Na wystawie prac Ryszarda Wieteckiego pt. ?Obrazy? pokazanych zostało ponad 30 prac artysty z lat 1966 – 2014.
?W twórczości plastycznej Ryszarda Wieteckiego można odnaleźć kilka rodowodów: począwszy od malarstwa materii poprzez abstrakcję organiczną dochodzimy do surrealizmu. Żadne z tych odniesień nie ma tu jednak wiodącego wpływu. Raczej stanowi materię do artystycznych kompilacji. W żywiole procesu twórczego widać przechodzenie od chaosu poszukiwań do budowania wysublimowanego kształtu kompozycji. Przebyta droga pozwoliła zdefiniować twórcze credo i odnaleźć samodzielność. Artysta dzięki różnorodności tych doświadczeń określił własną stylistykę. Obrazy Wieteckiego rozpoznawalne są natychmiast. Formuła malarskich przedstawień oparta jest na prostych, czytelnych rozwiązaniach. Wyrazistość obrazu działa jak wizualny komunikat, gdzie forma zdominowała treść. Dyscyplina przekazu została skupiona wokół mocno zaakcentowanego przedmiotu o podkreślonej bryle i epatującej ?drapieżnością? fakturze. Lakoniczne w swoim wyrazie kompozycje sygnalizują wątek treściowy tylko rozpoczęty i jakby ukryty ? zaszyfrowany. Synteza myśli zawartej w znaku skupia uwagę, intryguje. Sprawia to wrażenie obcowania z jakimś alfabetem lub pismem obrazkowym, które pragniemy odczytać i zrozumieć. Monumentalne jednobarwne formy, przedstawiane w ostrych tonacjach, działają jak fantastyczne obiekty, które trudno skojarzyć z czymś, co wokół nas istnieje. Malowane fakturalnie bryły wyraźnie wybijają się na pierwszy plan. Pojawiające się zawsze gładkie, białe tło wzmaga kontrast przywodząc na myśl atlas przyrodniczy prezentujący minerały albo skamieliny. Jednak w tych przedstawieniach jest jeszcze coś innego, coś nadnaturalnego i niepokojącego. Autor nazywa te obiekty znaleziskami z przyszłości.
Jacek Soliński, 2005, fragment tekstu do katalogu
Ryszard Wietecki urodził się 5 stycznia 1940 r. w Bydgoszczy. W latach 1953 -1959 uczęszczał do Państwowego Liceum Technik Plastycznych w Bydgoszczy. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. W roku 1964 uzyskał dyplom w pracowni prof. Stanisława Borysowskiego. W grudniu tego roku został członkiem ZPAP. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, rysunkiem a także grafiką użytkową. Swoje prace prezentował na wystawach indywidualnych oraz na wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą oraz brał udział w licznych plenerach malarskich i wystawach poplenerowych. Jego prace znajdują się w kilku muzeach w kraju oraz zagranicą u prywatnych kolekcjonerów. W latach 1966-1976 brał udział w wystawach pierwszej w bydgoskim środowisku nieformalnej grupy twórczej, którą tworzył wspólnie z Jerzym Gurdą i Leonem Romanowem. W latach 1970-1972 wraz z Leonem Romanowem podjęli aktywne działania w sferze sztuki konceptualnej tworząc ?Niezależną Galerię Nieistniejącą NlE?. Wydawali drukiem i kolportowali w całym kraju kolejne edycje ?Nieistniejącej Galerii? – Galerię ?NIECH? i ?Póło?cjalną Witrynę Niezależnych? oraz prezentowali swoje obiekty na niekonwencjonalnych sympozjach i spotkaniach artystycznych. Po roku 1972 zakończyli działalność na tym polu. W 1979 r. artysta utracił większość swoich prac w wyniku pożaru w pracowni. Spowodowało to kilkuletnią absencję w działalności twórczej, wywołaną traumą spowodowaną utratą dotychczasowego dorobku artystycznego. W latach 90. powstają prace z nowego cyklu, kontynuowanego przez artystę do dziś pn. ?Znaleziska z przeszłości?. Wystawy prac w latach 2011-2014 prezentują zainteresowania artysty wsparte techniką druku cyfrowego. Od początku lat 2000. wystawom indywidualnym Ryszarda Wieteckiego towarzyszy motto, którym jest fragment wypowiedzi amerykańskiego reżysera – Godfreya Reggio:
…Żyjemy w świecie rozbuchanej technologii – nadal myślimy jednak, że jesteśmy jej władcami a to ona nami rządzi. Stała się naszym nowym środowiskiem naturalnym. Kiedyś ograniczała nas geografia, żyliśmy lokalnie, potem nadeszła kultura, która teraz ginie w technologii. Frankenstein, którego stworzyliśmy, staje się niezależny od nas. Jesteśmy świadkami przejścia do innej epoki.