Uczestników spotkania powitał Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy i przedstawił rezultaty realizacji pierwszego etapu projektu: – Została opracowana diagnoza stanu istniejącego, analiza ruchu dla obszaru partnerstwa, ponadto scharakteryzowano uwarunkowania i warunki rozwoju transportu w odniesieniu do układu zewnętrznego, krajowego i wojewódzkiego.

Zastępca prezydenta Torunia wyliczył spodziewane efekty wcielenia projektu w życie. – Poruszanie się po obszarze partnerstwa powinno mieć charakter dostosowany do potrzeb, tak aby, mówiąc potocznie, strumienie mieszkańców przemieszały się w taki sposób, by nie powodowało to niepotrzebnych obciążeń: stania w korkach, co prowadzi do zanieczyszczania środowiska i rodzi frustracje – wyjaśniał Andrzej Rakowicz.

Wiceprezydent Torunia wspomniał też o innym celu projektu: – Chcielibyśmy, aby wzmocnił spójność gospodarczą regionu, tak aby region stał się bardziej akceptowalny z punktu widzenia inwestorów. Jego zdaniem, realizacja projektu może przeciwdziałać wykluczeniu społeczno-gospodarczemu naszego regionu.

Podczas konferencji zostały też przedstawione efekty prac zespołu zajmującego się pracowaniem ?Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem Bydgoszczy i Torunia?. Uczestniczył w niej Grzegorz Kaczmarek, ale nie w roli przewodniczącego Obywatelskiej Rady Kultury, lecz jako przedstawiciel Związku Miast Polskich.