Budowa hali rozgrzewkowej, którą musieliśmy postawić jako jedno z miast-gospodarzy Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn, wkrótce się zakończy. Przetarg na jej wybudowanie wygrała firma CHM Obras e Infraestructuras z Alicante w Hiszpanii. Złożyła ofertę o sześć milionów niższą niż szacowali koszty inwestycji miejscy urzędnicy. Nic dziwnego, że wraz rozpoczęciem budowy zaczęły się zabiegi, by stosować tańsze materiały od wskazanych w projekcie.
Prawo zezwala na zamianę materiałów. Pod warunkiem, że nie będą one niższej jakości i że zgodę na zamianę wyrazi projektant. Tymczasem wykonawca dokonywał zamiany na materiały ewidentnie niższej jakości, a przyzwalał na to inwestor, czyli Urząd Miasta. Dla przykładu, wykonawca zamienił świetliki z Kalwalla, które znajdują się w projekcie, na świetliki z poliwęglanu, czyli na materiał o dużo gorszych parametrach, drastycznie mniejszej trwałości i kilkakrotnie niższej cenie. Z ustawy o zamówieniach publicznych wynika, że można wymieniać materiały na równorzędne lub lepsze.
Ustaliliśmy, że w stosunku do projektu nastąpiła także zamiana powierzchni parkingów ze szlachetniejszej kostki płukanej na zwykłą szarą. Skierowaliśmy więc do Urzędu Miasta pytania, czy wykonawca uzyskał zgodę projektanta oraz jakie oszczędności spowoduje ta zamiana.
- Część nawierzchni (jezdnie, powierzchnie parkingowe) zaprojektowane z kostki betonowej śrutowanej ? na wniosek użytkownika została wykonana z kostki betonowej szarej, co zgodnie z umową zostało zaakceptowane przez Zamawiającego. Mając na uwadze względy eksploatacyjne (np. plamy po olejach) stwierdzono, że łatwiejsza w utrzymaniu będzie zwykła kostka betonowa. Wokół istniejącej hali HSW ?Łuczniczka? wszystkie dojazdy i miejsca parkingowe są wykonane ze zwykłej kostki i zamieniając nawierzchnie jezdni i parkingów dowiązujemy się do istniejących nawierzchni. Natomiast z kostki betonowej śrutowanej wykonano place i chodniki w bezpośrednim sąsiedztwie hali treningowej.
Za kwotę wynikającą z różnicy wartości Wykonawca wykonał roboty budowlane, których projektant nie uwzględnił w dokumentacji projektowej tj. nawierzchnię drogową w bezpośrednim sąsiedztwie hali od strony północnej dla wozów transmisyjnych TV i samochodów dostawczych oraz zmienił materiał wykończeniowy schodów zewnętrznych tj. zamiast przyjętych w projekcie schodów zewnętrznych wejściowych do hali ze zwykłego betonu, zostaną one wykonane z użyciem odpowiedniej okładziny schodowej ? wyjaśniła Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta.
To brzmi ładnie, ale przy bliższym przyjrzeniu przestaje być takie oczywiste. Przecież ten projekt został zaakceptowany przez miejskich urzędników. Nie wiedzieli, co zatwierdzają? Intryguje nas jeszcze jedna sprawa. Dlaczego nie dostaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy konsultowano z projektantem zamianę materiału?