Deklaracje muszą złożyć wszyscy właściciele lub zarządcy nieruchomości. Trzeba zgłosić liczbę osób w danym gospodarstwie domowym i zadeklarować wysokość opłaty od osoby: 12,50 zł lub 25 zł. Jeśli mieszkańcy tego nie uczynią, wysokość opłaty określi, w drodze decyzji, prezydent miasta.
Jeszcze dzisiaj ten nałożony ustawą sejmową, a co do trybu uchwałą Rady Miasta, obowiązek można wypełnić:
- do godz. 18:
1. w Urzędzie Miasta, przy ul. Jezuickiej 2, pokój nr 1,
2. w biurze meldunkowym przy ul. 11 listopada 15,
3. w biurze meldunkowym przy ul. Okrzei 2,
4. w biurze meldunkowym przy ul. Gierczak 6,
5. w biurze meldunkowym przy ul. Skłodowskiej-Curie 66a,
6. w biurze meldunkowym przy ul. Boya-Żeleńskiego 18,
- do godz. 21:
1. w siedzibie Straży Miejskiej przy ul. Leśnej 12,
2. w siedzibie Straży Miejskiej przy ul. Fordońskiej 432
- do godz. 14 w siedzibie Straży Miejskiej przy ul. Łanowej 2
Wypełnioną deklarację można również przesłać listownie na adres Urzędu Miasta Bydgoszczy, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, ul. Jezuicka 2, 85-102 Bydgoszcz.
———————-
Nowy system sprowadza obywatela do mało istotnego trybiku w zaplanowanym przez urzędników nowym systemie wywozu śmieci z nieruchomości mieszkańców. Wolny rynek jednym aktem zastąpiony zostanie biurokratycznym planem, urzędniczą i tzw. obywatelską kontrolą, sprawozdawczością i kontrolą wykonanego planu. W ten system wprzęgnięte zostaną w Bydgoszczy cztery firmy wykonujące usługę dla Urzędu Miasta. Za całość zapłaci mieszkaniec Bydgoszczy.
Wielu bydgoszczan nie złoży w terminie wymaganych przez prawo deklaracji. To samo można powiedzieć o realizatorach tego systemu w naszym mieście. Wiadomo że w Bydgoszczy nie będą obowiązywać te stawki opłaty śmieciowej, które właściciele nieruchomości wpisują w stosowne krateczki deklaracji. Opłata za wywóz śmieci będzie przeciętnie dużo wyższa od aktualnie obowiązującej, ale nie aż tak wysoka jak ustalona w uchwale Rady Miasta. Jak każda rewolucja tak i ta śmieciowa zaczyna się od bałaganu.