolitej wartości patriotyczne łączą się z religijnymi, ze szczególnym uwzględnieniem wstawiennictwa Maryi – podkreślił Mateusz Soliński i zadał pytanie z gatunku retorycznych: - Czy jakiś naród ma tyle pieśni religijnych ku czci Matki Bożej, co naród polski?
Jego wykładowi towarzyszyła bogata prezentacja ikonograficzna.
Jerzy Kossak, Cud nad Wisłą, 1930, olej, płótno, wł. Prywatna, źródło: Gość.pl