Docelową organizację ruchu na Starym Mieście przedstawili dzisiaj podczas konferencji prasowej w ratuszu zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz, dyrektor ZDMIKP Jacek Witkowski, zastępca dyrektora ZDMIKP ds. utrzymania infrastruktury Wojciech Nalazek oraz menedżer Starego Miasta i Śródmieścia Maciej Bakalarczyk. Zmiany wprowadzone zostaną na przełomie lipca i sierpnia.

Do największych zmian w organizacji ruchu dojdzie w obrębie Starego Rynku. Samochody będą miały zakaz wjazdu na jego płytę. Dotyczyć to też będzie fragmentów ulic wokół rynku. Funkcję deptaków przeznaczonych dla pieszych i rowerzystów, oprócz Mostowej (do Grodzkiej), pełnić będą również ulice: Niedźwiedzia, Batorego (do Zaułka), Jana Kazimierza (do Zaułka), Magdzińskiego (do Podwala), Kręta (do Jatek), Długa (od Batorego do Jana Kazimierza), Ku Młynom, pieszojezdnia wokół fary.

Cały obszar ograniczony dla ruchu pojazdów będzie położony w strefie zamieszkania. Szereg ulic zostanie dopuszczonych czasowo dla ruchu pojazdów zaopatrzenia i pojazdów dojeżdżających wyłącznie na zaplecze posesji oraz służb miejskich.

W obszarze ograniczonego ruchu pojazdów w godzinach od 6.00 do 10.00 w dni powszednie będą mogły odbywać się dostawy towarów z wykorzystaniem pojazdów dostawczych. Takie rozwiązanie zaplanowano m.in. na ulicach Jezuickiej, Zaułku, Długiej (od Przyrzecza do Batorego), części ul. Mennica (w kierunku elektrowni wodnej) oraz odcinkach ul. Batorego i Jana Kazimierza (od Długiej do Zaułka). Poza tymi  godzinami oraz w weekendy wymienionymi ulicami będą mogli poruszać się wyłącznie mieszkańcy dojeżdżający na zaplecze swoich posesji oraz pojazdy służb miejskich - ruch innych pojazdów, w tym pojazdów zaopatrzenia, będzie niedozwolony.  

Pierwszeństwo dla pieszych

Ostatecznie, po wprowadzeniu wszystkich zmian, strefą zamieszkania (obszarem z pierwszeństwem dla pieszych z prędkością ograniczoną do 20km/h oraz brakiem możliwości parkowania poza miejscami do tego wyznaczonymi) objęty zostanie znaczny obszar ulic m.in. ul.Długa (od Wełnianego Rynku do Przyrzecza oraz od Jana Kazimierza do Podwala), Przyrzecze, most na ul. Ku Młynom, Mennica (od Czerwonego Spichrza w kierunku Tamki), Malczewskiego, Grodzka (od Malczewskiego do Mostowej), Pod Blankami (od Trybunalskiej do Długiej), Zaułek, Farna, Mostowa, Niedźwiedzia, Batorego, Jana Kazimierza.

Ulice dojazdowe do tego obszaru, gdzie ruch odbywać się będzie całodobowo tj. ul. Podwale, wschodnia część ul. Grodzkiej, Pod Blankami (do Trybunalskiej), Trybunalska, fragment Jana Kazimierza od strony Wałów Jagiellońskich do Pod Blankam,  będą natomiast objęte strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h.

Miejsca do parkowania

Nowa organizacja ruchu uwzględnia również funkcjonowanie nowych postojów taksówek, miejsc postojowych dla niepełnosprawnych, pojazdów zaopatrzenia, potrzeb hoteli, policji oraz uczestników mszy świętych ślubnych i pogrzebowych w katedrze. Ogólnodostępne parkowanie przewidziane jest tak jak dotychczas m.in. na placu Solnym, Rybim Rynku, ul. Grodzkiej, ul. Mostowej (odcinek przy ul. Focha), ul. Długiej (odcinek od ul. Wały Jagiellońskie do ul. Pod Blankami) oraz na parkingu wielopoziomowym przy ul. Pod Blankami



Zmiany, które wprowadzone zostaną na przełomie lipca i sierpnia uwzględniają również m.in. wnioski, które zostały zgłoszone podczas konsultacji. Odbyły się one od 29 kwietnia do 20 maja. Najwięcej wniosków dotyczyło wprowadzenia rozwiązań zapewniających możliwość dowozu towarów. Nowe założenia organizacji ruchu na Starym Mieście przedstawili we wtorek podczas konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, dyrektor ZDMiKP Jacek Witkowski, zastępca dyrektora ZDMiKP Wojciech Nalazek i menedżer Strego Miasta i Śródmieścia Maciej Bakalarczyk.

Do czasu docelowego ustawienia znaków drogowych wytyczających nową organizację ruchu na Starym Mieście, ZDMiKP ustawił tymczasowe znaki i ograniczenia. Przedstawiamy niektóre w galerii poniżej.